شناسهٔ خبر: 163066 - سرویس مجلس
منبع: میزان

هشدار سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره بازگردان بدهی کره جنوبی به ایران

عمویی سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» با بیان اینکه روابط ایران و کره جنوبی روابط با سابقه و دیرینه‌ای است، گفت:طرف کره‌ای نباید مشکلات بانکی در نقل و انتقال منابع را بهانه کند چراکه می‌تواند دست به ابتکارهایی برای پرداخت بدهی اش به ایران بزند. فشارهای آمریکا، نباید روابط دوجانبه ایران و کره مخدوش کند.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عمویی، با اشاره به بدهی میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران و راه‌های باز پس‌گیری این بدهی، گفت: روابط ایران و کره جنوبی روابط با سابقه و دیرینه‌ای است، اما کارشکنی کره جنوبی در ایجاد دسترسی ایران به منابع مالی خودش که ناشی از فروش نفت و همین طور سایر اقلام به این کشور بوده، از جمله حقوق ایران منظور می‌شود و کره جنوبی نمی‌تواند در این زمینه ادعایی داشته باشد.

وی افزود: کره جنوبی نمی‌تواند درباره عدم دسترسی ایران به منابع مالی خود بهانه گیری کند و باید هرچه سریعتر در پرداخت بدهی خود به ایران اقدامات لازم را مدنظر قرار دهد.

سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تصریح کرد: دولت کره جنوبی اگر همچنان به روابط دوستانه با ایران اذعان دارد، باید تلاش کند تا منابع مالی که جز حقوق مسلم ایران تلقی می‌شود را در دسترس ملت ایران قرار دهد.

عمویی با اشاره روابط تجاری ایران و کره جنوبی و حضور موفق شرکت‌های کره‌ای در ایران، اظهارداشت: این درحالی است که عملکرد کره جنوبی در عدم دسترسی ایران به منابع درآمدی خودش می‌تواند نگاه مردم ایران را به آینده روابط با کره که روابط دوستانه‌ای بوده، تغییر دهد.

عضو «هییت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس» بیان داشت: به اعتقاد بنده مقامات کره جنوبی اگر مایل هستند تا روابطشان همچنان با ایران دوستانه باقی بماند، باید اجازه دهند تا ایران به منابع خود دسترسی داشته و بدهی مذکور تسویه شود. طرف کره‌ای نباید مشکلات بانکی در نقل و انتقال منابع را بهانه کند چراکه می‌تواند دست به ابتکارهایی برای پرداخت بدهی اش به ایران بزند. فشارهای آمریکا، نباید روابط دوجانبه ایران و کره مخدوش کند.