شناسهٔ خبر: 162950 - سرویس مجلس

کریمی فیروزجایی «عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس» در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

دولت ابزارهای لازم را برای مهار قیمت‌ها در اختیار دارد، اما اراده و انگیزۀ لازم را ندارد/ التهاب‌آفرینی و خروج قوای سه‌گانه از مسیر آرامش به مصلحت نیست

کریمی فیروزجایی

علی کریمی فیروزجایی عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده» برای توضیح ارزیابی خود از وضعیت مجلس یازدهم با اشاره به تجربۀ نمایندگی در مجلس هشتم و برقراری ارتباطش با مجالس نهم و دهم، اظهار داشت: این دورۀ چندماهۀ بعد از انتخابات تا شروع به کار مجلس فرصتی شد که با حدود ۲۰۰ نماینده مجلس جلسات و ارتباطاتی داشتم و بر اساس چند هفته‌ای که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد می‌توان گفت رویکردها مطابق همان برداشت اولیه‌ای بود از کم و کیف مجلس یازدهم داشتیم.

نمایندۀ مردم بابل افزود: به‌جز یکی دو مورد از کمیسیون‌ها که می‌شد انتخاب بهتری برای هیئت‌رئیسۀ آن صورت بگیرد، درمجموع ترکیب خوبی برای ادارۀ مجلس انتخاب شده‌اند.

این نمایندۀ مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه «اغلب اعضای هیئت‌رئیسۀ مجلس و کمیسیون‌ها، انسان‌های امتحان‌پس‌داده‌ای هستند» توضیح داد: مثلاً آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس، با توجه به اینکه همیشه در حوزه‌های کاری خود نگاه تحولی داشتند، الآن هم باانگیزه هستند و وقت زیادی از شبانه‌روز را برای رسیدگی به امور مجلس سپری می‌کنند.

کریمی خاطرنشان کرد: علت اینکه اکنون کمی موردانتقاد قرار گرفته‌ایم و مردم احساس می‌کنند تعلل صورت گرفته این است که به دلیل مشکلات آیین‌نامه‌ای و رعایت آیین‌نامه مجلس یک ماه از فرصت مجلس صرف انتخاب اعضای کمیسیون‌ها شد.

عضو کمیسیون آموزش یادآور شد: البته در یکی دو هفته اخیر که کمیسیون‌ها شکل گرفته کارهای خوبی انجام شده است و اعضای کمیسیون‌های تخصصی فعالیتشان را شروع کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه «رئیس مجلس جلساتی را با موضوع التهابات بازار ارز و سکه تشکیل داده است» توضیح داد: معتقدیم دولت هم‌اکنون نیز ابزارهای لازم را برای مهار قیمت‌ها در اختیار دارد، اما اراده و انگیزۀ لازم را ندارد؛ امیدواریم حالا که شروع به پرسش‌گری کرده‌ایم و بخشی از بدنۀ دولت به مجلس کشانده شده‌اند، بتوانیم آنها را وارد کارزار عملیات حل مشکلات مردم کنیم.

کریمی افزود: تلقی ما این بود که یک مجلس کاری شکل خواهد گرفت و الحمدلله تا الآن همین‌طور بوده است. البته همین الآن که هنوز مجلس فعالیت زیادی نداشته است، می‌شود گفت در مقایسه با مجالس قبلی یک سر و گردن بالاتر است.

وی دربارۀ تلاش برخی نمایندگان برای سؤال از رئیس‌جمهور گفت: خیلی از نمایندگانی که سؤال را امضا کرده‌اند نیز معتقدند به سرانجام نمی‌رسد، کما اینکه سؤال نمایندگان مجلس دهم از رئیس‌جمهور نیز به نفع مجلس نشد و رئیس‌جمهور دست بالاتر را داشت.

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس افزود: اگرچه مردم توقعاتی دارند و پیگیری سؤال از رئیس‌جمهور منجر به تلطیف افکار عمومی می‌شود، اما کار اصلی باید از طریق کمیسیون‌های مجلس و مطالبه از وزرا و مسئولان اقتصادی صورت بگیرد.

کریمی دراین‌باره گفت: به همین منظور جلسات منظم مشترک هیئت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها را برای صبح روزهای دوشنبه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آن ریل‌گذاری برای جهت‌گیری اصلی فعالیت کمیسیون‌ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دو نکتۀ مهم باید مد نظر ما باشد، اولاً ما کلاً از دولت فعلی توقع چندانی نداشتیم، دیگر الآن در سال پایانی و بی‌انگیزه‌تر نیز هستند، ثانیاً التهاب‌آفرینی و خارج شدن مجلس و قوای سه‌گانه از مسیر آرامش به مصلحت کشور نیست.

این عضو کمیسیون آموزش توضیح داد: اکنون نیاز داریم کشور باآرامش به جلو برود و ما نباید التهاب ایجاد کنیم؛ باید از راهکارهای قانونی که در اختیار نمایندگان است استفاده شود.

عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس با اشاره به پیام رهبر انقلاب برای افتتاحیه مجلس یازدهم یادآور شد: رهبر معظم انقلاب تصریح داشتند که قوای سه‌گانه با هم تعامل برادرانه داشته باشند و بر همین اساس اینجا باید برادری خود را ثابت کرده و به دولت کمک کنیم.