شناسهٔ خبر: 162783 - سرویس سیاست
منبع: فارس

بسیج دانشگاه امام صادق(ع) : آقای ظریف! به اشتباه‌تان اعتراف کنید/ دلار ۲۰ هزار تومانی نتیجه اقدامات شماست

محمد جواد ظریف بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نوشت: جناب آقای ظریف! مردانه به اشتباه‌تان اعتراف کنید، برجام را پاره کنید و ریل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهید.

به گزارش «نماینده»  بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه نوشت: جناب ظریف! اگر از فشارهایی که برای تقویت سلطه دلار با ساختارهایی، چون CFT و پالرمو و FATF وارد کردید، بگذریم؛ دلار ۲۰ هزار تومانی نتیجه اقداماتی است که شما برای حذف سلطه دلار انجام ندادید.

متن این نامه به شرح زیر است:
 
سلام علیکم؛

سخن را با جمله‌ای گوهربار از جنابتان آغاز می‌کنیم: «آیا شما فکر کردید آمریکایی که می‌تواند با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، از سیستم دفاعی ما یا از مردم می‌ترسد؟» یا درست بعد از ترور سردار سلیمانی در مصاحبه‌ای گفتید: «ایران مذاکره با آمریکا را غیرمحتمل نمی‌داند».

جای بسی مباهات است که شما از مواضع فوق رسیده‌اید به نطق اخیر مجلس: «جهان فقط غرب نیست... غرب را محور همه تحولات ندانید».

اما دیر است جناب ظریف! اگر از فشارهایی که برای تقویت سلطه دلار با ساختارهایی، چون CFT و پالرمو و FATF وارد کردید، بگذریم؛ دلار ۲۰ هزار تومانی نتیجه اقداماتی است که شما برای حذف سلطه دلار انجام ندادید. بپردازیم به نطق اخیرتان:

ادعا کردید در این هفت سال بهترین روابط را با کشورهای همسایه داشتیم. دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ اگر در این هفت سال بهترین روابط را با همسایگان داشتیم، چرا از این برگ برنده در شورای حکام برای تغییر دادن رأی کشورهای همسایه استفاده نکردید؟ همچنین به تعداد سفرهایتان به کشورهای همسایه اشاره کردید.

سفرهای شما نه توافقنامه‌های اقتصادی به ارمغان آورده و نه موضع آن کشورها را نسبت به ایران مثبت کرده؛ چراکه اگر کرده بود، پاکستان، هند و آذربایجان در شورای حکام آژانس انرژی اتمی، همسایه فروشی نمی‌کردند و به قطعنامه ضدایرانی رأی ممتنع نمی‌دادند یا کویت، رأی به موافقت با قطعنامه نمی‌داد یا مرز ایران و ترکمنستان بسته نبود و یا در حجم گردش مالی کشورهای همسایه که به گفته وزیر فعلی صمت، سالیانه هزار و دویست میلیارد دلار است سهم ایران فقط ۲۴ میلیارد دلار نبود؛ به عبارتی ۲ درصد! و این یعنی شما نه تنها در این هفت سال به کشورهای همسایه نپرداختید، که تمام ظرفیت آن‌ها را معطل آمریکا و اروپا کردید. اتحادیه اروپایی که صادرات ما به آن حدود یک نهم صادرات ما به عراق و یک سوم صادرات ما به افغانستان است.
 
دیپلماسی شما نه تنها با اروپا و آمریکا کارآمد نبود که حتی با بزرگترین شرکای تجاری‌مان هم کارآمدی لازم را نداشت؛ اگر داشت، سفارتخانه ما در چین، بزرگترین شریک تجاری ما مدت‌ها بدون سفیر نبود یا اکنون در بزرگترین شریک همسایه‌مان یعنی عراق، که پارلمانش «خروج آمریکا» را تصویب کرده، مجبور به تجارت با قواعد آمریکایی نبودیم. اگر دیپلماسی شما کارآمد بود، اکنون عراق، واردات برق از ایران را متوقف نمی‌کرد و برای حل مشکل انرژی با آمریکا به مذاکره نمی‌نشست.

ادعای شما در روابط حسنه با کشورهای منطقه در حالی است که طبق گزارش سازمان توسعه تجارت، نام سوریه، که ما نقش به‌سزائی در برقراری امنیت آن داشتیم، در میان حتی ۲۰ کشور اولی که بازار هدف ما بوده اند، دیده نمی‌شود.

علت غفلت شما از روابط با کشورهای همسایه، آفریقا، آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی و... این است که اساساً شما وزیر امور خارجه نبودید؛ شما فقط وزیر مذاکره با اروپا و آمریکا بودید؛ چراکه اگر شما به تمامه به مسئولیت‌تان عمل می‌کردید، الان سفارتخانه‌های ما به استراحتگاه افراد ورشکسته سیاسی تبدیل نمی‌شد؛ سفارتخانه‌هایی که باید به کارسازی توافقنامه‌های میان دولت‌ها می‌پرداختند، اکنون خودشان از حداقل ارتباط با جامعه هدف محروم اند. به آقای ظریف پیشنهاد می‌کنیم سری به تارنماهای سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی بزنند؛ تارنماهایی که نه تنها محتوایی به زبان جامعه هدف ندارند، بلکه حتی بروزرسانی هم نمی‌شوند.

فرمودید برای پرداخت ویژه به اقتصاد، معاونت اقتصادی ایجاد کردید. آن معاونت اقتصادی که مهمترین کارش راه‌اندازی یک تارنمای دیپلماسی اقتصادی است که مشابه آن پیشتر در سازمان توسعه تجارت ایجاد شده، پوشش خوبی برای ضعف‌های شما در وظیفه تسهیل‌گری اقتصادی‌تان نیست.

ادعاهای شما روی سنگ‌پا را سفید کرده است. به صدای افتادن تشت رسوایی برخی از اعضای گروه مذاکره کننده شما از بام کاری نداریم؛ ان‌شاءالله پس از دستگیری محاکمه می‌شوند. اما درباره عملکرد فنی شما، «تقریباً هیچ» پاسخی است که دوست شما، ولی‌الله سیف، به سؤال از آورده برجام داده است.

گفتید تاریخ و آینده، مشخص خواهد کرد که برجام سند افتخار است. می‌توانیم بپرسیم شما دقیقاً به کجای برجام افتخار می‌کنید؟ آیا اینکه هنوز پس از پنج سال و انجام همه تعهدات توسط ایران، انجام تعهدات طرف مقابل شروع نشده، افتخار دارد؟ سندی که افتخار حقوقی‌اش این است که سازوکار حل اختلاف آن یا مثل آن شش باری که شما در توییتر اعلام کردید، به جایی نمی‌رسد یا نهایتاً منجر به فعال شدن مکانیسم ماشه و برگشتن قطعنامه‌های قبل می‌شود، افتخار امنیتی‌اش اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و دسترسی‌ها و نظارت‌های فراتر از معمول آژانس است و نهایتاً نمی‌دانیم افتخار اقتصادی‌اش لغو کدام تحریم هاست، چه افتخاری دارد؟ توافقی که به گفته رهبری و به اعتراف خودتان، شروط ۹ گانه در آن رعایت نشده، مورد انتقاد ایشان بوده، رهبری فرمودند جزئیات آن مورد تأیید من نیست، با من هماهنگ نشده و...، چگونه سند افتخاری است که تمام آن تحت نظر رهبری بوده؟ حداقل بیانات علنی رهبری را تحریف نکنید!

فرموده‌اید «آمریکا، اصلاح‌طلب، اصولگرا، انقلابی و غیرانقلابی نمی‌شناسد؛ همه‌ی ما در یک کشتی هستیم؛ این کشتی را سوراخ نکنید!». این کشتی را شما آن زمانی سوراخ کردید که بعد از مذاکرات سعدآباد به «محمد البرادعی» گفتید اگر مذاکرات سعدآباد به نتیجه نرسد، مخالفان شما و مذاکره در انتخابات رأی خواهند آورد. این کشتی را شما پنج سال پیش با عقد برجام و اجرای داوطلبانه و حقیرانه پروتکل الحاقی سوراخ کردید.

افسوس که هنوز شما غرب را محور تحولات دنیا می‌دانید؛ که اگر نمی‌دانستید و عمیقاً به جمله خودتان در ابتدای نامه اعتقاد داشتید، بعد از نقض برجام توسط اوباما، و نه ترامپ، آن را پاره می‌کردید!

جناب آقای ظریف! مردانه به اشتباه‌تان اعتراف کنید، برجام را پاره کنید و ریل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهید.

سایه رهبری مستدام

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه