شناسهٔ خبر: 162758 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

دولت آسیب‌های حاصل از تک‌نرخی شدن ارز به مشاغل را کاهش دهد

حاجی دلیگانی یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مسائل و مشکلات در دستگاه‌های مختلف، ارز باید تک نرخی باشد و دولت باید با حفظ نقش نظارتی خود، از طریق پرداخت یارانه مستقیم و خدمات بیمه‌ای به مصرف کننده، اثرات و آسیب‌های حاصل از تک نرخی شدن ارز به مشاغل را کاهش دهد.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، با اشاره به فروش نفت به ونزوئلا، اظهار کرد: حرکت کشتی‌های مزین به پرچم جمهوری اسلامی ایران به سمت ونزوئلا با هدف دور زدن تحریم و فروش نفت نبود، بلکه نشان داد راه مؤثر در بی‌اثر کردن تحریم‌ها، همین روش است که اقتدار خود را به جهانیان نشان دهیم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، تأثیر کنار گذاشتن دلار در مبادلات را فرهنگی، اقتصادی و روانی دانست و افزود: برای بی‌اثر کردن تأثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم علاوه ‌بر بهره‌گیری از اقتدار جمهوری اسلامی باید با خارج کردن دلار آمریکا از چرخه مبادلات،  روند تبادلات اقتصادی را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به بلوکه شدن بیش از ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور در کره جنوبی، تصریح کرد: طرح الزام دولت مبنی بر انجام مبادلات پایاپای، چند جانبه و رونق بخشی به مبادلات در کمیسیون اقتصادی مجلس به دلیل فقدان احساس ضرورت و نیاز در سنوات گذشته رد شد.

حاجی دلیگانی با تأکید بر مبارزه قاطعانه با واردات کالای قانونی و قاچاق، افزود: راه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور کاملاً ساماندهی و تنها راه حل مقابله مؤثر با آن راه‌اندازی ستاد ارز به صورت فرابخشی در بانک مرکزی به دبیری ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی است که باید با هماهنگی، تعامل و هم‌افزایی بین نهادها اعم از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، گمرک، ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور، نهادهای امنیتی سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، تشکیل شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه ارزش فعلی پول ملی تأثیرات مثبتی نیز در چرخه اقتصاد داشته است، خاطرنشان کرد: سیاست اقتصادی برخی کشورها مبنی بر ایجاد ثبات در ارزش پول ملی خودشان نیست، زیرا کاهش ارزش پول داخلی یک راه برای جلوگیری از قاچاق کالا بوده و در بخش‌های تولیدی نیز در راستای تولید و صادرات، شرایط مساعدی برای تولید کننده‌ داخلی فراهم کرده‌ است.

وی، بر لزوم تک‌نرخی بودن ارز تأکید کرد و گفت: برای حل مسائل و مشکلات در دستگاه‌های مختلف، ارز باید تک نرخی باشد و دولت با حفظ نقش نظارتی خود، از طریق پرداخت یارانه مستقیم و خدمات بیمه‌ای به مصرف کننده، اثرات و آسیب‌های حاصل از تک نرخی شدن ارز به مشاغل را کاهش دهد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، با بیان اینکه مبحث تک‌نرخی شدن ارز آغازی بر شیطنت‌ها و تحرکات ظاهری برخی افراد و دستگاه‌ها خواهد بود، افزود: جریانات و افرادی خاص در کشور با واردات کالا و نرخ دولتی بیشترین‌ منفعت مالی را کسب و با خروج منابع و ارز، وابستگی اقتصادی و نابودی تولید، صدمات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده‌اند