شناسهٔ خبر: 162743 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

نظارت مجلس باید پیشگیرانه باشد

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس با بیان اینکه اولین شأن نظارت پیشگیری است، گفت: وقتی ۴.۸ میلیارد دلار پول از بیت‌المال به جیب رانت‌خواران رفته و این موضوع بعدا گزارش دیوان محاسبات قرائت شده، افکار عمومی نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان می‌دهد.

به گزارش «نماینده» ، سیدغنی نظری خانقاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص لزوم تقویت جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در گزارش دیوان محاسبات پیرامون ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شد که این دیوان بعد از یکسال می‌گوید مبلغی که مطابق قانون باید برای تامین نیازهای مردم هزینه می‌شد به جیب رانت‌خواران رفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از اینکه رانت‌خواران استفاده‌های سوء خود را انجام می‌دهند نهاد نظارتی همانند دیوان محاسبات وارد می‌شود، در حالیکه از ابتدا باید پیشگیری می‌کردند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی اولین شان نظارتی پیشگیری است، بیان کرد: ابتدا نباید بگذاریم قانون را دور بزنند. اگر عده‌ای قانون را دور بزنند در وسط کار این مسائل مشخص شود که اموال بیت‌المال حیف و میل شده، افکار عمومی رضایت نخواهند داشت زیرا باید پیشگیری می‌شد.

وی افزود: وقتی ۴.۸ میلیارد دلار پول از بیت‌المال به جیب رانت‌خواران رفته و این موضوع بعدا گزارش دیوان محاسبات قرائت ‌شده، افکار عمومی تاحدودی نسبت به این موضوع متشج می‌شود.

نظری خانقاه با بیان اینکه این شیوه نظارت صحیح نیست زیرا نظارت نباید اجازه آسیب خوردن به بیت‌المال را بدهد، ادامه داد:  از سوی دیگر دولت نباید اجازه داشته باشد که به قوانین تبصره بزند و آئین‌نامه‌ای خلاف روح و متن قانون تهیه کند.

این نماینده مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب، جریانات سیاسی، مطبواعات، رسانه‌ها و فضای مجازی بستر خوبی برای نظارت هستند و دامنه آن باید افزایش یابد تا در نتیجه دامنه تخطی‌ها کاهش پیدا کند.