شناسهٔ خبر: 162722 - سرویس مجلس

فاطمه قاسم پور «عضو کمیسیون اجتماعی» در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها باعث بالا رفتن انتظارات از مجلس شده است

فاطمه قاسم پور

فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» در پاسخ به این سؤال که «فضای مجلس را  چگونه ارزیابی می‌کنید» اظهار کرد: مجلس یازدهم در شرایط سختی شروع به کار کردکه مردم و جامعه درگیر مشکلات شدید اقتصادی و گرانی‌های افسارگسیخته هستند و این شرایط سخت باعث شده که انتظارات از مجلس بسیار زیاد شود.

وی ادامه داد: در کنار مشکلات، ناامیدی مردم باعث شده تا جامعه همۀ چشم امیدشان به مجلس یازدهم باشد، بنابراین کار بسیار سخت و دشواری در پیش داریم.

قاسم‌پور در تحلیل عملکرد یک ماه اخیر مجلس تصریح کرد: بعضاً با بازخوردهایی مواجه می‌شویم و این‌طور نشان می‌دهند که مجلس عملکرد مثبت در این یک ماه نداشته است؛ اما به نظرم این بازخوردها درست نیست؛ به این دلیل که مجلس در ماه اول باید استقرار پیدا می‌کرد و این استقرار نیاز به یک زمان طبیعی دارد که در این زمان باید هیئت‌رئیسه و رکن‌های مختلف مجلس شکل می‌گرفت و باید کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه آنان در مجلس مشخص می‌شد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در کنار همه این‌ها باید طرح‌ها و برنامه‌هایی ارائه می‌شد تا بعد از شکل‌گیری مجلس به ترتیب اولویت در نوبت بررسی قرار بگیرند. به‌طورکلی عملکرد مجلس در یک ماه گذشته و با توجه به اینکه باید زمانی برای شکل‌گیری مجلس طی می‌شد عملکرد طبیعی و قابل قبولی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قطعاً بعد از تعطیلی یک‌هفته‌ای صحن مجلس، نمایندگان واکنش بیشتری نسبت به مسائل اساسی کشور نشان خواهند داد و قرار است طرح و برنامه‌هایی مورد بررسی قرار بگیرد که مسائل و مشکلات اساسی مردم و جامعه را در بر می‌گیرد.

 البته آنچه در مجلس یازدهم به دنبال آن هستیم و با جدیت پیگیری می‌کنیم تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده است. طرح کمیسیون ویژه در سه‌شنبه 3 تیر به هیئت‌رئیسه تحویل داده شده است.

قاسم‌پور با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مجلس تقویت بنیان خانواده است عنوان کرد: فرآیندهای قانون‌گذاری ما نیاز به یک بررسی جدی دارد؛ در فرایند فعلی قانون‌گذاری، با یک فرآیند مشارکتی مواجه نیستیم. به‌عنوان نمونه قانون تسهیل ازدواج در مجلس هفتم و دولت نهم که به‌نوعی دغدغه حوزه خانواده را داشتند تصویب شده است، ولی باز هم شاهد این هستیم که این قانون اصلاً اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: دلیل اجرا نشدن این قانون هم این بوده که فرآیند تصویب آن به‌صورت مشارکتی نبوده و به‌نوعی نظر نخبگان و ذینفعان در این قانون نادیده گرفته شده است و بدنه اجرایی در این قانون مؤثر نبودند. هنگامی‌که ذینفعان و مجریان و نخبگان مؤثر نباشند آن قانون عملاً اجرایی نمی‌شود به دلیل اینکه حس عمومی در جامعه نیست.

نماینده مردم تهران گفت: در فرآیند قانون‌گذاری دارای خلأ جدی هستیم و در مجلس تصمیم داریم تا این خلأهای قانونی را جبران کنیم و جلساتی که با نخبگان و برخی افراد ذینفع داشتیم نشان‌دهنده پیگیری این موضوع است.

قاسم‌پور با اشاره به خلأهای قانونی جدی در حوزه زنان و خانواده عنوان کرد: چون ما معمولاً متولی واحد در این حوزه نداریم بسیار مهم است که در حوزه قانون‌گذاری چه کسی را مکلف به انجام کاری کنیم و آیین‌نامه و قوانین مرتبط نوشته شود. یکی دیگر از خلأها، نبود اولویت در حوزه زنان و خانواده است.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: مسئله خانواده و جمعیت یکی از مسائل مهم در نظام است و باید در کنار رسیدگی به مسائل معیشتی مردم که بسیار دارای اهمیت است بحث تسهیل ازدواج و فرزند آوری هم مورد توجه قرار بگیرد. رویکرد کلان ما این است که باید حمایتی قابل‌توجه صورت بگیرد به این صورت که اگر قرار است تسهیل ازدواج اجرایی شود یا اینکه با نرخ رشد فرزند آوری مواجه شویم باید تسهیلاتی برای اجرایی شدن این قوانین از سوی دولت در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: مجلس یازدهم در حوزه زنان و خانواده  متفاوت عمل میکند و  نسبت به این مسئله با رویکرد نقطه زنی عمل میکند به این معنا که اگر قرار است قانونی اجرایی شود مهم‌ترین موانع اجرایی شدن قانون را از بین ببریم، ما بعضاً می‌بینیم که قوانین و طرح‌های جامعی برای جمعیت و خانواده داریم که تصویب همین قوانین دو یا سه مجلس را درگیر می‌کند و درنهایت به آن جمع‌بندی مطلوب که باید برسد نمی‌رسد و عملاً بی‌نتیجه می‌ماند؛ لذا باید سعی کنیم این روندها را به‌صورت جدی مورد بررسی قرار دهیم تا تصویب قوانین در جامعه قابل لمس باشد.

قاسم‌پور در ادامه با اشاره به دغدغه‌هایش در حوزه انتخابیه اظهار داشت: یکی از شئون جدی نمایندگان مجلس، پیگیری مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه است، برخی از مسائل حوزه انتخابیه مشکلات عمومی است که همه مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مانند مشکلات معیشتی که بسیاری از مردم گرفتار آن هستند؛ اما برخی از مسائل به‌صورت منطقه‌ای است.

نمایندۀ مردم تهران ادامه داد: بنده سعی کردم در این مسائل و مشکلات با مردم حوزه‌های انتخابیه ارتباط چهره به چهره داشته باشم.

قاسم‌پور گفت: با گروه‌های هدف دانشجویی هم دیدار و گفت‌وگو داشتیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات دختران دانشجو را به‌طورجدی مورد پیگیری قرار بدهیم.

(مصاحبه کننده: سحر سموات)