شناسهٔ خبر: 162593 - سرویس جامعه
منبع: فارس

خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها/موج‌های ۲ متری در دریای عمان

آلودگی هوا معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از امروز خیزش موقت گرد و خاک در برخی استان‌های شرقی و جنوب شرقی پیش‌بینی می‌شود و احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها و کاهش دید افقی و کیفیت هوا، وجود دارد.

به گزارش «نماینده» محمد اصغری در تشریح وضعیت جوی کشور در روزهای آتی و امروز اظهار داشت: امروز و فردا بارش پراکنده و وزش باد در سواحل خزر، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: روز دوشنبه در ساعات بعدازظهر در بخش‌هایی از گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به احتمال رخداد بارش پراکنده در شرق مازندران از بعدازظهر روز ۹ تیر، گفت: روزهای ۱۰ و ۱۱ تیرماه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود، ضمن آنکه بارش پراکنده در ارتفاعات مازندران و سمنان خواهیم داشت.

اصغری افزود: در سه روز آینده در استان‌های یزد، اصفهان، خراسان شمالی، ‌ سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود؛ همچنین در دور روز آینده در بخش‌هایی از خوزستان، ‌بوشهر، فارس و ایلام وزش باد شدید خواهیم داشت که در مناطق مستعد با گرد و خاک همراه است.

وی اظهار کرد: در سه روز آینده وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در زابل پیش‌بینی می‌شود.

اصغری ادامه داد: از امروز تا دوشنبه در مناطقی که ذکر شد خیزش موقت گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود که احتمال آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و شکستن سرشاخه درختان همچنین احتمال کاهش دید افقی و کیفیت هوا وجود دارد که توصیه می‌شود در مورد پوشش گلخانه‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام شود و سازه‌های موقت محکم شوند.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: از امروز تا اواخر وقت دوشنبه ۹ تیر ماه موج با ارتفاع یک و نیم تا ۲ متر در شرق دریای عمان پیش‌بینی می‌شود که احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب دیدن شناورهای کوچک وجود دارد.

وی اضافه کرد:‌روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۴۷ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۷ درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: آسمان تهران فردا صاف در بعدازظهر با وزش باد پیش‌بینی می‌شود بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۳۴ و ۲۰ درجه خواهد بود.

اصغری اضافه کرد:‌امروز در تهران آسمان قسمتی ابری است، جهت باد جنوبی و سرعت باد ۱۴ کیلومتر بر ساعت است. دید افقی امروز در پایتخت بیش از ۱۰ کیلومتر و نم نسبی ۲۲ درصد است.