شناسهٔ خبر: 162352 - سرویس مجلس
منبع: فارس

دیوار بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان با شفافیت آرا فرو می‌ریزد

مجلس نماینده قزوین در مجلس گفت: شفافیت آراء و تصمیم گیری نمایندگان برای مردم منجر به ایجاد اعتماد مستحکم میان مردم و نمایندگان خواهد شد و این دیوار بی اعتمادی که میان مسئولان و نمایندگان وجود دارد، فرو ریخته خوهد شد.

به گزارش "نماینده" فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم در خصوص طرح تحول نظام سلامت، اظهار کرد: آغاز این طرح با توجه به اهدافی همچون ارتقا سلامت جامعه و  اصلاح نظام سلامت ایده خوبی بود که متاسفانه به دلیل فقدان زیرساخت ها و خلل در سیستم اجرایی به درستی اجرا نشد.

وی افزود: از سوی دیگر این طرح با وجود آثار مثبت همچون افزایش اقشار بیمه شده و کاهش پرداختی بیماران به بیمارستان ها با حجم وسیعی از پیامدهای منفی مواجه شد. به گونه ای که با افزایش هزینه های سبد خانوار در حوزه درمان، افزایش بار مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و کاهش کیفیت خدمات رو به رو شدیم و هزینه ریالی گزاف صرف شده برای این طرح با بازخورد مثبتی برای جامعه همراه نشد که در ادامه به دلیل عدم همکاری بیمه‌ها این طرح از اهداف خود فاصله زیادی گرفت. 

محمدبیگی اولویت بخشی به بهداشت و پیشگیری را از اقدامات مهم برای اجرای طرح‌های حوزه سلامت و حمایت از سلامت مردم دانست و افزود: افزایش حمایت‌های بین بخشی، فرهنگ‌سازی، آگاهی بخشی، تقویت نوع دوستی، آموزش سبک زندگی سالم می‌تواند بیش از هر اقدام دیگری به بهبود حوزه سلامت و بهداشت جامعه کمک کند. 

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با اشاره به موافقت خود با طرح اخذ مالیات از پزشکان عنوان کرد: اجرای عدالت میان تمام اقشار جامعه مستلزم اخذ مالیات متناسب با  درآمد تمام مشاغل است که پزشکان نیز از این مسئله مستثنی نیستند. 

وی درباره طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس اظهار کرد: شفافیت آراء و تصمیم گیری نمایندگان برای مردم منجر به ایجاد اعتماد مستحکم میان مردم و نمایندگان خواهد شد و این دیوار بی اعتمادی که میان مسئولان و نمایندگان وجود دارد، فرو ریخته خوهد شد. از سوی دیگر با تقویت اعتماد مردم به حکومت می‌توانیم شاهد آرامش فضای جامعه و کاهش فساد باشیم چراکه بازگویی رأی نمایندگان برای افکار عمومی سبب ارائه نظرات و آراء کارشناسی‌تر و کنار گذاشتن ملاحظات حزبی، گروهی و جناحی از سوی نمایندگان خواهد شد. 

محمدبیگی در ادامه با بیان موافقت خود با طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه تصریح کرد: اجرای این طرح راهکاری برای هموار سازی مسیر تحقق عدالت و احقاق حقوق مردم است چراکه با اجرای اخذ مالیات، علاوه بر سامان نظام مسکن از تشکیل فئودالیسم و باند مافیای دلالی مسکن جلوگیری خواهد شد و خرید خانه برای اقشار کم درآمد تسهیل‌تر می‌شود. همچنین تحقق درست این طرح می‌تواند سرمایه را به سوی تولید کشور و اشتغال‌زایی روانه کند که این موضوع با آثار و پیامدهای مثبت همراه است. 

وی ادامه داد: مجلس دهم با عملکرد حزبی و جناحی خود و عدم به کارگیری توان علمی و کارشناسی لازم نتوانست تصویر موفقی از خود در  بخش حضور مجلس در شرایط بحران کشور و تصمیم ساز بودن به اذهان بسپارد. لذا این امر منجر به کاهش انگیزه نمایندگان و در نهایت کاهش انگیزه مردم شد. 

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه اگر مجلس دهم زمان و دقت کافی را برای بررسی بودجه سال 99 اختصاص می‌داد، دیگر هزینه سازی برای کشور و ورود رهبری برای تصویب بودجه سال 99 حادث نمی شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه ایران در تحریم و جنگ اقتصادی به سر می برد، مجلس باید تمام تلاش خود را برای تقویت سیاست اقتصاد مقاومتی انجام دهد. 

محمدبیگی درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف خود در مجلس یازدهم اظهار کرد: حمایت از جوانان و تسهیل ازدواج، کمک به اقشار ضعیف جامعه و ارائه طرح های کمک معیشتی، جهش تولید، تحقق اقتصاد مقاومتی، اشتغال زایی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از  اهداف و برنامه های قابل طرح در مجلس است. همچنین با توجه به خلا مراودات تجاری ایران با کشورهای مختلف در برهه 6 ساله برجام، لازم است که در مجلس یازدهم برای تقویت مراودات بازرگانی ایران تدبیری اندیشیده شود.