شناسهٔ خبر: 162288 - سرویس مجلس
منبع: فارس

اصلاح نظام مالیاتی باید به سمت شفاف و واقع‌گرایانه تر شدن پیش برود

قاضی زاده نایب رئیس مجلس گفت: اصلاح نظام مالیاتی باید به سمت عادلانه، شفاف و واقع‌گراتر شدن مالیات پیش برود.

به گزارش «نماینده» سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از محورهای اقتصادی سیاست‌های کلی نظام را عادلانه و منطقی و شفاف شدن سیستم مالیاتی دانست و اظهار داشت: این بدان معنا است که افراد متناسب با درآمد واقعیشان موظف به پرداخت مالیات باشند.

وی با تاکید بر اینکه فرایند و نحوه محاسبه مالیات باید شفاف باشد، افزود: باید منازعات حقوقی پیرامون تعیین مالیات، که به شدت برای تولید مخرب و مضر است به حداقل برسد.  

نائب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش عنوان کرد: اگر چه در شرایط رکودی تشدید فشار مالیاتی ممکن است منجر به تشدید رکود شود اما اصلاح نظام مالیاتی اگر در جهت عادلانه شدن مالیات‌ها و نه افزایش نرخ مالیات باشد می‌تواند موتور مولد تولید باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همچنین یکی از موانع تولید را تورم فزاینده و پایدار خواند و تصریح کرد: بخشی از آن ریشه در پولی‌سازی کسری بودجه دارد لذا تداوم بی‌انضباطی دولت و تکیه بر منابع ناپایدار در بودجه می‌تواند منجر به تداوم تورم شود.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه عنوان کرد: برای کمک به تولید باید ساختار بودجه به شکلی اصلاح شود که اولا انضباط مالی دولت تقویت شده و در ثانی بودجه عمرانی که موتور محرک تولید در کشور است افزایش یابد.

وی برهمین اساس اضافه کرد: افزایش بودجه عمرانی می‌تواند درآمدها را رشد بخشد و اگر نظام مالیاتی واقعا متکی بر درآمدهای واقعی بخش خصوصی باشد درآمد دولت از محل رشد درون‌زای اقتصادی نیز افزایش می‌یابد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت افزایش پایه مالیاتی از طریق اعمال مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان ابزاری برای تنظیم گری اقتصاد و همچنین مهار سفته‌بازی‌های مخرب تاکید کرده و افزود: در طرح‌های مالیاتی جدید باید به اثرات جانبی اعمال سیاست‌ها توجه مضاعفی نمود تا مبادا منجر به فرار سرمایه از بازارهای شفاف و مولد به سمت بازارهای غیرمولد و ناشفاف شود.