شناسهٔ خبر: 162205 - سرویس مجلس
منبع: جام جم

بسته تحریمی جمهوریخواهان چه اهدافی دارد

عمویی کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان از بسته جدید تحریمی برای تصویب علیه ایران در کنگره آمریکا رونمایی کرده است.

«نماینده» /ابوالفضل عمویی،نماینده مجلس: کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان از بسته جدید تحریمی برای تصویب علیه ایران در کنگره آمریکا رونمایی کرده است. مرور ۲۵ دستورالعمل‌ این بسته تحریمی نشان می‌دهد بانیان آن سعی کرده‌اند مجموعه‌ای بسیار منسجم و سختگیرانه را در مورد تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی که با ایران همکاری دارند، تدوین کنند. این تحریم‌ها همکاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف از جمله کشورهای حوزه مقاومت و نیز دولت‌هایی که با ایران روابط نزدیکی ‌دارند را هم هدفگیری کرده است.
اما این‌که چرا این تحریم‌ها در این مقطع زمانی رونمایی شد، بخشی از آن به شرایط داخلی آمریکا بر می‌گردد. در حال حاضر دو موضوع شامل بیماری کرونا و اعتراضات ضد نژادپرستی که اخیرا در آمریکا در جریان است، محبوبیت دونالد ترامپ در جایگاه رئیس‌جمهوری آمریکا را با چالش جدی مواجه کرده است. نگرانی جمهوریخواهان از این شرایط بسیار بالاست و آنها دغدغه بقای حاکمیت این حزب بر کاخ سفید را دارند. بر این اساس به نظر می‌رسد جمهوریخواهان تندرو در حال تلاشند تا ضدیت با جمهوری اسلامی ایران را در داخل ساختار حاکمیت آمریکا تثبیت کنند و مانع شوند که این سیاست‌ها به هر نحوی در آینده رفع شود؛ به عنوان مثال در صورت تصویب طرح جدید جمهوریخواهان، هر کسی که بعد از این در کاخ سفید باشد بدون مجوز کنگره نمی‌تواند تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بردارد.
باید بدانیم در داخل جمهوریخواهان جریانات مختلفی وجود دارد. بخشی از این جریان‌ها، گروه‌هایی هستند که بیش از آن‌که به منافع آمریکا توجه کنند منافع رژیم صهیونیستی را در ساختار آمریکا دنبال می‌کنند و بیشتر به عنوان جناح نومحافظه‌کار شناخته می‌شوند. این گروه‌ در تلاش است از همکاری جاری ترامپ و صهیونیست‌ها بیشترین بهره را ببرد و سیاست‌های حمایتی از اسرائیل را تثبیت کرده و اجازه ندهد کسی در آینده این سیاست‌ها را به چالش بکشد.
بررسی جزئیات بسته جدید تحریمی نیز نکات جالب توجهی دارد؛ زیرا اگرچه در بسته تحریمی جمهوریخواهان کنگره، موارد جدیدی مشاهده می‌شود، مثل تحریم همکاری‌های اقتصادی ایران با عراق و تحریم علیه انصارا... یمن، اما عمده تحریم‌ها تکراری بوده که با عناوین جدیدتری ارائه شده است. از این جهت، جنبه عملیات روانی این تحریم‌ها بیش از ماهیت اجرایی‌ آن است.
از سوی دیگر باید در نظر داشت اگرچه بخشی از دلایل ارائه این بسته تحریمی به اختلافات داخلی آمریکا و تلاش جمهوریخواهان برای مقابله با سیاست‌های دموکرات‌ها برمی‌گردد؛ اما هیچ‌یک از این دو حزب در جهت منافع ایران کار نخواهند کرد و اگرچه مثلا جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها بیان کرده که سیاست‌های ترامپ علیه ایران را قبول ندارد و تلاش می‌کند تغییراتی در این سیاست‌ها ایجاد کند، اما دموکرات‌ها نیز قرار نیست گامی در جهت اصلاح سیاست‌های این کشور بردارند و ایران فارغ از تحولات داخلی آمریکا و این‌گونه نمایش‌های تحریمی، سیاست‌های خود در پیشبرد منافع ملی و منطقه‌ای را دنبال خواهد کرد و این تحریم‌ها حتی در صورت تصویب، اثر خاصی در وضعیتی که داریم ایجاد نمی‌کند.