شناسهٔ خبر: 161932 - سرویس مجلس
منبع: فارس

دولت بعد از ۷ سال به این نتیجه رسید که با کدخدا نمی‌توان معامله کرد

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس خطاب به دولت گفت: پس از گذشت ۷ سال از دولت یازدهم و دوازدهم به این نتیجه رسیدید که با کدخدا نمی‌توانیم معامله کنیم.

به گزارش «نماینده»؛ محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه‌شنبه (۱۳ خردادماه ۹۹) پارلمان در جریان بررسی گزارش دولت در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی در اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آئین‌نامه داخلی مجلس خطاب به رئیس بانک مرکزی درخصوص ارز گفت: متاسفانه زمانی که ارز ۱۱ هزار تومان بود، تا به امروز که به ۱۷ هزار تومان رسیده، دائماً توئیت زده و بازار را دعوت به آرامش کردید، اما امروز ارز، کانال ۱۷ هزار تومان را نیز رد کرده است و علت آن تعیین نشدن قیمت ارز در طبقات بانک مرکزی است، در صورتی که در تمامی کشورهای جهان، بانک مرکزی قیمت نهایی ارز را تعیین می کند.

اظهار داشت: پس از گذشت ۷ سال از دولت یازدهم و دوازدهم به این نتیجه رسیدید که با کدخدا نمی توانیم معامله کنیم.

وی افزود: البته هزینه های زیادی برای اینکه دولت متوجه شود علاج کار، اتکا به داخل است، پرداخت کردیم. اینکه مسئولان دولتی از مبارزه با آمریکا، محکمتر از ما صحبت می کنند را به فال نیک می گیریم و آن را از درایت های مقام معظم رهبری می دانیم.

وی با طرح این سوال که چرا باید میلیون ها دلار ارز به صورت شبانه روزی در کانال های تلگرامی به عنوان ارز فردایی بدون هیچ مبلغی خرید و فروش شود؟ گفت: این معاملات و بازارهای صوری، قیمت ارز را افزایش می دهد، بنابراین بانک مرکزی باید به صورت جدی به این موضوع ورود کرده و بازارهای غیررسمی و خرید و فروش دلار را ساماندهی کند.

زنگنه ادامه داد: متاسفانه ما نتوانستیم بازار مشخصی برای خرید و فروش ارز و دلالی ایجاد کنیم، سوال این است که چه دست هایی پشت پرده قرار دارد که مانع تحقق چنین امری می شود؟ مردم اعتماد و اطمینان خود را نسبت به بانک مرکزی از دست داده اند، در حالی که صحبت رئیس بانک مرکزی تمامی کشورهای جهان در بازارها تاثیرات بسیار زیادی دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس خطاب به رئیس بانک مرکزی درخصوص ارز بیان کرد: متاسفانه زمانی که ارز ۱۱ هزار تومان بود، تا به امروز که به ۱۷ هزار تومان رسیده، دائماً توئیت زده و بازار را دعوت به آرامش کردید، اما امروز ارز، کانال ۱۷ هزار تومان را نیز رد کرده است و علت آن تعیین نشدن قیمت ارز در طبقات بانک مرکزی است، در صورتی که در تمامی کشورهای جهان، بانک مرکزی قیمت نهایی ارز را تعیین می کند.

وی تصریح کرد: امروز در شمال کشور خرید و فروش ویلا رونق گرفته، از طرفی مردم خودروی ۷۰ میلیونی را ۱۲۰ میلیون می خرند، این نشان از بی اعتمادی مردم به بازار است، بنابراین تا زمانی که بانک مرکزی بازارهای غیررسمی کشور را به طور جدی ساماندهی نکند، نمی تواند تعیین کننده نهایی قیمت ارز در کشور باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی درخصوص عدالت در توزیع تسهیلات، عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنایع کشاورزی و همچنین  خرید تضمینی محصولات کشاورزی تذکر داد و گفت: اگر بخواهیم برای خرید تضمیینی محصولات کشاورزی در آبان و آذرماه اقدم کنیم، باید از امروز تا قبل از برداشت محصولات تدبیر کنیم.