شناسهٔ خبر: 161918 - سرویس جامعه
منبع: حوزه

مجلس یازدهم در زمینهٔ ازدواج و فرزند آوری به‌صورت جهادی وارد عمل شود

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین چاوشیان دکتر سید محمدحسین چاوشیان بابیان این‌که بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری جمعیت آن کشور است، گفت: مجلس یازدهم درزمینهٔ ازدواج و فرزند آوری به‌صورت جهادی وارد عمل شود.

به گزارش «نماینده»، دکتر سید محمدحسین چاوشیان، با اشاره به اهمیت موضوع خانواده و فرزند آوری در جامعه اظهار داشت: مسئله جمعیت یا کاهش باروری در خانواده‌های ایرانی یکی از مسائل مهمی است که در عرصه‌های مختلف جامعه خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری جمعیت آن کشور است و مهم‌ترین موضوعی که در این زمینه مطرح می‌شود سن جوانی است به‌طوری‌که در خیلی از کشورها شاهد این هستیم که با پیری جمعیت روبرو هستند و همین موضوع در توسعه ملی کشورشان تأثیر منفی گذاشته است.

چاوشیان ابراز داشت: در بخش‌های مختلف از قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و اقتدار ملی کشور جمعیت باید به‌عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: رهبر انقلاب نیز چند سال پیش در خصوص تحدید نسل و کاهش زادوولد نیز نکات مهمی را مطرح کرده و اظهار داشتند: دولتمردان و مسئولان کشور در دهه‌های گذشته به‌خوبی در این زمینه عمل نکردند و به‌نوعی جلوی رشد نسل را گرفتند.

سیاست‌های تشویقی در کشور جواب نداده است

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» ادامه داد: در سال‌های اخیر با ورود رهبر انقلاب و توصیه‌های رهبر انقلاب قوانینی درزمینهٔ تعالی خانواده وضع شد اما سیاست‌های تشویقی جواب نداده است و این موضوع را می‌توان از عدم رشد نرخ جمعیت فهمید.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تأکیددارند که در ۲۰ سال آینده شاهد جمعیت پیر در کشور خواهیم بود و علاوه بر این تک‌فرزند آوری نیز ازجمله مشکلاتی است که درواقع با الگوبرداری از غرب است البته کشورهای غربی خود به این بن‌بست رسیده و به دنبال بهبود روند رشد جمعیت خود هستند.

چاوشیان ابراز داشت: در کشورهای مختلف سیاست‌های افزایش زادوولد مورد تأکید قرارگرفته است که بسیار مؤثر هم بوده و نتایج خوبی را به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: عدم سیاست‌گذاری مناسب در سال‌های اخیر موجب شده که روند زادوولد در کشور کاهش پیدا کند و تنها مسائل اجتماعی عامل این کاهش رشد جمعیت نیست به‌عبارت‌دیگر می‌توان مسائل فرهنگی خانواده‌ها را نیز در این زمینه مهم دانست.

چاوشیان تصریح کرد: درواقع باید گفت با تمامی مواردی که مطرح می‌شود یکی از اصلی‌ترین علت‌های عدم ازدواج و درنهایت تحدید نسل مسائل اقتصادی است و این وظیفه مسئولان است که زمینه ازدواج آسان جوانان را باید فراهم کنند.

موقعیت ازدواج آسان برای جوانان فراهم شود

وی بیان داشت: اگر موقعیت ازدواج آسان برای جوانان فراهم شود قطعاً شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم»   به نقش مهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: انتظار می‌رود در مجلس یازدهم که به‌تازگی کار خود را شروع کرده مصوبات قبلی که در زمینهٔ خانواده تدوین‌ شده عملیاتی شده و نظارت کافی بر اجرای آن داشته باشند.

وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در زمینهٔ ازدواج و فرزند آوری باید به‌صورت جهادی وارد عمل شود تا مشکلات در این زمینه کم‌تر شود.

چاوشیان تأکید کرد: در زمینهٔ وضع قوانین جدید نیز مجلس می‌تواند با الگوبرداری از نمونه‌های موفقی که در این زمینه در جهان انجام‌شده امکان ازدواج و فرزند آوری را مهیا سازد.