شناسهٔ خبر: 161909 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

شفافیت در آراء نمایندگان سبب کاهش فاصله مجلس و جامعه می شود

امیر ابراهیم رسولی یک فعال رسانه تاکید دارد که اگر شفافیت مهم است و اگر این نظر کارشناسی شده است برای چه باید رای نمایندگان از مردم پنهان بماند؟ لذا شفاف سازی رأی نمایندگان و انتخاب آنها نیز اهمیت دارد.

به گزارش «نماینده»، امیرابراهیم رسولی، با اشاره به نخستین نطق پیش از دستور رئیس مجلس در این خصوص که مجلس یازدهم قصد مچ گیری از دولت را ندارد، گفت: این روزها مبحثی در فضای مجازی دنبال می شود تحت این عنوان که قرار است مجلس یازدهم در رویارویی با دولت قرار گیرد، این در حالی است که اکنون که مجلس مستقر شده است باید به سمت کار کارشناسی رفت و اینکه چه چیزی به نفع مردم است.

تمرکز بر اجرای صحیح قانون، سبب واداشتن دولت به انجام کارهای عقب افتاده می شود

این فعال رسانه بیان داشت: در یک سال و اندی که از عمر دولت باقی مانده است، تغییر و تحول ساختاری نمی تواند اتفاقی را به نفع مردم رقم بزند. اتفاق مثبت می تواند تقویت بعد نظارت مجلس باشد که دولت وادار شود کارهای عقب مانده را پیش ببرد و پتانسیل های دولت که اکنون نیروهای آن خسته اند فعال شود.

رویکرد مجلس یازدهم باید نگاه ناظرمحور مبتنی بر تخصص باشد

وی با تاکید براینکه رویکرد مجلس یازدهم باید نگاه ناظرمحور مبتنی بر تخصص باشد، اظهار داشت: همچنین از نمایندگان این دوره از مجلس انتظار می رود در برابر مماشات‌های گذشته کوتاه نیامده و محکم بایستد در عین حال این حس به مردم منتقل نشود که قرار است میان مجلس و دولت نزاع ایجاد شود. رویکرد رئیس مجلس نیز پوشش نقاط ضعف دولت است و می خواهد مشکلات را برطرف کند، دکتر قالیباف به این نکات در نطق خود نیز به آن اشاره کرد.

برخی نمایندگان در دوره های گذشته مجلس در بعد نظارتی ضعیف عمل کردند

رسولی در ادامه گفت‌وگو  به تشریح علت تأکید بر استفاده از ابزار نظارتی، پرداخت و گفت: معمولا مسئولان و مقامات بر نقاطی تاکید دارند که پیش از این در آنها خلاء وجود داشته است. در گذشته نمایندگانی داشتیم که به خاطر برخی وابستگی ها، در بُعد نظارتی ضعیف عمل کردند و برخی فراکسیون خود را به جای اینکه در خدمت مردم بگذارند در خدمت قوه مجریه قرار دادند که این مواضع نباید در مجلس آتی دیده شود و انتظار می رود خلاءها برداشته شود.

وی تاکید کرد: لازم است که نظارت در مجلس با ابزارهای قانونی و معقول پیش برود و نباید به صورت احساسی برخورد کرد. این خلاءها به طور کلی باعث شده است توجه ها به سمت تقویت بعد نظارتی جلب شود.

رسولی در ادامه این گفت‌وگو به چهار رویکرد تحولی مدنظر رئیس مجلس که شامل شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی می شود، پرداخت و گفت: این رویکردها محصول مطالعاتی است که روی حوزه پارلمان انجام شده و در اختیار رئیس مجلس قرار گرفته است. طبق این مطالعات، نقاطی که دچار نقطه ضعف بوده شناسایی شده است.

مردمی سازی قوه مقننه یعنی نقش مردم در قانونگذاری دیده شود

این کارشناس مسائل مجلس تشریح کرد: در بحث مردمی سازی این نکته حائز اهمیت است که نماینده با رأی مردم وارد مجلس می شود اما بعد از ورود به مجلس، مردم را که عنصر اصلی موفقیت وی در انتخابات بوده فراموش می کند. ارتباط با مردم صرفا به دریافت و پرداخت وام، رفع بیکاری مردم و غیره ختم می شود که درست نیست.

وی توضیح داد: مردمی سازی به این معنا نیست که صرفا برخی مشکلات شخصی مردم برطرف شود بلکه به این معنا است که باید نقش مردم در قانونگذاری دیده شود. باید گرفتاری های اصلی مردم به متن قوانین بیاید. باید با ارتباط با مردم قوانین مزاحم شناسایی شود و یا ایرادات قوانین اصلاح شود.

شفافیت در نظر و آراء نمایندگان سبب کاهش فاصله مجلس و مردم می شود

رسولی در خصوص اهمیت شفاف سازی عنوان کرد: اگر شفافیت مهم است و اگر نظر نمایندگان یک نظر کارشناسی است برای چه باید رای آنها از مردم پنهان بماند. لذا شفاف سازی رأی نمایندگان و انتخاب آنها نیز اهمیت دارد. باید فاصله جامعه با مجلس را کاهش داد تا مردم مجلس را از خود بدانند. باید به جای مسائل کم اهمیت روی دغدغه های مردم متمرکز شد.