شناسهٔ خبر: 161805 - سرویس مجلس
منبع: فارس

توضیحات سخنگوی مجلس درباره نحوه تشکیل کمیسیون‌ها/ هفته جاری اعضای کمیسیون‌ها مشخص می‌شوند

محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به روند تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس، از تعیین اعضای کمیسیون‌ها در هفته جاری و برگزاری جلسات کمیسیون‌ها از نیمه دوم خرداد خبر داد.

به گزارش «نماینده»، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند تشکل کمیسیونهای تخصصی مجلس با بیان اینکه روز شنبه دهم خرداد سه جلسه فشرده در خصوص تشکیل کمیسیونهای مجلس برگزار می شود، گفت: ابتدا جلسه ای در کمیسیون آئین نامه داخلی برگزار می شود. بعد از آن جلسه هیئت رئیسه مجلس و در نهایت جلسه مشترک کمیسیون و هیئت رئیسه برگزار خواهد شد که در این جلسه جمع بندی نهایی در خصوص کمیسیونها انجام می شود.

وی با اشاره به دستور العمل اجرایی ماده ۳۶ و ۳۷ آئین نامه داخلی مجلس در خصوص کمیسیونها تصریح کرد: هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرمهای امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز به هیأت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: طبق ماده ۳۷ آئین نامه داخلی، هیأت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز و رتبه‌بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند.

فرهنگی با اشاره به اعتراض احتمالی نمایندگان نسبت به تعیین کمیسیونها گفت: نمایندگان معترض می‌توانند ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیأت رئیسه تقدیم کنند تا هیأتی مشترک، متشکل از هیأت رئیسه مجلس و رؤسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف مدت چهل و هشت ساعت پس از انقضای مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نماید. پس از اتمام این مراحل هیأت رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد، اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فردا بعد از جلسه هیئت رئیسه مجلس فرم مخصوص کمیسیونها بین نمایندگان توزیع می شود. بعد از نوشتن اطلاعات نمایندگان، امتیازبندی صورت می گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اول کمیسیونهایی که بیشترین متقاضی را دارند، بررسی خواهد شد، تصریح کرد: نمایندگانی که امتیازات بیشتری دارند، در این کمیسیونها به ترتیب عضو می شوند و کمیسیونهایی که متقاضی کمتری دارند نیز تعیین تکلیف می شوند.

فرهنگی اضافه کرد: کمیسیونها به نسبت تقاضایی که دارند، تعیین تکلیف و اعضای آنها مشخص می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که این امتیاز بندیها برای عضویت در کمیسیونها به چه صورت است، گفت: آئین نامه داخلی در خصوص امتیاز بندی کلیاتی را مطرح کرده اما نحوه اجرایی آن در دستور المعل ماده ۳۶  آئین نامه ذکر شد که عبارتند از: تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط، نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان معتقدند این امتیازدهی واقع بینانه نیست و رانت ایجاد کرده است، گفت: علت این موضوع همان دستور العمل اجرایی این امتیاز دهی است که تنظیم شده است و سوابق اجرایی را حذف کرده و تحصیلات مرتبط را درست ننوشته است.

فرهنگی افزود: در آئین نامه چیزی به اسم تحصیلات مرتبط نداریم. بلکه تحصیلات مطلق آمده اما این در حالی است که سوابق باید مرتبط باشد، این از جمله مواردی اعتراض نمایندگان است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: دستورالعملی که هیئت رئیسه دوره قبل مجلس با کمیسیون آئین نامه داخلی به نتیجه رسیده و معاونت اجرایی را وارد موضوع کردند که نباید این معاونت وارد موضوع می شد. دستور العمل و فرمی که تهیه شده در آئین نامه نیست.

فرهنگی افزود: پیش بینی این است که اگر فردا شنبه جلسات جمع بندی هیئت رئیسه و کمیسیون آئین نامه داخلی به نتیجه برسد، روز یکشنبه امتیاز بندی افراد برای کمیسیونها انجام می شود و سپس تعیین کمیسیونها هم انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر کارها طبق برنامه پیش برود از نیمه دوم خرداد جلسات کمیسیونهای تخصصی مجلس برگزار خواهد شد.