شناسهٔ خبر: 161725 - سرویس سیاست
منبع: فارس

قاضی زاده هاشمی: گمرک محملی برای قاچاق شده است

قاضی زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: گمرک محملی است برای قاچاق شده است به عنوان مثال سند یک محموله به اسم یک کالا خورده ولی محموله مدنظر، کالای دیگری را شامل می‌شود.

به گزارش «نماینده» سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای کاهش قاچاق کالا و ارز باید به این موضوع توجه کرد که متاسفانه حجم زیادی از قاچاق در کشور، از مبادی رسمی صورت می‌گیرد.

وی افزود: وقتی از مناطق آزاد که گمرک فعالی نداشته یا هنوز گمرک در آنجا نقش تعیین کننده ای ندارد،کالاهای مدنظر وارد کشورشده و جزء مبادی رسمی به شمار می‌آید. حال چه به شکل خرده -که افراد شخصاً به مناطق آزاد رفته وبه وارد کردن کالا به داخل کشور مبادرت می ورزند- و چه کسانی که قاچاق عمده دارند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در برخی بنادر کشور -که حجم زیادی کالا در این مناطق تجارت می‌شود- ورودی و خروجی متعددی وجود دارد که صرفاً یک یا دو خروجی در اختیار گمرک است و سایرین را خود بندر یا مجموعه‌های مربوط به مناطق آزاد مبادی را کنترل می‌کنند و متاسفانه خیلی راحت، در این چنین مبادی‌ای قاچاق صورت می‌گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این، خود گمرک محملی است برای قاچاق شده است به عنوان مثال می‌توان گفت که سند یک محموله به اسم یک کالا خورده ولی محموله مدنظر کالای دیگری را شامل می شود.

وی ضمن ارائه راه حل مقابله با معضل فوق بیان کرد: همانطور که می‌دانید  سامانه‌ای به نام ایران‌کد وجود داشت که قرار بود همه کالاهایی که وارد کشور می شوند را بدین وسیله بتوان رهگیری و مشخص کرد که از کدام منطقه وارد شده و کالایی بدون رهگیری واردکشور نشود؛ البته در این امر ضعف‌هایی هم وجود داشت، ولی متاسفانه به جای برطرف کردن ضعف‌ها و کمبودها کل سامانه برچیده شد؛ ولی این سامانه در جلوگیری از قاچاق می‌توانست نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: ابزار دیگر برای کنترل قاچاق این است که باید صرفه قاچاق کالا را صفر کرد. این امر بدان معناست که ما در کشور هم نرخ ارز بالا و پول ملی ضعیف شده داریم و هم تعرفه‌گذاری گمرکی وجود دارد در حالی که معمولاً برای ایجاد مزیت برای تولید داخلی باید یکی از دو اهرم مذکور را داشته باشیم. مثلاً به طور گسترده برای همه کالاها تعرفه گذاری می‌شود اما این سیستم مقبولی نیست، تعرفه باید به صورت هوشمند بر روی کالاهایی باشد که مورد حمایت هستند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: چرایی این اتفاق به این برمی‌گردد به اینکه به جای نگاه کنترلی و تنظیم حمایت از تولید، نگاه درآمدی به گمرک وتعرفه وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: وقتی نگاه درآمدی به گمرک وجود دارد اتفاقی که پیش می‌آید این است که روی همه کالاها یک تعرفه گذاشته می‌شود که یک نوع کسب درآمد از کالاهای وارداتی است و کسی هم که تمایل به پرداخت پول بیشتر به دولت نباشد به دنبال واردات پنهان از چشم دولت است و از یک رانت بهره می‌گیرد تا محدودیت‌ها را دور بزند، البته این هم طبیعی است که وقتی یک محدودیت به وجود می‌آید، طبیعتاً باید انتظار ایجادرانت داشته باشیم. 

این منتخب مردم در مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: توصیه دیگر ما این است که حتماً به این سمت حرکت کنیم که محدودیت‌ها و تعرفه‌های گمرکی کاهش یابد و از ابزارهای هوشمندتر برای تنظیم بازار برای حمایت از تولید استفاده شود، یعنی سیاستگذاری گمرکی ما منطبق بر حمایت از تولید باشدنه درآمدزایی برای دولت.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تا زمانی که به این امر نرسیم و کشش بالایی در تعرفه‌گذاری و قاچاق وجود دارد افراد با استفاده از محدودیت بوجود آمده برای دیگران به دنبال ایجاد منفعت و مزیتی برای خود هستند.