شناسهٔ خبر: 161663 - سرویس سیاست
منبع: فارس

بازخوانی راهبردهای کلیدی در کلام رهبری

کاظم انبارلویی شکل‌گیری دولت جوان و حزب‌اللهی باید در یک چارچوب مردم‌سالارانه باشد و آگاهی مردم نسبت به آن فردی را که انتخاب می‌کنند، صورت گیرد. غیر از چارچوب مردم‌سالاری راه دیگری وجود ندارد.

«نماینده»/کاظم انبارلویی-کارشناس مسائل سیاسی:دیدار اخیر دانشجویان با رهبری معظم انقلاب در یک ارتباط ویدئو کنفرانسی حاوی طرح مطالب مهم وکلیدی در بیان حکمرانی خوب بود.
همه ساله در ماه رمضان رهبر انقلاب با دانشجویان نشست دارند و در این نشست‌ها، بی‌پرده‌ترین نقدها به نظام و حکمرانی مطرح و معظم له هم با روی گشاده از آن استقبال می‌کنند. امسال با آن که در فضای کرونایی اغلب ملاقات‌ها و دیدارها لغو شده بود، اما دیدار با دانشجویان به‌دلیل اهمیت آن لغو نشد مردم، به‌ویژه جوانان می‌توانند رزق فکری خود را از این ارتباط دوسویه صریح و شفاف داشته باشند. 
انصاف باید داد نکته‌سنجی دانشجویان در طرح مسائل خود و رصد مسائل و مشکلات جامعه دقیق، هوشمندانه، دلسوزانه و توأم با پیشنهادهای عملی بود که رهبری از صراحت لهجه دانشجویان و نکاتی که مطرح شد استقبال کردند و برخی دقت‌ها را مورد تقدیر قرار دادند.

نکته های کلیدی، راه‌گشا وگفتمان ساز را می‌توان از این ارتباط دوسویه در فهرست زیر به آن اشاره کرد.
1- پرچم عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری باید در کشور توسط دانشجویان و جوانان کشور همواره در اهتزاز باشد. این برای پیشرفت کشور و تضمین آزادی‌های سیاسی نه‌تنها لازم بلکه واجب است. این مطالبه‌گری همه نهادها حتی نهاد رهبری نظام را شامل می‌شود. هیچ‌کس نباید خود را مصون از نقد بداند. نقد مشفقانه جلوی انحراف و اشتباهات بعدی را می‌گیرد.
2- پرچم آرمان‌خواهی نیز باید در این کشور همواره در اهتزاز باشد. ملت برای آرمان‌های اسلام و انقلاب خون داده‌اند و پای همه چیز طی چهار  دهه ایستاده‌اند تا بگویند آرمان‌های اسلام و انقلاب ابدی هستند و ارزش آن را دارند که همه چیز پای آن هزینه شود. جوانان باید پرچم آرمان‌خواهی که در آیین نبوی و علوی خطوط نورانی آن در قرآن مجید ترسیم شده و در فرهنگ اهل بیت (ع) مشکل عملی به خود گرفته به دوش بگیرند و خود را جلودار و در حکم پیشران پیاده کردن اهداف انبیای الهی بدانند.
3- ملت ایران در برابر یک جبهه وسیع و عظیم از کفر، نفاق، شرک و الحاد قرار دارد. این جبهه دست از سر اسلام و انقلاب برنمی‌دارد. آن‌ها ملت و دولت و نظام ما را مطیع و تسلیم نظرات خود می‌خواهند و از آن هم کوتاه نمی‌آیند، در این راه به هیچ پیمان و قرارداد حقوقی و بین‌المللی و بین‌الدولی پایبند نیستند. غفلت از این دشمن و خصومت کور برای تاریخ اسلام و ایران در عصر ما جبران ناپذیر است. جوانان به‌ویژه دانشجویان باید پرچم ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی را در دست داشته باشند و پیشاپیش ملت ایران و ملت‌های منطقه و جهان حرکت کنند. ما امروز در شرایط حساس و جدی هستیم، نبرد نرم دشمن یک لحظه قطع‌شدنی نیست. نبرد سخت با جبهه مستکبران اجتناب‌ناپذیر است، باید خود را برای روزهای سخت‌تری آماده کنیم.
ضربه  عین‌الاسد و سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی نشان داد ما این آمادگی را داریم ولیکن باید آن را حفظ کرد و سطح هوشیاری را بیش از پیش بالا برد.
4- یارگیری برای گسترش،  تعمیق و ژرفا بخشیدن به جبهه نیروهای انقلاب یک وظیفه کلیدی است. این رویکرد ما را از درجا زدن، از سرمایه‌خوردن کاهش تدریجی نیروهای انقلاب باز می‌دارد. برای گسترش جبهه  نیروهای انقلاب نیاز به کادرسازی داریم. باید جلوی انحراف نیروها را گرفت و سربازگیری دشمن از جبهه انقلاب را سد کرد. نیروی پای کار انقلاب باید متحد و یکپارچه در کنار هم باقی بمانند. برای این کار نیاز دارند مشترکات اندیشه سیاسی و راهبردهای سیاسی خود را تقویت و ارتقاء بخشند به سمت اصلاح ذات‌البین بروند و آتش اختلافات را فروتنانه فرو نشانند. اجازه ندهند صدای دشمن در اردوگاه انقلاب بازتاب داشته باشد. هیچ گروه دانشجویی و گروه جهادی جای همدیگر را درخدمت به مردم تنگ نمی‌کنند. باید به سمت هم‌افزایی رفت،هنر ما در جمع کردن است. 
تفریق گروه‌ها  از هم، کار دشمن است با دشمن در این وادی هم صدایی نکنیم. هیچ‌گاه فضای گفت‌وگو را  مسدود نکنیم. گفت‌وگو و  هم‌اندیشی تنها راه هم‌افزایی و گسترش نیروهای پای کار جبهه انقلاب است.
5- همه از مشکلات کشور رنج می‌برند و به دنبال راه‌حل هستند. دشمن برای پیدا کردن راه‌حل‌ها برای برون رفت از بحران‌ها، اخلال می‌کند. باید جلوی این اخلال ایستاد. ما نیازمند به یک عقلانیت سیاسی هستیم تا بتوانیم همه ظرفیت‌های عظیمی که در کشور به‌خصوص ظرفیت بی‌انتهای نیروی انسانی که داریم را در کنار هم داشته باشیم. راه‌حل اصلی مشکلات کشور، شکل‌گیری دولت جوان و حزب‌اللهی است. البته دولت را به معنای وسیع کلمه می‌توان به سه قوه مفهوم آن تعمیم داد. اعتقاد رهبری آن است که؛ دولت  پای کار آماده و با نشاط می‌تواند کشور را  از راه‌های دشوار عبور دهد.

شکل‌گیری دولت جوان و حزب‌اللهی باید در یک چارچوب مردم‌سالارانه باشد و آگاهی مردم نسبت به آن فردی را که  انتخاب می‌کنند، صورت گیرد. غیر از چارچوب مردم‌سالاری راه دیگری وجود ندارد. دشمن همه نیروی اهریمنی رسانه‌ای و ارتش امپریالیستی خبری را در خدمت اخلال در نظام مردمی جمهوری اسلامی گذاشته است. بدون مرزبندی با دشمن و شناخت خطوط راهبردی استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی، این مسیر طی شدنی نیست. لذا باید با تردید افکنان در مبانی انقلاب و دولت انقلابی،  مرزبندی صریح و بدون مماشات داشت. به تعبیر رهبری، تردیدافکنی ستون فقرات، کار فرهنگی دشمن و اساس کار نرم علیه انقلاب است.
6- حفظ شتاب علمی کشور بارها مورد سفارش رهبری به محیط‌های علمی و دانشگاهی و پژوهشگاه‌های بزرگ کشور بوده است. ایران قوی، ایرانی است که ملت آن گام‌های استوار خود را در وادی علم،  عمل و آگاهی برمی‌دارد.
هر روز جهان باید منتظر اعلام یک خبر پیروزی علمی و فنی از سوی دانشمندان ایرانی باشد. حساسیت دشمن به پیشرفت‌های علمی ایران و تخطئه آن و سنگ‌اندازی در این مسیر نشان می‌دهد هر چه در این وادی جلوتر برویم دشمن را ناامیدتر خواهیم کرد. باید طبق نقشه مهندسی علمی کشور جلو رفت تا رسیدن به قله‌های رفیع علمی با خطوط ترسیم شده راه درازی در پیش داریم.