شناسهٔ خبر: 161615 - سرویس مجلس
منبع: فارس

تشریح ساز و کار فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم

نادری منتخب تهران در مجلس یازدهم به تشریح ساز و کار فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم پرداخت و گفت: شرط عضویت در هیات اجرایی فراکسیون، نامزد نشدن برای هیات رییسه بود.

به گزارش «نماینده»، احمد نادری منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، هدف از تشکیل فراکسیون نیروهای انقلاب را تعیین فراکسیون دائمی و انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه پیش از تشکیل مجلس عنوان و اظهار کرد: اعضای این فراکسیون با توجه به اکثریت اصولگرای مجلس به ۲۲۰ عضو می‌رسد و می‌توان انتظار داشت که نتیجه حاصله از این فراکسیون همان چیزی باشد که در مجلس یازدهم تعیین می‌شود.

عضو کمیته اجرایی فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی در تشریح جزئیات تشکیل این فراکسیون و راهبردها و اهداف آن افزود: بعد از انتخابات دوم اسفند سال گذشته و مشخص‌شدن اینکه اکثریت منتخبان مجلس یازدهم از نیروهای انقلاب و به بیان دیگر از شورای ائتلاف هستند، مقرر شد که جلسه‌ای برای هم‌اندیشی بین منتخبان برگزار شود اما شیوع ویروس کرونا مانع برگزاری این نشست شد.

وی افزود:‌ قرار شد که پس از عید در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت نشست جامع برگزار شود که باز هم با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان این نشست میسر نشد زیرا جمع‌شدن حدود ۲۲۰ نفر در یک مکان خطرناک به‌نظر می‌رسید. تصمیم بر این شد که سازوکاری جدید تعبیه شود که تعداد کمتری حضور داشته باشند، بنابراین نمایندگان استانی با توجه به جمعیت مجمع نمایندگان هر استان در انتخاباتی درون‌استانی انتخاب شدند و بنا شد که صرفا آن نمایندگان به تهران بیایند.

نادری ادامه داد: تعداد آن نمایندگان ۶۲ نفر بود و قرار شد که ایشان یک روز در تهران در نشستی شرکت کنند. نتیجه آن جلسه تشکیل چهار کمیته داخلی بود که مهم‌ترینِ آن کمیته‌ها، کمیته اجرایی بود. برای تعیین اعضای آن کمیته از بین ۶۲نفر، ۱۱نفر انتخاب شدند و قرار شد که آنها بر تدوین مرام‌نامه، اساس‌نامه و اصلاح‌ آیین‌نامه داخلی تمرکز کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت هم مقرر شد که نشست اصلی فراکسیون نیروهای انقلاب قبل از تشکیل مجلس یازدهم یا به فاصله اندکی بعد از تشکیل نخستین جلسه برگزار شود تا در آن نشست سراسری رئیس، نائب‌رئیس و دیگر اعضای هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب شوند.

منتخب تهران در مجلس یازدهم گفت: آن ۱۱ نفر عبارتند از آقایان علیرضا زاکانی، محمدرضا پورابراهیمی،  محمدصالح جوکار، ولی اسماعیلی، سید جواد ساداتی‌نژاد، عباس مقتدایی خوراسگانی، مجتبی رضاخواه، حسین حاتمی، حسن شجاعی، مهدی عیسی‌زاده و اینجانب که شرط عضویت در هیئت اجرایی عدم نامزدی برای ریاست و نائب‌رئیسی مجلس است».

عضو کمیته اجرای فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: قرار بر این است که هفته بعد جلسه دوم ۶۲ نفره برگزار شود. آنچه مسلم است، این است که همه نامزدهای ریاست مجلس درون فراکسیون نیروهای انقلاب با یکدیگر رقابت می‌کنند که ممکن است انتخابات نهایی یک‌مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای برگزار شود.

نادری در پاسخ به این پرسش که آیا همه نیروها و جریان‌های حاضر در فراکسیون نیروهای انقلاب بعد از انتخابات درونی به نتیجه حاصله در فراکسیون تن می‌دهند یا ممکن است با تشکیل مجلس مستقل عمل کنند، اظهار کرد: به هر حال اکنون همه دوستان اعم از نیروهای پایداری،  نواصولگرایی، راست کلاسیک و ... در فراکسیون نیروهای انقلاب حضور دارند و در انتخاب هیئت‌رئیسه پیش از تشکیل مجلس شرکت خواهند کرد. سعی همه بر این است که یک رقابت سالم میان نامزدهای هیئت‌رئیسه وجود داشته باشد و در نهایت نتیجه حاصله به نفع نظام اسلامی و کشور باشد.

وی در پایان یادآور شد: در جلسه رأی‌گیری همه نیروهای انقلاب که حدود ۲۲۰نفر هستند، شرکت خواهند داشت و انتخابات هیئت‌رئیسه در فراکسیون توسط همه آنها و نه ۶۲نفر نمایندگان استان‌ها انجام می‌شود. این نکته را هم خاطرنشان کنم که فراکسیون فعلی موقت است و اتفاقا وظیفه آن، انتخاب فراکسیون دائمی است و در این فرایند همه نیروهای انقلاب یعنی آن ۲۲۰نفر مشارکت خواهند داشت. تا کنون نام پیشنهادی فراکسیون دائمی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی(ما) است که این نام در کمیته اجرایی مصوب شده و در آخر همین هفته در جلسه ۶۲نفره منتخبان کشور تصویب نهایی خواهد شد.