شناسهٔ خبر: 161599 - سرویس مجلس
منبع: ایسنا

رونق بورس موجب ایجاد گشایش در اقتصاد کشور می‌شود

فرید موسوی یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رونق بورس به ایجاد گشایش در اقتصاد کشور می‌انجامد، هشدار داد که با تمهیداتی باید جلوی تبدیل این فرصت به تهدید را گرفت.

به گزارش «نماینده»، سید فرید موسوی اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ما که سال‌های سال است اقتصادمان درگیر آن است رشد نقدینگی است که به مساله‌ی آزاردهنده‌ای برای اقتصاد تبدیل شده و اقدامات ناگواری را رقم زده است.

وی ادامه داد: نقدینگی یک روز به سمت بازار مسکن حرکت می‌کند و این بازار را بهم می‌ریزد، یک روز به سمت بازار دلار و یک روز به سمت سکه و طلا می‌رود یکی از راه‌ها برای مدیریت نقدینگی بازار سرمایه است که اخیرا هم از سوی مردم مورد اقبال واقع شده و هم از سوی دولت حمایت‌هایی از آن به عمل آمده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این وضعیت عده‌ای هم ظهور کردند و با احساسی کردن سهام، ورود به خرید و فروش‌ها و هیجانی کردن موضوع از طریق انتشار اخبار، یکسری سهامی که بنیه‌ای ندارند و نباید مورد اقبال واقع می‌شدند را به مردم معرفی کردند و مردم را بعضا به صورت هیجانی وارد خرید و فروش شدند.

موسوی یادآور شد: در بازار سرمایه سهام‌های مختلفی وجود دارد که یکسری از آنها واقعا ارزنده هستند این طور نیست که همه بازار حباب باشد بخشی از رشد سهام‌ها قابل توجیه است به هرحال در بازار سرمایه ارزش و ارزندگی آتی نیز در نظر گرفته می‌شود، ولی بخشی گرفتار خرید و فروش روزانه شدند و این وسط یکسری کارشناس هر روز می‌گویند این شرایط واقعی نیست و حباب است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مردم توصیه کرد که خرید و فروش هیجانی نکنند و در قدم اول به جای ورود مستقیم به بازار از طریق صندوق‌ها وارد شوند و پس از آشنایی اولیه خرید و فروش خود را انجام دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رونق بازار بورس موجب ایجاد گشایش در اقتصاد کشور خواهد شد، اظهار کرد: سوال این است که آیا این رشد در بازار سرمایه به سمت بازار تولید حرکت می‌کند؟ واقعیت این است که در بخش تولید یکسری محدودیت‌هایی داریم که این اتفاق به زودی رخ نمی‌دهد مثلا تامین مالی تولید از بازار پول بسیار جذاب‌تر نسبت به تامین مالی از طریق بازار سرمایه است که البته باید تمهیدات قانونی در این خصوص اندیشیده شود. همچنین سرکوب نرخ‌های دستوری در بازار پول باعث می‌شود تامین مالی از بازار پول به صرفه‌تر باشد. یک بخشی هم مشکل فرهنگی است وقتی طرح و ایده‌ای سودده باشد فرد کمتر راغب است که افراد دیگری را هم در منافع آن سهیم کند. این هم به نظرم با قوانین و دستورالعمل‌هایی قابل اصلاح است. در حال حاضر نظام تامین مالی بارش به دوش بانک‌هاست در حالی‌که در اقتصادهای سالم بازار سرمایه و بانک‌ها به یک نسبت در این موضوع نقش دارند.

موسوی با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت سازمان بورس و دولت ادامه داد: دولت با توجه به حجم نقدینگی باید از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این بازار را ارتقاء دهد در حال حاضر تعداد کارگزاری‌ها محدود است و وزارت اقتصاد به عنوان مسئول بهبود فضای اقتصاد باید برای ارتقاء رقابت تلاش کند و نسبت به موضوع انحصار در تعداد محدود کارگزاری‌ها ورود کند. علاوه بر این باید نسبت به سهام‌هایی که با رشد کاذب مواجه می‌شوند نظارت  وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اقبال مردم به بورس اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور است، ادامه داد: اگر این نقدینگی به سمت بازار ارز یا طلا می‌رفت طبیعتا این بازارها نمی‌توانستند تاثیر خاصی در اقتصاد داشته باشند و در این باره هم اگر تمهیداتی اندیشیده شود، بورس می‌تواند نقش خوبی در رونق تولید ایفا کند و این روند می‌تواند ادامه  داشته باشد. در این صورت مردم هم کم کم با آگاهی بیشتری وارد می‌شوند و انتخاب درست‌تری خواهند داشت.

وی در پایان با بیان این‌که ۵۰ میلیون نفر جمعیت کشور کد بورسی دارند، گفت: این کار اقتصادی صرف نیست با توجه به تعداد بالای افراد دارای کد بورسی به خصوص با آزادسازی سهام عدالت، لازم است صداوسیما و رسانه‌ها آموزش‌های لازم در خصوص بازار سرمایه را به مردم ارائه کنند و سازوکار خرید و معامله را برای روشن کنند تا این فرصت تبدیل به یک تهدید اجتماعی و اقتصادی نشود.