شناسهٔ خبر: 161356 - سرویس مجلس
منبع: مهر

دیپلماسی اقتصادی دولت ضعیف است/ارتباط با کشورهای همسو افزایش یابد

پژمانفر// عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: عملکرد دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی تاکنون کارآمد نبوده و باید ارتباط با کشورهای همسو را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر ، با بیان اینکه تولید بستری است که برای رونق آن باید جوانب مختلف در نظر گرفته شود، اظهار داشت: برای اینکه شعار سال یعنی «جهش تولید» تحقق یابد و عملیاتی شود، باید سیاست‌هایی در این راستا از سوی دولت اتخاذ شود.

وی افزود: در وهله اول تولیدات داخلی ما باید با کالاهای خارجی قابل رقابت باشند و اگر قرار باشد که این کالاها رقابتی باشند و جهش در تولید شکل گیرد، باید هزینه‌های سرباری که به تولیدات داخلی تحمیل می‌شود، کاهش یافته و حذف شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که خودمان توان تولید داخلی کالایی را داریم، نباید اجازه داده شود که همان کالا از خارج کشور و به صورت قاچاق وارد شود.

پژمانفر بیان کرد: معمولاً به کالاهای داخلی ما هزینه‌های سربار بسیار زیادی مانند مالیات، بیمه،  ارزش افزوده و سود بانکی تحمیل می‌شود و مجموعه این عوامل باعث می‌شود که کالای داخلی ما نتواند با کالای خارجی رقابت کند در نتیجه جهش شتابی در تولید رخ نخواهد داد.

وی تأکید کرد: ما باید تولید داخلی را از جهات مختلف حمایت کنیم و شرایط به گونه‌ای فراهم شود که اگر تولیدکننده‌ای به دنبال تولید محصولی باشد، بتواند آن محصول را تولید کرده و رقابت برابری با تولیدات خارجی داشته باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از این مسئله به دیپلماسی ما نیز بازمی‌گردد و اگر ما برای حل مسائل اقتصادی خود،  فقط به خارج از کشور نگاه داشته باشیم، درست نیست و مشکلات اقتصادی کشور پابرجا خواهد ماند.

پژمانفر تاکید کرد: این مسئله به معنای آن نیست که ما نباید با کشورهای دوست و همسایه ارتباط اقتصادی داشته باشیم بلکه معنای این حرف آن است که در وهله اول باید به ظرفیت‌های داخلی خودمان توجه داشته باشیم و در صورتی که کالا و محصولی را نتوانیم تولید کنیم، باید از طریق ارتباط اقتصادی با کشورهای همسو، آن کالا و محصول را به کشور وارد کنیم.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت در حوزه اقتصاد بین‌المللی و به عبارت بهتر، دیپلماسی اقتصادی تاکنون کارآمد نبوده و نتوانسته مشکلات کشور را برطرف کند، گفت: انتظار ما آن است که دولت بیش از پیش به دیپلماسی اقتصادی توجه داشته باشد که البته در این مسئله باید ارتباط کشورهای همسو با جمهوری اسلامی را تقویت کند.