شناسهٔ خبر: 161077 - سرویس مجلس
منبع: تسنیم

واکنش یک نماینده مجلس به اظهارات پمپئو درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

نقوی حسینی/21 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید ممنوعیت خرید و فروش سلاح از سوی ایران، پس از مهرماه امسال را، مصداق زیر پا گذاشتن قواعد بین‌المللی عنوان کرد.

به گزارش «نماینده»، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست وزیر خارجه آمریکا  از شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم هسته‌ای ایران، گفت: طبق مفاد برجام که در سال ۲۰۱۶ مورد توافق ۱+۵ قرار گرفت و در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ نیز به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسید؛ از اکتبر سال ۲۰۲۰(سالجاری میلادی)، خرید و فروش سلاح برای ایران ممنوعیت نخواهد داشت.

وی، اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید ممنوعیت خرید و فروش سلاح از سوی ایران، پس از مهرماه امسال را، مصداق زیر پا گذاشتن قواعد بین‌المللی عنوان کرد و گفت: هنوز دولتمردان آمریکایی به واقعیت‌های موجود و فضای جدید بین‌المللی واقف نشده‌اند، آنها باید بدانند که دوره زورگویی و زورمداری به سر آمده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: امروز شرایط در عرصه بین‌المللی به نحوی شده که جهان به سمت چندقطبی شدن در حال پیشروی است و قدرت‌های به ظاهر بزرگ، نظیر آمریکا، دارای قدرت پوشالی شده‌اند که فقط با هیاهوی و به راه انداختن جنجال به دنبال کسب قدرت نزد افکار عموی جهان هستند.

نقوی‌حسینی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها هیچگونه مداخله‌ای نمی‌توانند در موضوع تمدید و یا عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پس از اکتبر امسال داشته باشند، گفت: این تصمیم در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ شده و هرگونه تصمیم جدیدی در این زمینه نیازمند اِجماع اعضای این شوراست که در سال‌های اخیر آمریکا قدرت اجماع‌سازی در تصمیمات شورای امنیت را نیز از دست داده است.

وی اضافه کرد: البته جمهوری اسلامی ایران همواره به صورت علنی اعلام کرده که هیچگاه به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست و همیشه خواهان صلح و ثُبات در منطقه است، اما تا زمانی که آمریکایی‌ها فرسنگ‌ها دورتر از مرزهای سرزمینی‌شان به صورت غیرقانونی در منطقه حضور دارند، همه کشورها می‌بایست آمادگی دفاع متقابل از خود را داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران هم یکی از همین کشورهاست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با تمام قوا مقابل هرگونه تجاوز و تعدی می‌ایستد و در همین راستا به ابزار روز و تکنولوژی‌های مردن در عرصه دفاعی نیز، به لطف وجود دانشمندان و محققان داخلی،  مجهزتر خواهد شد تا با دشمن متجاوز برخورد قاطعی داشته باشد.