شناسهٔ خبر: 160459 - سرویس مجلس
منبع: فارس

نیازمند جراحی ساختار اقتصادی کشور هستیم

پور ابراهیمی منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم با بیان اینکه اصلاح ساختار نظام بانکی باید در دستور نمایندگان باشد گفت: حجم زیاد معافیت‌های مالیاتی نیازمند ساماندهی است و باید بکوشیم مانع از ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شویم.

به گزارش  «نماینده» ، محمدرضا پورابراهیمی منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم، درباره مهمترین اولویت‌های مجلس آتی اظهار داشت: اولویت اول کشور در مسائل اجرایی مربوط به اقتصاد است و طبیعتا باید تمام تلاش نمایندگان مجلس معطوف به آن باشد که بتوانیم در حوزه اقتصادی به شکلی عمل کنیم که مجلس یازدهم سرمنشا حرکت‌های بزرگی بوده و بتواند محور تغییر و اصلاح حرکت‌هایی که از گذشته در قالب برنامه ششم توسعه بوده است، باشد.  

وی گفت: مجلس یازدهم باید با ایجاد بسترسازی جدید اقدام جدیدی را در اقتصاد کشور طراحی کند.  

منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: در حوزه قانونگذاری و نظارت هم مجلس آتی باید به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و در این باره زبانزد باشد ضمن اینکه مسائل مرتبط با اصلاح ساختار اقتصادی کشور هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

** دولت به اصلاح ساختار بودجه بی‌توجهی کرده

پورابراهیمی گفت:‌رویه ادامه وضعیت کنونی مبتنی بر ساختار سنتی در مجموع فعالیت‌های اجرایی کشور نتواند اهداف و دستاوردهایی که برای کشور پیگیری می‌شد را حاصل کند لذا ورود مجلس یازدهم به موضوع اصلاح ساختار که رویکرد و نگاه امر توسعه در اقتصاد کشور را ثابت کرده و در این خصوص می‌توانیم با نگاهی جدید توجه کنیم. لذا باید مسائل مختلفی در بخش‌های متعدد کشور شکل بگیرد.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه یکی از مباحث اصلی مجلس یازدهم باید باشد. اما متاسفانه دولت فعلی علیرغم همه تاکیدات مجلس فعلی که داشته است و حتی تاکیداتی که مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه داشته‌اند اما آنچه که مربوط به اصلاح ساختار بودجه بود را عملی نکرده است.

**استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه اصلاح ساختار اقتصادی نیست

منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم اضافه کرد: مسیری که برای اصلاح ساختار بودجه در سال ۹۸ در لایحه بودجه ۹۹ بود از سوی دولت وقعی گذاشته نشده و اقداماتی هم که انجام داده با کمترین کار و توجه صورت گرفته است. لذا اصلا به تغییرات انجام شده نمی‌توانیم به اصلاح ساختار بودجه بگوییم.

پورابراهیمی گفت: به دولت در سال ۹۸ چند موضوع را در جلسه سران قوا آورده و به تصویب رساند که مربوط به برداشت از صندوق توسعه ملی بود. به طوری که ۱۲ درصد به اعتبارات فریز شده سال ۹۸ باید در این صندوق باقی می‌ماند اما دولت با تصویب پیشنهاد خود باید این موضوع را مورد استفاده قرار داد یا اینکه مانده ۴۵۰ میلیون دلار سنوات گذشته حساب ذخیره ارزی که از سال‌های گذشته در این صندوق باقی مانده بود مورد استفاده قرار داد.

وی در همین راستا توضیح داد: بحث استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه را از سوی دولت را مبنا قرار داده است که از نظر ما هیچ کدام از این موضوعات اصلاح ساختار محسوب نمی‌شود.

**اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شود

منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم افزود: یکی از بحث‌های جدی مجلس یازدهم باید بحث اصلاح ساختار بودجه باشد تا طبیعتا بتواند متناسب با شرایط فعلی کشور که عدم اتکا به درآمدهای نفتی به عنوان مهمترین موضوع در اصلاح ساختار بودجه است را بتواند عملیاتی کند.  

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: نکته دوم در اصلاح ساختار بودجه مربوط به اصلاح نظام مالیاتی در کشور است که طبیعتا آن چه که می‌تواند جایگزین منابع نفتی باشد مربوط به مباحث مالیاتی است که همه کشورها هم از این روش استفاده می‌کنند. لذا باید کاهش میزان نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها است که در کشور ما باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی گفت:‌باید با کاهش نرخ میزان مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها حجم وصول مالیات را افزایش دهیم. این در حالی است که این میزان در ایران بسیار کم است. و بر همین اساس باید نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی که هم اکنون ۲۵ درصد است را کاهش داده و بتوانیم میزان و حجم وصول مالیات را در اقتصاد ایران افزایش دهیم. لذا باید این نکته به عنوان اصلاح ساختار اقتصادی در دستور کار مجلس یازدهم قرار گیرد.

** فرار مالیاتی را کاهش دهیم

منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم گفت:‌ ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی که بتواند به اقشار مختلف جامعه تسری پیدا کند هم اهمیت زیادی دارد و بر همین اساس باید شامل درآمدهای کلان اقشار و افراد خاص که متمکن و ثروتمند هستند هم شود و باید بر همین اساس تلاش کنیم مالیات عایدی بر سرمایه را شامل این دست از افراد کنیم لذا انتظار از دولت آن بود که این موضوعات با عنوان لایحه از سوی دولت به مجلس داده شود که متاسفانه عملیاتی نشده و باید در مجلس یازدهم به منظور پیگیری از اصلاح ساختار اقتصادی مدنظر قرار دهیم.

پورابراهیمی افزود: ساماندهی معافیت‌های مالیاتی یکی از مهمترین محورهای مجلس یازدهم باید باشد ضمن اینکه در همین راستا هم باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم. ضمن اینکه استفاده از سامانه جامع نظام مالیاتی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.  

** باید نظام مالیاتی کشور را اصلاح کنیم

وی گفت: برآورد فرار مالیاتی در کشور بین ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است. که این رقم در اقتصاد ایران بسیار سنگین و بزرگ است. چرا که کل رقم فروش نفت در شرایط امروزی کشور حدود صد هزار میلیارد است بنابراین میزان فرار مالیاتی حدود ۷۰ درصد کل میزان فروش نفت است که می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.

منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده که لایحه و طرح آن هم اکنون در مجلس دهم در دستور کار است و امیدوارم تا خرداد نهایی شود می‌تواند بخش‌هایی از اصلاح نظام مالیات بر ارزش افزوده را نهایی کند در غیر این صورت آن را در مجلس یازدهم دنبال خواهیم کرد.

** نیازمند جراحی ساختار اقتصادی کشور هستیم

پورابراهیمی گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی کشور اصلاح ساختار نظام بیمه‌ای و صندوق‌های بیمه‌ای کشور از دیگر چالش‌های اقتصادی کشور است که باید در مجلس یازدهم برای آن فکری اساسی کرد.

وی افزود: اولویت مجلس یازدهم باید جراحی ساختار اقتصادی کشور باشد.

منتخب مردم کرمان در مجلس یازدهم افزود:‌پیشگیری از ورود تخلفات و فسادهای اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین دستور کارهای مجلس آتی است ضمن اینکه با رویکرد جدید دستگاه قضایی و مواجهه عدلیه با مفسدین توقع مردم از برخورد قاطع با متخلفین بسیار زیاد شده است. اما این موضوع پاسخگو نبوده و باید اساس و حرکت خود را بر جلوگیری از فساد اقتصادی بر موضوع پیشگیری قرار دهیم. لذا تنها راه پیشگیری شفافیت اطلاعات اقتصادی کشور است. و بر همین اساس باید هم در مقام اجرا به سراغ آن رفته و هم در موضوعات قانونی.