شناسهٔ خبر: 160339 - سرویس سیاست
منبع: مهر

هر جایی که لازم است سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد

روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، گفت: هر جایی که لازم است سیستم تولید ما حالت عادی و معمولی داشته باشد.

به گزارش  «نماینده» ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، اظهارداشت: هر قدر تخت بیمارستان‌ها کمتر اشغال شود می‌توانیم به روند عادی و عمومی بازگردیم و قطعاً نیاز دارویی با توجه به تخت‌هایی که اشغال شده است می‌تواند به ما در کنترل این بیماری و بهبود بیماران مبتلا کمک کند. هدف اول ما در این مقطع از مبارزه با بیماری کرونا این است که بتوانیم تعداد مرگ و میر را کاهش دهیم و افراد مبتلا را با ساده‌ترین روش‌ها درمان کنیم

وی با بیان اینکه بیمارستان‌ها نباید شلوغ بشوند، گفت: براساس مستندات وزارت اطلاعات، هدف اصلی ضد انقلاب تعطیل کردن کار و فعالیت در کشور در مقطع کنونی است.

روحانی توجه به نیازهای پرسنل درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا را از دیگر مباحث مورد تاکید در این جلسه عنوان و تاکید کرد: گروهی که امکانات اعم از ماسک و دستکش برای آن‌ها ضروری است در مرحله اول پرسنل درمانی بیمارستان‌ها هستند و آن‌ها در ردیف اول قراردارند و باید اول این امکانات و وسایل به دست آن‌ها برسد و آن‌ها مطمئن و مجهز باشند و در مرحله بعد هر جایی که لازم است و نیاز به ماسک و دستکش دارند به آن‌ها داده شود تا کار و فعالیت ادامه پیدا کند و پرسنل محفوظ بمانند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر کاری که لازم است باید انجام شود تا سیستم تولید ما حالت عادی به خود بگیرد، افزود: براساس مستندات و مدارکی که وزارت اطلاعات به بنده داده ضد انقلاب توطئه کرده که اقدامی در ایران انجام دهد تا کار و فعالیت اقتصادی در ایران تعطیل شود و این هدف اصلی آنهاست. ما نباید بگذاریم هدف آن‌ها محقق شود البته در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند و همه باید آن اصول را رعایت کنیم و جاهایی که به عنوان دستور موکد است نیروهای انتظامی و پلیس هم ضامن اجرای آن در تمام استان‌ها باشند.

هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد

وی گفت: از وزارت بهداشت می‌خواهیم برای مردم توضیح دهد اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده در چه زمینه‌ها و با چه ویژگی‌هایی باید مصرف شود. باید مردم بدانند که ضروری است چه زمانی و چه افرادی از اقلام بهداشتی استفاده کنند، چه زمانی باید ماسک زده شود، چه زمانی نیاز به دستکش است و ضرورت استفاده از آن در چه مواقعی است تا مصرف این اقلام معتدل‌تر و مشخص‌تر شود. از بخش‌هایی که استفاده از این اقلام بهداشتی برای آن‌ها در اولویت قرار دارد نیروهای مسلح، انتظامی، پمپ‌های بنزین، گاز، مرزبان‌ها و همه افرادی است که در بخش‌های ضروری به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد: سه هزار تخت بیمارستانی هم اکنون برای بیماران آماده است که قابلیت افزایش نیز دارد؛ البته خیلی از این تخت‌ها خالی است نقاهتگاه‌ها نیز آماده است و البته خیلی با استقبال مواجه نشده است. همچنین هفت بیمارستان سیار فعال است و امکانات راه اندازی ۲۰ بیمارستان سیار هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه رفت و آمدها و حمل و نقل هوایی و ریلی یک ستاد می‌تواند تصمیم گیری کند که آیا پروازی برقرار و یا قطع شود و آن ستاد ملی مبارزه با کروناست، گفت: هیچ استاندار و مقام محلی و مسئولی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد و اگر هم استانداران محترم نظری در این باره دارند نظرات خود را از طریق وزیر کشور ارسال کنند تا در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شود و در هر موردی که نیاز باشد تصمیم گیری خواهد شد. تصمیم گیری در زمینه‌های مختلف به شکل متمرکز خواهد بود.

روحانی گفت: موضوع دیگر فضای مجازی است که در جلسه امروز مطرح شد و تخلفات زیادی که در این فضا و برخی از جراید در حال رخ دادن است و در خصوص چارچوبی برای افراد متخلف تصمیم گیری شد. فعلاً مجازات‌ها برای تخلفات در فضای مجازی و یا جراید، شامل تصمیماتی است که امروز اتخاذ شده است و در جلسه آینده اگر قرار است تصمیمی در این زمینه گرفته شود، نهایی خواهد شد. اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی است تعطیلی و انفصال موقت و قطع یارانه، حذف معافیت‌های مالیاتی و ابطال مجوز و ایجاد محدودیت در فضای رسانه‌ای حداقل‌هایی است که در جلسه مصوب شده و امروز ابلاغ می‌شود مواردی هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آن‌ها را تصویب خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: اگر بعد از تعطیلات نوروز، آموزش مدارس آغاز شد یک ماه به زمان تحصیلات دانش آموزان و سه هفته به زمان آموزش دانشگاه‌ها افزوده می‌شود و اگر دیرتر شد به همان نسبت به زمان تحصیلات افزوده خواهد شد.

مبتلایان خارجی ویروس کرونا در ایران، درمان شوند

وی با اشاره به برنامه آموزش مدارس و دانشگاه‌ها پس از دوران تعطیلی افزود: در جلسه قبل وزیر آموزش و پرورش طرحی آورد که مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد که خلاصه آن به این صورت است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از تعطیلات عید یعنی از ۱۶ فروردین کار آموزش شروع شد؛ یک ماه به زمان تحصیلات دانش آموزان افزوده شود و اگر دیرتر آغاز شد ممکن است به همان نسبت افزوده شود. دانشگاه‌ها هم چنین شرایطی دارند بعد از فروردین اگر بتوانند کار آموزش را شروع کنند سه هفته به دوره آموزش دانشگاه‌ها اضافه می‌شود چرا که بخشی از آموزش‌ها را از طریق فضای مجازی جبران کرده اند و هر چه دیرتر آغاز شد به آن سه هفته افزوده خواهد شد، اگر دو هفته دیگر هم تاخیر افتاد با ۵ هفته تاخیر دانشگاه‌ها دایر خواهد بود.

روحانی افزود: چارچوب این مصوبات مشخص است، هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالی و هم پزشکی مصوبات را ابلاغ کنند تا همه دانش آموزان و دانشجویان بدانند. فقط روز آغاز به کار را در هفته آینده بحث می‌کنیم اکنون کمی زود است و باید جلوتر برویم ببینیم شرایط چطور می‌شود؛ آن وقت تصمیم خواهیم گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این جلسه بر تولید بیشتر نیازمندی‌های بهداشتی مخصوصاً الکل تاکید شد افزود: به قائم مقام وزیر صنعت که در جلسه حضور دارد تاکید کردیم این کار را دنبال کند برخی‌ها می‌توانستند تولید الکل انجام دهند، اما گیرهای اداری داشتند که دستور دادیم حل شود و آن مواردی که باید از بندر حمل شود همین امروز به اصفهان حمل شود تا ما بتوانیم الکل مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهیم.

روحانی با اشاره به لزوم تسریع در رسیدگی به وضع اتباع خارجی در ایران که دچار ویروس کرونا شده اند گفت: بعضی از این افراد احتمالاً مبتلا به این ویروس هستند و قرار شد به این بیماران رسیدگی شود و مورد درمان قرار گیرند و اگر لازم است یک یا دو بیمارستان سیار به آن‌ها اختصاص داده شود. عزیزانی که از هندوستان، پاکستان و افغانستان و جاهای دیگر هستند اگر افرادی در بین آن‌ها مبتلا شوند باید شناسایی و درمان شوند و به کشور خودشان برگردند. امیدواری همه ما امروز نسبت به جلسه قبل، بیشتر از گذشته است و دوست دارم در جلسه بعدی که روز سه شنبه خواهد بود باز هم امیدواری ما افزایش پیدا کند تا بتوانیم در یک زمان کوتاه قابل قبول این مسئله را که پیش پای مردم است و مشکل برای کسب و کار مردم درست کرده از پیش رو برداریم.

وی افزود: در این جلسه همچنین درباره برخی کسب و کارها نیز بحث شد، کسب و کارهایی که در این روزها دچار مشکل شده اند باید به لیست قبلی اضافه شوند و قرار شد معاون اقتصادی رئیس جمهور در این زمینه بحث کند و اگر نیاز به مصوبه باشد در جلسه بعدی آن را مطرح کند. آرزو می‌کنم سال جدید برای مردم عزیز و خوب ما مبارک باشد و ایام بعثت پیامبر عظیم الشان (ص) و میلاد امامان عزیزی که ایام میلاد آن‌ها در ماه شعبان است و پیش رو داریم برای همه مبارک باشد.