شناسهٔ خبر: 160317 - سرویس مجلس
منبع: فارس

تحقق شعار «جهش تولید» نیازمند جلوگیری از قاچاق و تأمین نیاز از داخل است

هادی قوامی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: جهش تولید زمانی محقق می‌شود که جلوی قاچاق را بگیریم و دولت نیز نیازهایش را از داخل تأمین کند وگرنه با برگزاری سمینار و غیره کاری از پیش نمی‌رود.

به گزارش «نماینده»،هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تعیین شعار سال 99 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «سال جهش تولید» گفت: ما در سال 98 با رشد منفی 7.2 درصدی تولید نسبت به سال قبل از آن مواجه بودیم که سایه سنگین کرونا بر این بخش این رشد منفی را به 12 - هم می‌رساند.

وی افزود: لازمه جلوگیری از رکود بیشتر در حوزه تولید این است که ما با اجرای شعار جهش تولید جلوی رکود بیشتر را بگیرم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت:‌ یکی از الزامات ایجاد جهش تولید توجه به کارآفرینی است و از نظر اجتماعی باید شرایط برای فعالیت کارآفرینان مهیا باشد.

قوامی خاطرنشان کرد:‌ ما در سال 99 با توجه به شرایطی که در پیش داریم درآمد نفتی چندانی نخواهیم داشت از یک سو فروش نفت ما پایین است و از سوی دیگر قیمت نفت هم پایین آمده است.

وی افزود: ما در بودجه 99 حدود 200 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده‌ایم با توجه به رکود ایجاد شده در بخش تولید امکان تحقق آن وجود ندارد و فقط زمانی تحقق آن میسر و ممکن است که به کارآفرینان توجه لازم صورت گیرد و بنگاه‌های اقتصادی ما بتوانند با سودی که کسب می‌کنند مالیات بدهند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ما امروز با 12 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور مواجه هستیم که اگر بناست جهش تولید محقق  شود باید جلوی این حجم از قاچاق گرفته شود و اگر ما نمی‌توانیم آن را به صفر برسانیم لااقل باید قاچاق کالا را از 12 میلیارد دلار به 2 میلیارد دلار برسانیم.

قوامی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگر بناست جهش تولید اتفاق بیفتد دولت باید نیازهای خود را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کند نه اینکه چشم به واردات کالا داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این در سایه این حمایت‌ها می‌تواند صادرات کالا هم انجام شود و به جای اینکه ما با تأمین نیازهایمان از خارج موجب خروج ارز از کشور شویم با صادرات کالا موجبات ارزآوری نیز فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: البته همه این‌ها با عمل به الزاماتی که بخشی از آنها ذکر شد ممکن است والا اگر بخواهد شعار سال 99 هم در حد برگزاری سمینار و حرف باقی بماند به جای جهش تولید ما جهش قاچاق، جهش رکود، جهش بیکاری و امثال آن را خواهیم داشت.

قوامی در پایان گفت: جهش تولید با جهش قاچاق و جهش واردات و جهش رکود و بیکاری رابطه عکس دارد جهش تولید موجب توقف قاچاق، بیکاری و رکود می‌شود و عدم توجه به جهش تولید قاچاق کالا و رکود و بیکاری را به دنبال دارد.