شناسهٔ خبر: 160282 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

آمار تولیدات کشاورزی در سال ۱۳۹۷ اعلام شد

کشاورزی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: میزان تولیدات کشاورزی شامل محصولات زراعی، باغبانی، دام و طیور و شیلات در سال ۱۳۹۷ به ۱۱۷.۷ میلیون تن رسیده است.

به گزارش «نماینده»، کریم احمدی صومعه، افزود: میزان تولید انواع محصولات زراعی، در سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ بالغ بر ۸۱.۲ میلیون تن بوده که از سطحی به میزان ۱۱.۱ میلیون هکتار برداشت شده است که این میزان تولید نسبت به سال زراعی گذشته ۱.۲ درصد کاهش داشته است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: میزان تولید گندم در این سال بالغ بر ۱۳.۳ میلیون تن بوده که سطحی به میزان ۵.۴ میلیون هکتار را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تولید گندم ۱۶.۴ درصد از کل تولیدات زراعی و سطح این محصول ۴۸.۷ درصد از سطح برداشت را تشکیل می‌دهد.

احمدی یادآور شد: همچنین میزان تولید غلات در این سال بالغ بر ۲۰.۴۵ میلیون تن بوده که از سطحی به میزان ۷.۶ میلیون هکتار برداشت شده است.

وی بیان کرد: تولید غلات ۲۵.۱۸ درصد از کل تولیدات زراعی و سطح برداشت این محصولات ۶۸.۶ درصد از سطح برداشت کل محصولات زراعی را تشکیل می‌دهد.

 رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید محصولات باغبانی در سال ۱۳۹۷ را بالغ بر ۲۰.۵۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: این میزان محصول از سطح باروری در حدود ۲.۴۶ میلیون هکتار حاصل شده و میزان تولید این محصولات در مقایسه با سال ۱۳۹۶ (۲۱.۳ میلیون تن) تغییر محسوسی نداشته است.

احمدی خاطرنشان کرد: پرتقال، انگور و سیب به ترتیب با میزان تولید ۱۵.۱، ۱۴.۸ و ۱۴.۳ میلیون تن، بیشترین سهم را در تولید محصولات باغبانی داشته‌اند.

وی اظهار کرد: تولید فرآورده‌های پروتئینی کشور از ۱۴.۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ به ۱۴.۷۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ رسیده و رشدی معادل ۳.۸ درصد را نشان می‌دهد.

احمدی اضافه کرد: از میزان تولید این فرآورده‌ها در سال ۱۳۹۷، ۸۲۹.۵ هزار تن گوشت قرمز (۵.۶۲ درصد)، ۱۰ میلیون و ۵۸۸.۶ هزار تن شیر (۷۱.۷۱ درصد)، ۲ میلیون و ۳۵۵ هزار تن گوشت مرغ (۱۵.۹۵ درصد)، ۹۰۱.۵ هزار تن تخم‌مرغ (۶.۱۱ درصد) و ۹۰.۵ هزار تن عسل (۰.۶۱ درصد) بوده است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: صید و پرورش انواع آبزیان نیز از یک میلیون و ۲۰۲.۱ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به یک میلیون و ۲۳۸.۶ هزار تن در سال ۱۳۹۷ رسیده که رشد ۳ درصدی در تولید آبزیان را نشان می‌دهد.

احمدی یادآوری کرد:  نسخه الکترونیکی آمارنامه‌های محصولات کشاورزی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز به آدرس http://amar.maj.ir در دسترس است.