شناسهٔ خبر: 160249 - سرویس پارلمان شهری
منبع: فارس

آمار ترددهای روزانه در پایتخت/ حناچی تست کرونا نداده است

نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه روزانه در شرایط عادی ۳.۵ میلیون تردد در تهران انجام می‌شود، گفت: قرنطینه تهران بر عهده شورای شهر نیست و ما تابع ستاد مقابله با کرونا هستیم.

به گزارش «نماینده»، زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ، در مورد موضوع قرنطینه پایتخت اظهار داشت: تهران روزها ۱۲ میلیون نفر و شب‌ها ۸.۵ میلیون نفر جمعیت دارد. ۳.۵ میلیون تردد به طور متوسط به دلیل فعالیت‌های اداری و اقتصادی در پایتخت به صورت روزانه انجام می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا علیرغم تعطیلی مترو و حمل و نقل عمومی در برخی از شهرها مانند شیراز، اصفهان و تبریز این موضع در تهران جهت پیشگیری از کرونا محقق نشده است،‌گفت: حتی نصف ترددها اداری و اقتصادی در پایتخت را در شهرهای دیگر نداریم پس باید مسائل را از لحاظ تحقق‌پذیری نگاه کنیم تا زمانی که ادارات باز است و فضای اقتصادی فعال، امکان تعطیلی حمل و نقل عمومی وجود ندارد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران به موضوع خود قرنطینه‌ای اشاره کرد و گفت:‌هوشمندی شهروندان تهرانی در مقابله با کرونا حائز اهمیت است که خوشبختانه با رعایت هموطنان میزان استفاده از مترو به یک سوم رسیده به طوری که قبلا ۲.۵ میلیون سفر طی روز با مترو انجام می‌شد که حالا این رقم به ۷۰۰ هزار تردد رسیده است.

نژادبهرام با بیان اینکه ما تابع فعالیت‌های ستاد کرونا هستیم و تنها می‌توانیم پیشنهاد دهیم گفت: تعطیلی اداره برق، گاز، مالیات و سایر ارگان‌ها بر عهده ما نیست ولی در ستاد کرونا شهردار تهران از طرف مدیریت شهری پیشنهادات را ارائه می‌کند و آنجا به رأی گذاشته می‌شود و بررسی می‌شود که آیا امکان اجرا دارد یا خیر.

وی بیان داشت: در شهر شیراز شورای شهر برای کل شیراز تصمیم می‌گیرد ولی در تهران این موضوع به دلیل پایتخت قرار داشتن این شهر امکانپذیر نیست. ما بارها بیان کرده‌ایم که نیاز به مدیریت واحد شهری داریم ولی این موضوع محقق نشده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد:‌تهران مرکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور است و تعطیلی ادارات را استانداری و ستاد کرونا باید اعلام کند.

نژادبهرام ادامه داد:‌البته شهرداری ۳۰ درصد از نیروهای خود را دورکار کرده و تقلیل اجتماعات را مدنظر قرار داده است و این برای حدود ۶۷ هزار نفری که زیرمجموعه شهرداری هستند.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر ورودی و خروجی‌های تهران تا حدود زیادی محدود شده و هلال‌احمر مستقر یافته تا در این محل‌ها تست‌های لازم را جهت غربالگری انجام دهد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بیان داشت:‌این سوال مطرح است که آیا قرنطینه بودن فقط به معنای بستن مترو و اتوبوس است،‌گفت: ما در شورا اعلام کرده‌ایم قرنطینه را برای مردم اعلام کنند ولی تا کنون کسی جواب نداده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا موردی از ابتلا به کرونا در مدیریت شهری و شورای شهر داشته‌ایم یا خیر،‌گفت: ابتلا به کرونا در شورای شهر خوشبختانه صفر بوده است در مدیریت شهری هم این موضوع را نشنیده‌ام و گزارشی به شورا واصل نشده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا پیروز حناچی تست کرونا داده یا خیر،‌گفت: فکر نمی‌کنم البته قرار نیست همه این تست را انجام دهند اگر علائمی وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه شود و آن پزشک است که تشخیص می‌دهد که آیا باید تست انجام شود یا خیر و آیا قرنطینه لازم است یا نیازی نیست.

نژادبهرام با تأکید بر رعایت خود قرنطینگی توسط همه شهروندان در پایتخت گفت:اگر بخواهیم زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم باید از خرید شب عید نیز بگذریم. شهروندان نباید حقوق دیگران را با خروج از خانه و رفت و آمدهای غیر اضطراری به خطر بیندازند. رعایت این اصل در پیشگیری و مقابله از کرونا بسیار مهم است.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود رانندگان اتوبوس و تاکسی با کمبود دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده مواجه هستند گفت:‌تمهیدات لازم برای تأمین دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده توسط شهرداری مدنظر قرار گرفته تعداد زیادی نیز ارائه شده ولی به حد کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: کمبود این مواد تنها مربوط به رانندگان نیست و در همه جای کشور وجود دارد چرا که این کالاها مدام استفاده می‌شود و نمی‌توان آن را مجدد به چرخه استفاده برگرداند بنابر این محدودیت دارا بودن مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش شامل همه شهروندان است نه کارکنان شهرداری  ولی باید توجه داشت که شهرداری همه تلاش‌های لازم را برای تأمین این امکانات جهت قطع زنجیره کرونا انجام داده است.