شناسهٔ خبر: 159566 - سرویس سیاست

لازمه ایران سربلند، تشکیل مجلسی قوی است

روح الامینی به مجلسی شجاع، انقلابی و ضدآمریکایی نیاز داریم که مشت همبسته اقتدار در سپهر سیاسی کشور باشند

عملکرد مجلس دهم انتقادات زیادی را در همه حوزه‌ها به همراه داشته است، حال که انتخابات مجلس یازدهم در پیش است طیف‌های سیاسی نیز به دنبال تغییر این رویکرد هستند و جریان انقلابی یکی از اصلی‌ترین این جریانات بشمار می‌رود.

در همین راستا «نماینده» به سراغ «عبدالحسین روح‌الامینی» مسئول کمیته احزاب و تشکل‌های شورای ائتلاف و رئیس خانه احزاب ایران رفته است تا دربارۀ برنامه‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با وی به گفت‌وگو بنشیند. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* چه انتقاداتی بر مجلس فعلی وارد است و از منظر شما ویژگی‌های مجلس یازدهم باید چگونه باشد؟

مجلس دهم عصاره شرایط کشور از سال 94 به بعد است؛ شرایطی که با یک بدل سیاسی، یک جریان سیاسی مسلط اجازه نداد یک مجلس تراز انقلاب قوی‌تری نسبت به دوره‌های قبل شکل بگیرد.

مجلس دهم محصول دولتی بود که به نام اعتدال و حل مشکلات از طریق گشایش در روابط خارجی و جریانی که با مدل سازش به‌دنبال حل مسائل خارجی و رونق و شکوفایی اقتصادی بود و علیرغم تذکر دلسوزان انقلاب و در رأس آن رهبر انقلاب که اعتمادی به جریان غربی در مذاکرات نداشتند، به دنبال مذاکره رفتند و در آن ناتوان بودند.

این مجلس نتوانست اکثریتی قوی داشته باشد. سه فراکسیونی که جریان میانه ایجاد کردند و ریاست مجلس را همراه خودش داشتند نتوانستند یک اجماع قوی در کشور شکل بدهند. همین پراکندگی موجب شد ضریب تأثیر مجلس در مسائل کلان ملی پایین بیاید. چه در تعیین دولت، چه در استیضاح‌ها و تحقیق و تفحص‌ها و ابزارهای نظارتی.

مجلس دهم، مجلسی قوی که در رأس امور و توانمند در دو حوزه تقنین و نظارت باشد، نبود.

افراد توانمندی در این دوره حضور داشتند، اما بر اکثریت غلبه نداشتند. به عبارتی آن‌ها تشکیلاتی همبسته و قوی نداشتند که اراده مجلس را به سمتی که باید، سوق بدهند.

مجلس دهم، در تاریخ مجالس گذشته بعد از انقلاب، ضعیف‌ترین مجلس بود؛ به‌طوری‌که صدای همه، ازجمله کسانی که در شکل‌گیری‌اش سهیم بودند را درآورده است. عملکرد مجلس فعلی، مدافعی در جریانات سیاسی ندارد. حتی آن‌ها که به دنبال تَکرار بودند و خودِ تَکرارکننده‌ها، خاموشی گزیده‌اند و معترض و مخالف‌اند.

از همه بدتر در آزمون شورای نگهبان و تعیین صلاحیت‌ها بسیاری از این افراد واجد شرایط تشخیص داده نشدند و حتی بیش از 40 نفر ثبت‌نام نکردند و خودشان را در معرض قضاوت مجدد قرار ندادند؛ زیرا می‌دانستند حتی اگر تأیید صلاحیت هم می‌شدند مردم اقبالی به آن‌ها نشان نمی‌دادند چراکه کارنامه قابل قبولی نداشتند.

البته کارهای خوبی هم در این دوره انجام شده است اما وجهه این مجلس در تاریخ سیاسی کشور، ضعیف‌ترین مجلس بعد از انقلاب است.

دو مجلس با کارنامه منفی داشته‌ایم که مجلس ششم و مجلس دهم بوده است.

* با این اوصاف مجلس یازدهم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مجلس آینده باید برعکس مجلس فعلی باشد و از اعتماد مردم به اوج برسد و بتواند مسائل کشور را در این شرایط، سامان دهد. مجلسی شجاع، انقلابی و ضدآمریکایی نیاز داریم که نه‌تنها سلفی ذلت نگیرند، بلکه مشت همبسته اقتدار در سپهر سیاسی کشور باشند. مجلسی که بتواند مشی و مکتب سپهبد شهید سلیمانی را ادامه دهد.

آوازه ملت ایران به اقتدار، شجاعت، انقلابی‌گری همراه با قدرت حل مسئله است؛ مجلس یازدهم باید مجلسی توانا باشد که باعث سربلندی ایران شود. به‌واقع لازمه ایرانی سربلند، مجلسی قوی است و باید در جهت عکس حرکت مجلس فعلی باشد.

* شورای ائتلاف نیروهای انقلاب چگونه تشکیل شد و تا چه اندازه می‌تواند در ایجاد وحدت اثرگذار باشد؟ آیا فعالیت شورای ائتلاف ادامه خواهد داشت یا مانند جمنا و شورای همگرایی نیروهای انقلاب در مقطع انتخابات فعال خواهد بود؟

در ادوار گذشته جریان مجموعه نیروهای انقلاب علیرغم تفاوت‌هایی در مشی و سلایق، کنار یکدیگر گرد آمدند و دستاوردهایی داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به رسیدن به یک گزینه نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 اشاره کرد.

با حضور آیت‌الله رئیسی در رأس قوه قضائیه امیدواری‌هایی برای یک تحول اساسی برای پیگیری مبارزه با فساد به وجود آمد و گام دومی بود که منسوب به جریان انقلاب می‌شود؛ البته قوه قضائیه در ابتدای راه اصلاحات قضایی است ولی تاکنون عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است.

مجلس یازدهم به دنبال همین امر است. هدف‌گیری شورای ائتلاف، این انتخابات است و اگر موفق عمل کند درواقع گام سوم را برداشته است. گام سوم وحدت نیروهای انقلاب و هدف‌گیری‌اش تشکیل یک مجلس قوی، توانمند و کارآمد برای حل مشکلات است. شورا سلایق مختلفی را پوشش می‌دهد اما تلاش همه این است که به این موفقیت دست پیدا کنند.

قاعدتاً دستاوردها تاکنون کم‌نظیر بوده است و به‌عنوان مسئول کمیته احزاب و تشکل‌های شورای ائتلاف و رئیس خانه احزاب باید بگویم همبستگی، همراهی و همدلی احزاب و تشکل‌های رسمی که امروز شاهد آن هستیم بسیار قابل‌توجه است و هیچ‌گاه به این اندازه نبوده است.

حدود 40 حزب و تشکل در کنار همدیگر مشارکت‌جویانه، همدلانه و مسئولانه در تعیین نامزدها و... وارد شدند. اقشار در کنار سایر اصناف و طوایف پیر و جوان حاضر شدند. به‌ویژه در این دوره به بانوان توجه بیشتری شده است. جوانان انقلابی نیز در مرکز تصمیم‌گیری بوده و نقش مؤثری ایفا کرده‌اند.

این هم‌داستانی و همراهی مجموعه تشکل‌های انقلابی یک دستاورد خوب است و تا انتخابات ادامه می‌یابد. عقل اقتضا می‌کند که این دستاوردها حفظ شده و تداوم یابند و توسعه پیدا کنند.

اگر روند حرکت، تصحیح راه طی شده قبلی بوده حتماً تکمیل مسیر فعلی نیز امری ضروری است که امیدواریم همه آن را دنبال کنند و دستاوردهای حاصله را برای گام‌های بعدی، تعمیق کنند.

این همبستگی باید ادامه یابد تا مجلس در کنار مردم، صحنه تغییر سپهر سیاسی کشور را به نفع مردم دنبال کند.

شورای ائتلاف می‌تواند برای نظارت بر کسانی که از این طریق وارد مجلس می‌شوند ادامه فعالیت دهد. این‌ها باید ید واحده باشند و به فراموشی دچار نشوند و ارتباطشان با عقبه نیروهای جریان انقلاب حفظ شده و یک ارتباط دوسویه برقرار باشد.

*مشکلات و دغدغه‌های مردم تا چه اندازه در شورای ائتلاف موردتوجه قرار گرفته است؟ برنامه‌های نامزدها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به پیش‌بینی‌ها و فرصتی که از ابتدای سال وجود داشته است، فقط وقت شورا و نیروهای انقلاب صرف بررسی افراد، فهرست‌ها و لیست‌ها نشده است. کارگروه‌های بسیاری با عناوین مختلف و به همت بیش ‌از 30 پژوهشکده تشکیل شده تا مسائل و مشکلات کشور را از زوایای مختلف مشاهده و به رهبری لیدرهای کارکشته و باسابقه در حوزه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا علوم دانش‌بنیان، صنایع و... دسته‌بندی کنند.

برای اولین بار شورای ائتلاف سه مطلب را مدعی خواهد بود و برنامه‌ای ارائه و فهرستی از مشکلات کشور، برنامه‌های پاسخگو و قوانین متناظر را به‌عنوان نجات اقتصاد ارائه خواهد کرد.

* در برنامه‌های ائتلاف تا چه اندازه به حل آسیب‌های اجتماعی که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، پرداخته شده است؟

دو اولویت وجود دارد؛ نخست اقتصاد و دوم مسائل اجتماعی. آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با فقر و حاشیه‌نشینی در حوزه اقتصادی و اجتماعی مشترک است و نیروهای انقلاب به این موضوع توجه دارند و برای آن راهکار نیز به وجود آورند. نیروهای انقلاب تجربه فعالیت‌های جهادی خوبی دارند و می‌توانند تجارب خود را قدرتمندانه تسری داده و دستاوردهایشان را تعمیم دهند. انتظار مردم هم همین است.

*رأی و اقبال جریان انقلاب چه پیامی برای کشور به همراه خواهد داشت؟

عبور از مجلس فعلی و جریان دولتی که در کشور است فصل مشترک همه سیاسیون با وجود تفاوت‌های اردوگاهی سیاسی و سلیقه‌ای است. نفی گذشته عملکردی مجریان و اداره‌کنندگان امور در مجلس و دولت جزو بدیهیات است؛ اما اینکه به شکل اثباتی فهرستی قوی و با برنامه داشته باشیم که به‌صورت تیمی به مصاف مشکلات کشور بروند توقع بجایی است و فهرست نیروهای انقلاب تحت عنوان ایران سربلند برای تشکیل مجلس قوی می‌تواند این انتظارات را بیشتر برآورده کند.

پیام اقبال به چنین فهرستی این است که علیرغم تحریم‌ها، آیۀ یأس خواندن‌ها، عنادها و دشمنی‌ها امید به آینده و اصلاح به امور می‌تواند جوشش مجددی داشته باشد که آثار آن را در شهادت مجاهدین سردار سلیمانی و ابومهدی نمایان و انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول و دوم بود.

مکتب سلیمانی‌ها می‌تواند پاسخگوی شرایط ما در آینده پیش رو باشد که پیام مهمی برای جوانان و ادامه گام دوم انقلاب است. انتخابات همواره در باب امنیت ملی ما مهم بوده ولی این بار بیشتر. کما اینکه دهه فجر امسال دهه فجر دیگری است و انتخابات دوم اسفندماه می‌تواند دستاورد دیگری باشد که نشان دهد ریشه انقلاب محکم، نیرومند و استوار است. شجره طیبه انقلاب یک نوزایی و رویش جدیدی برای آینده خواهد داشت.