شناسهٔ خبر: 159533 - سرویس مجلس
منبع: فارس

هرگاه مجلس‌ها در دولت استحاله شدند مردم ضرر کردند

سیدعلی ادیانی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: هرگاه مجلس‌ها در دولت استحاله شدند و یا طبل جنگ با دولت را زدند مردم ضرر کردند و مجلس و دولت هم متضرر شدند.

به گزارش «نماینده» سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر حضور پرشور مردم در انتخابات گفت: قطعاً پدیده و مقوله امنیت، عزت و اقتدار ملی برای هر ملتی از بسیاری از ضروریات زندگی مهمتر است یعنی اگر انسان قوت و غذا داشته باشد، تمکن مالی داشته باشد اما جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند فاقد امنیت پایدار و فاقد عزت و کرامت انسانی و فاقد اقتدار ملی باشد بدون شک آن تمکن مالی و رفاه فردی او هم برایش فایده‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: آن چیزی که در کشورها مؤلفه‌های امنیت و مؤلفه‌های عزت و اقتدار را شکل می‌دهد بعضاً متفاوت است، در کشور ما یکی از پدیده‌های مؤثر در تثبیت و استمرار در امنیت ملی حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات است و بدون شک مشارکت حداکثری باعث می‌شود که اولاً قلب دوستان از اطمینان و طمأنینه بیشتری برخوردار شود و علاقه‌مندان به امنیت، ‌ عزت و اقتدار کشور و ملت قوت قلب بگیرند و دیگر اینکه دشمن تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند دندان‌های تیز خود را و پنجه‌های خونین خودش را بر پیکره ملت و بر قواره ملت و کشور فرو کند.

عضو شورای مرکزی  فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: به تعبیری مشارکت حداکثری در انتخابات باعث قوت قلب مردم ایران و باعث رعب و وحشت دشمنان انقلاب خواهد شد.

ادیانی خاطرنشان کرد: اثر دیگر حضور حداکثری و مشارکت بالا در انتخابات این است که مجلسی که از یک پشتوانه قوی مردمی برخوردار باشد در تدوین و وضع قوانین مؤثر، کارآمد، به روز و راهگشا و در جهت رفع نیازهای اساسی و کلیدی کشور گام‌های جدی برمی‌دارد و در بُعد نظارت هم از آنجایی که از یک عقبه محکم آرای مردم برخوردار است در نظارت بر کانون قدرت و ثروت در مجموعه دستگاه‌های اجرایی و حوزه نظارتی نیز محکم و مقتدرانه و بدون لکنت زبان ورود می‌کند.

وی ادامه داد: در حقیقت قطار قانون‌گذاری و نظارت در ریل قانون و نظارت سریع‌تر، صحیح‌تر و کارشناسی‌تر حرکت خواهد کرد و بدون شک و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره داشتند لازمه قوی شدن کشور داشتن مجلس قوی است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: نکته دیگر این است که به همان اندازه که حضور حداکثری و مشارکت حداکثری در انتخابات بسیار مهم و کارساز است انتخاب نماینده کاربلد و کارآمد هم بسیار مهم است.  

ادیانی خاطرنشان کرد: نمایندگان و مسؤولین جمهوری اسلامی باید از دو گروه از شرایط برخوردار باشند، یکی شرایط عمومی مثل پاکدستی، ساده‌زیستی، انقلابی بودن مثل مدیریت جهادی و بسیجی، مثل وقت‌گذاری برای انجام وظایف اصلی، مثل شناخت دردهای مردم، شناخت مسائل منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و ... که اینها جزو شرایط عمومی یک نماینده است.

وی افزود: این شرایط که ذکر شد لازم است اما کافی نیست. آیا کسی که این شرایط را داشته باشد الزاماً منتهی به کارآمدی مجلس خواهد شد؟ خیر، اینها شروط لازم است و شرط کافی نیست.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: شرایط کافی این است که نمایندگان در کنار شرایط عمومی از یکسری شرایط تخصصی و ویژگی‌های خاص هم برخوردار باشد و آن این است که اولاً از یکی از تخصص‌های موردنیاز مجلس برخوردار باشد. اقتصاددان، حقوقدان، آشنا به مسائل فرهنگی، متخصص در امور اجتماعی و ... و در این حوزه مربوط به قانون‌گذاری و نظارت مجلس از یک تخصص برخوردار باشد، تخصصی مؤثر و آن هم در سطح بالای تخصص.  

ادیانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که از تجربه لازم برای به کارگیری تخصص را در اختیار داشته باشد ممکن است فردی متخصص قلب باشد اما تجربه کافی و وافی، آن متخصصی که دهها سال در اتاق جراحی کار کرده نداشته باشد.  

وی افزود: موضوع دیگر داشتن الزامات موفقیت یک نماینده در فرایند تقنین و نظارت است و آن این است که فرد موردنظر از یک قدرت ذهنی قوی و خلاقیت ذهنی  برخوردار باشد و بر قوانین مسلط باشد و از قدرت اغنایی و ادبیات گفتمان اقناعی بالایی برخوردار باشد.  

عضو شورای مرکزی  فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: اگر این شرایط تخصصی به همراه دیگر شرایطی که به علت ضیق وقت نمی‌توان به آن پرداخت در کنار شرایط عمومی فوق‌الذکر قرار گیرد می‌توان گفت در کنار حضور حداکثری مردم با وجود نمایندگان اصلح و افراد لایق یک مجلس در تراز انقلاب اسلامی خواهیم داشت.  

ادیانی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما سیاست فعال مبتنی بر رفتارهای مجاهدانه و برمبنای گفتمان مقاومت نیست این خلأ در سیاست خارجی ما آثار و عوارض شکننده‌ای را در درون کشور ایجاد می‌کند.  

وی افزود: به تعبیری یک مجلس قوی کمک می‌کند به اینکه سیاست خارجی ما مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت با سیاست‌های داخلی در درون کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید صادرات محور، حل و فصل چالش‌های حاکم بر نظام اداری کشور و حل و فصل مسائل اقتصادی در مقوله‌های اصلاح روش‌های بانکداری، اصلاح مالیاتی، افزایش قدرت خرید مردم و بازگرداندن عزت پول ملی ما به جای اصلی خودش می‌تواند مجلس  قوی در این زمینه مؤثر باشد.

عضو شورای مرکزی  فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: من فکر می‌کنم مجلس یازدهم با مسائل جدی روبرو خواهد بود؛ نکته اول فشل بودن نظام اداری ما است، بدون شکل مجلس یازدهم بدون فوت وقت باید دولت را مکلف کند لوایحی برای اصلاح نظام و ساختار اداری به مجلس تقدیم کند تا قوانین برای ایجاد اصلاحات لازم در مجلس تصویب شود. مجلس نمی‌تواند در این باره به دلیل داشتن بار مالی طرح دهد و بهتر است لایحه آن از طرف دولت به مجلس ارسال شود.

ادیانی خاطرنشان کرد: مجلس باید دولت را مجاب کند در یک گفتمان و یک بحث اغنایی و بیان استدلالی لایحه‌ای را برای اصلاح نظام اداری، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی برای اصلاح جدی ساختار بودجه‌نویسی به مجلس ارائه کند.  

وی افزود: موضوع مهم دیگر در مجلس یازدهم لایحه برنامه هفتم توسعه خواهد بود در آن لایحه نیز باید دولت مجاب شود، باید مجلس دولت را مجاب کند که دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه اقدامات لازم را در زمینه ایجاد اصلاحات انجام دهد.

ادیانی خاطرنشان کرد: اگر بنا بود با شعار دادن برای حل مشکلات کاری انجام شود، در ادوار گذشته مجلس و دولت، مشکلات حل می‌شد. حل مشکلات مرد دانش و مرد پایش می‌خواهد. مجلس یازدهم با این شکل می‌تواند سنگرهایی را فتح کند تا بتواند خودش را به عنوان مجلسی در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز دهد.

ادیانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که مجلس باید با دولت تعامل کند، ‌ نه تقابل داشته باشد و نه اینکه سقوط کند. بلکه تعامل کند و یکی از الزامات تعامل اعمال نظارت در عین همکاری است. در مجلس دهم در بخش نحوه ارتباط با دولت مشکل واضح و روشن بود.

وی افزود: هرگاه مجلس‌ها در دولت استحاله شدند و یا طبل جنگ با دولت را زدند مردم ضرر کردند و مجلس و دولت هم متضرر شدند. در نظام جمهوری اسلامی نظام تقابل دستگاه‌ها معنا ندارد. تعامل با اقتدار درست است.

عضو شورای مرکزی  فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: دستگاه قضا با دیگر دستگاه‌ها تعامل دارد اما با حفظ شأنیتش، دولت هم مکلف به تعامل با دستگاه قضا و مجلس است با حفظ شأنیتش، مجلس که به تعبیر امام در رأس امور است و رهبر معظم انقلاب هم همین عبارت حضرت امام را باز مجدد تأکید و تکرار کردند که واقعاً مجلس در رأس امور است و با همه دستگاه‌های حکومتی تعامل می‌کند اما با حفظ شأن خود.

ادیانی خاطرنشان کرد: بی‌تعارف می‌گویم التزام به شیئی التزام به لوازم آن است، زمانی مجلس در رأس امور قرار می‌گیرد که آحاد مجلس یعنی نمایندگان شخصاً،  شخصیتاً، خَلقاً، خُلقاً، منطقاً برمبنای ویژگی‌های موردنظر برای نمایندگان که پیش از این هم به آن اشاره کردم عمل کنند و یک نماینده مقتدر می‌تواند در عین  اینکه با همه دستگاه‌های حاکمیت تعامل می‌کند اقتدار و ابهت مجلس را هم حفظ کند که این به نفع مردم و همه دستگاه‌ها است.

به گزارش فارس، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند برگزار می‌شود که بیش از ۷ هزار نفر در این دوره از انتخابات خود را برای نمایندگی مجلس در معرض رأی مردم قرار می‌دهند.

حدود ۱۶ هزار نفر از افراد برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرده بودند که حدود ۷ هزار نفر از آنها توانستند تأییدیه شورای نگهبان را برای کاندیداتوری بگیرند.  

مجلس یازدهم پس از انتخاب نمایندگانش توسط مردم در ۷ خرداد سال آینده کار خود را در بهارستان آغاز خواهد کرد.