شناسهٔ خبر: 159514 - سرویس سیاست

خواجه سروی: به یک مجلس کارآمد نیاز داریم

خواجه سروی عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب می‌گوید:«کارآمدی» یعنی آنچه شرح وظایف مجلس است، به‌درستی و در زمان معین و مقرر خودش عمل شود.

غلامرضا خواجه‌سروی «عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» و «مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملک» در گفتگو با «نماینده» با انتقاد از ناکارآمدی مجلس فعلی گفت: «جمهوری اسلامی ایران به یک مجلس کارآمد نیاز دارد. ازنظر من، «کارآمدی» یعنی آنچه شرح وظایف مجلس شورای اسلامی است، به‌درستی و در زمان معین و مقرر خودش عمل شود. مجلس برای کارآمدی نیازمند آن است که در هر دوره، فرصت و زمانش را روی مهم‌ترین مسائل کشور اولویت‌بندی کند.»

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد که توان و اولویت‌بندی مجلس در دورۀ آینده باید صرف مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور شود. به‌طورکلی، مسائل و مشکلات اقتصادی، به پاشنه آشیل تبدیل شده و گریبان‌گیر کشور شده است. نمی‌خواهیم در حق دوره دهم مجلس شورای اسلامی جفا و بی‌انصافی کنیم و بگوییم که عملاً هیچ فعالیتی در این رابطه انجام نداده است؛ اما با وجود آنکه کشور در شرایط سخت قرار داشت، انتظاری که از مجلس شورای اسلامی در دوره دهم می‌رفت، محقق نشد.»

خواجه‌سروی با تأکید بر جایگاه مجلس در جمهوری اسلامی اذعان کرد: «جایگاه مجلس، قانونی و تعریف‌شده است. مجلس باید با تلاش و اتکا به جایگاهی که در کشور و نظام ما دارد، تمام همّ و غمش را صرف کمک به دولت و بخش‌های اجرایی کشور کند و آن‌ها را به حرکت دربیاورد که چنین مقوله‌ای را در مجلس مشاهده نمی‌کنیم. اگر در بدنه اجرایی کشور، ضعف و نقص قانونی وجود داشت، باید با بررسی‌های به‌عمل‌آمده، نواقص قانونی برطرف می‌شد.»

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: «اگر مدیرانی فاقد شایستگی تصدی امور اجرایی کشور وجود داشتند، باید بدون ملاحظه و تعارف، افراد کارآمدی به‌جای آن‌ها می‌آمدند. این مسئله در همه سلسله‌مراتب قوه مجریه صدق می‌کند و مجلس باید در کار خود جدی باشد که جدیت لازم دیده نشد.»

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: «به‌طور مثال یکی از مشکلات کشور ما که همیشه وجود داشته و الان هم وجود دارد، حوزه مسکن است. آقای آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم نه‌تنها به دنبال تولید، توسعه و گسترش مسکن نبود، بلکه سوابق گذشتگان را استهزا و مسخره می‌کرد. مجلس دهم نه‌تنها با این فرد برخورد نکرد بلکه برای بار دوم به وی رأی داد.»

خواجه‌سروی افزود: «این مسائل نمونه‌هایی است که مردم ایران را نسبت به چگونگی عملکرد مجلس کنونی، دچار دلسردی و سرخوردگی کرده است؛ مجلسی که گرایش سیاسی همراهی با دولت داشت، می‌توانست هم‌افزا باشد، نظارت جدی بر عملکرد دولت داشته باشد و دولت را به حرکت دربیاورد، درحالی‌که فرمان و جهت کاری‌اش را تغییر داد و به سمت دیگری سوق پیدا کرد و متأسفانه خواسته و انتظار مردم ایران محقق نشد.»

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملک با اشاره به ضعیف عمل کردن مجلس درخصوص افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: «با افزایش قیمت بنزین، رقم هنگفتی به خزانه تزریق شد که مجلس شورای اسلامی در این مدت برای آن تدبیری می‌اندیشید و افزایش قیمت و حاشیه سود به وجود آمده می‌توانست صرف امور جاری کشور، توسعه زیرساخت‌ها و حل مشکلات کشور شود. افزایش قیمت سوخت باید بخش‌هایی از کشور را به جلو حرکت می‌داد که متأسفانه این مسائل دیده نشد.»

خواجه‌سروی با تأکید بر اینکه مجلس تلاشی برای کشور انجام نداده است، گفت: «به نظر می‌رسد مجلس تمام تلاش خود را نکرده است، اگر بخواهیم بر اساس شاخص‌های کارآمدی، اتفاق‌نظر در ادبیات مربوط به توسعه و نظام سیاسی را مورد سنجش قرار دهیم، متأسفانه نمره مجلس فعلی بالا نخواهد بود و متوسط به پایین ارزیابی می‌شود.»

وی ادامه داد: «چون مجلس آن‌طور که بایدوشاید پای امور کشور ایستادگی نکرد تا نظارتش را تقویت کرده و کاری کند که دستگاه اجرایی کشور حساب ببرد و بتواند امور کشور را به‌خوبی اداره کند؛ البته از مجلس توقع اجرا نیست چراکه وظیفه مجلس، نظارت، قانون‌گذاری و پیگیری حسن اجرای سیاست‌های داخلی و قوانین وضع‌شده است.»