شناسهٔ خبر: 159510 - سرویس مجلس
منبع: مهر

زد و بند با چاشنی تفحص؛ شاهراه فساد در مجلس دهم

کوچکی نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی معتقد است تعدادی زیادی از نمایندگانی که رد صلاحیت شدند، به یقین از افرادی بودند که در تحقیق و تفحص‌های مجلس با مسئولین اجرایی زدوبند داشتند.

به گزارش «نماینده»،جبار کوچکی نژاد، با اشاره به رد صلاحیت ۷۰ نفر از نمایندگان فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی و ضعف مجلس در نظارت و عملکرد نمایندگان اظهارداشت: مواردی که درباره ۷۰ تن از نمایندگان فعلی عنوان شد بحثی است که منتهی به نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌شود و به واقع مجلس باید در این بخش قوی‌تر عمل می‌کرد.

وی افزود: هیئت رئیسه مجلس باید در برخی از موضوعات اقتصادی اخطارهایی را به نمایندگان می‌داد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین نامزدی که از مردم رأی می‌گیرد و پس از آن وارد مجلس شده و دست به اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی فساد زا می‌زند به رأی ملت خیانت کرده است. در شرایطی که سفره مردم کوتاه‌تر شده هرگونه دست اندازی به بیت المال خیانت به رأی مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاهراهای بروز مفاسد در مجلس دهم چه مواردی بوده است، بیان داشت: برخی موارد فساد برمی گردد به تطمیع نمایندگان از پیگیری برخی تحقیق و تفحصات مجلس. بنده به عنوان فردی که دو تحقیق و تفحص مهم را در مجلس کلید زدم، به خوبی شاهد این بودم که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا نمایندگان را در پیگیری تفحصات تطمیع کنند. این افراد سعی می‌کنند با وعده امکانات و پست و مقام کار خود را پیش ببرند که البته ما به هیچکدام از این موارد توجه نکردیم.

کوچکی نژاد بیان داشت: این جای سوال دارد که چرا از شش تحقیق و تفحص مهم مجلس تنها تعدادی به نتیجه رسید. برخی پیرو این تحقیق و تفحصات زد و بند کردند تا این موضوعات به نتیجه نرسد. به اعتقاد بنده تعدادی زیادی از نمایندگانی که رد صلاحیت شدند به یقین از افرادی بودند که در تحقیق و تفحصات مجلس با مسئولین اجرایی زدوبند داشتند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در ارزیابی خود از عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: به اعتقاد بنده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بسیار عملکرد بد و ضعیفی داشته است بنابراین مجلس یازدهم باید در زمینه نظارت بر رفتار نمایندگان عملکرد شفافی داشته باشد. این هیئت باید در مجلس آتی کارامد تر شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکیه زدن افرادی غیر متخصص بر ریاست کمسیون‌های اقتصادی مجلس چقدر در ایجاد فساد موثراست، گفت: متأسفانه این موضوع هم یکی از مشکلات ماست لذا گاهاً کسانی که بر صندلی ریاست کمیسیون‌های اقتصادی مجلس تکیه می‌زنند و حتی افرادی که به ریاست کمیته‌های تحقیق و تفحص در می آیند با برخی از مسئولین زد و بند می‌کنند. قطعاً رؤسای ضعیف کمیسیون‌های اقتصادی می‌توانند عاملی بر ایجاد شاهراه فساد در این کمیسیون‌ها شوند.