شناسهٔ خبر: 159271 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

پیشی گرفتن قیمت مسکن از تورم ماهانه؛ افزایش ساخت‌وساز دوای درد بازار مسکن

کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: روند کنونی بازار مسکن نمایانگر این است که عواملی در بروز تداوم افزایش قیمت ها در بازار اثرگذار است که مهم ترین عامل این مسئله را می توان کمبود مسکن در بازار دانست.

به گزارش «نماینده»،مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت مسکن در کشور، گفت: بر اساس آمارها، تورم نقطه به نقطه در دی ماه سال جاری حدود 26 درصد بوده، اما قیمت مسکن در این ماه بیش از 29 درصد افزایش یافته است، این مسئله نشان می دهد که قیمت مسکن از تورم ماهانه نیز پیش گرفته است.

قیمت مسکن نباید بالاتر از تورم افزایش یابد

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصولا قیمت مسکن نباید بالاتر از تورم افزایش یابد، اما روند کنونی نمایانگر این است که عواملی در بروز تلاطم و تداوم افزایش قیمت ها در بازار مسکن اثرگذار است. مهم ترین عامل این مسئله را می توان کمبود مسکن در بازار دانست.

وی گفت: پس از افزایش چشمگیر قیمت مسکن در دو سال اخیر، دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن به تکاپو افتاد، این در حالی است که تا پیش از این وزارتخانه تمام تمرکز خود را در تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر گذاشته بود که این مسئله در بهبود شرایط بازار اثرگذار نبود، پس از آن وزارت راه برنامه ریزی گسترده ای را برای تولید مسکن در قالب طرح ملی مسکن صورت داد اما این مسئله نیز هنوز در مرحله ثبت نام قرار دارد.

دولت تاکنون هیج اقدامی برای تولید مسکن انجام نداده است

کیان پور ادامه داد: شرایط کنونی نشان می دهد که دولت تاکنون هیج اقدامی برای تولید مسکن انجام نداده است، از این رو در شرایطی که تقاضا از عرضه پیشی می گیرد، افزایش قیمت مسکن حتی به بالاتر از میزان تورم نیز امری قابل پیش بینی محسوب می شود.

بروز تلاطم در بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، بروز تلاطم در بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی است، قطعا تا وقتی که مصالح و تجهیزات به قیمت بالا و غیرواقعی به دست سازندگان برسد، نمی توان انتظار کاهش قیمت مسکن و نزولی شدن قیمت ها را داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بازار مسکن و حوزه ساخت و ساز همواره متأثر از بازار زمین بوده است، در شرایط کنونی میزان افزایش قیمت زمین بسیار بالاتر افزایش نرخ مسکن است، از این رو اگر به دنبال مدیریت بازار مسکن و کنترل قیمت ها در این بخش هستیم، باید نسبت به ساماندهی بازار زمین و مقابله با دلالان در این عرصه اقدام کنیم./