شناسهٔ خبر: 159206 - سرویس مجلس
منبع: مهر

محمدحسین فرهنگی:

حذف مالیات‌های پلکانی در کمیسیون تلفیق خلاف عدالت است/ باید تجدیدنظر شود

فرهنگی/2 نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت:حذف مالیات پلکانی در کمیسیون تلفیق به نفع حقوق بگیران نجومی بوده و بر خلاف عدالت است، باید در این مورد تجدیدنظر شود.

به گزارش «نماینده» محمد حسین فرهنگی امروز در جمع خبرنگاران گفت: رأی کمیسیون تلفیق درباره حذف اخذ مالیات پلکانی از حقوق کارمندان در تبصره ۶ لایحه بودجه درست نیست و باید این تصمیم تغییر یابد.

وی با تاکید بر اینکه این حذف مالیات‌های پلکانی به نفع حقوق بگیران نجومی است، افزود: این تصمیم بر خلاف عدالت است، باید در این مورد تجدیدنظر شود و در این خصوص با برخی از اعضا تلفیق هم صحبت کرده‌ام.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: بانکداری اسلامی نیز طی مدت باقیمانده در مجلس بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای افزایش حقوق کارمندان در سال آینده نیز پیشنهادهای مختلفی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ ارائه شده، اظهار کرد: باید حقوق کارمندانی که پایین‌تر است، بیشتر افزایش یابد و حقوق افرادی که دریافتی بالاتری دارند رشد کمتری داشته باشد.

فرهنگی با تاکید بر اینکه اقتصاد و رونق تولید باید اولویت‌های مجلس باشد، گفت: مجلس ترکیبی از تفکرات مختلف است و باید همه نمایندگان برای اجرای عدالت و کاهش مشکلات در کشور تلاش کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر تفکرات حزبی در جامعه ما حاکم بود، مردم باید به جای اشخاص از احزاب مطالبه و احزاب و گروه‌ها نیز برنامه‌های خود را برای مجلس و افراد مختلف ارائه می‌کردند. ولی وقتی در انتخابات مجلس سیستم یکپارچه و حزبی نیست و با ایده‌ها و با برنامه‌های قبلی پیش نمی‌رود، نماینده باید در تمام موضوعات اظهار نظر کند و وقتی برخی از نمایندگان می‌گویند فلان موضوع در تخصص من نیست و ایده‌ای ندارم و ارائه نمی‌کنم و در این خصوص حرفی ندارم، درست نیست چراکه وقتی همین موضوع در مجلس به بحث و رأی گذاشته می‌شود همین نماینده باید رأی دهد و صاحب نظر باشد که نیاز است در این خصوص نمایندگان سطح اطلاعات خود را بالا ببرند. دکتر فرهنگی ابراز داشت: نماینده مجلس باید بین رشته‌ای و جامع باشد و در تمام زمینه‌ها مطالعه داشته باشد، تلاش کرده‌ایم به همین شکل عمل کنیم و از این پس نیز همین گونه خواهد بود.

این نماینده مجلس در خصوص مشکلات فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه نیز گفت: متأسفانه در این خصوص شاهد هستیم که به طور کلی مدیریت اجرایی روحیه بخش نیست و اهمال کاری‌هایی در این خصوص می‌شود در حالی که هیچ کمبودی برای قوانین و مسائل مرتبط با مسائل فرهنگی و اجتماعی نیست و مجلس به وظایف خود عمل کرده است.

وی گفت: مجلس قوانین مختلفی نیز در خصوص اشتغال تصویب کرده بود ولی دولت در این زمینه همراهی نکرد. قرار بود سامانه‌ای راه اندازی شود و جوانان و فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی در آن ثبت نام کرده و مقدمات اشتغال آنها فراهم شده و به طور برای این جوانان مقرری پرداخت شود که دولت با آن همراهی نکرد در حالی که اگر این سامانه راه اندازی می‌شد اطلاعات جامعی در اختیار دولت قرار می‌گرفت و نشاط اجتماعی و امیدواری جوانان را نیز افزایش می‌داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نرخ تورم موجود در کشور معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده و آنها برای تأمین نیازهای روزانه خود به مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: بنده مواضع خود را اعلام کردم و دنبال پنهان کاری نیستم و موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان هستم. البته این طرح نیز معایب و مزایای خاص خود را دارد.

فرهنگی افزود: این طرح مزایای مختلفی همچون شفاف شدن آرا و اطلاع مردم از تصمیمات و آرای نمایندگان خود دارد ولی ممکن است عوارض دیگری نیز همچون دولتی شدن مجلس و یا پوپولیستی شدن مجلس را به همراه داشت. البته در مجموع منافع شفافیت بیشتر از معایب و مشکلات آن است.