شناسهٔ خبر: 158840 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی کشور را از درآمد نفتی بی نیاز می کند

ابوترابی نماینده مجلس دهم گفت: اگر وزارت راه اقدام به اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی کند، بر اساس برآوردها، دولت ماهانه به درآمدی بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان دست خواهد یافت و دیگر کشور به درآمدهای نفتی نیازی نخواهد داشت.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس، با انتقاد از اظهارات معاون سازمان امور مالیاتی درباره مشکلات موجود برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و توقف اجرای این قانون در بسیاری از کشورهای اروپایی، گفت: قطعا این اظهارات و این اقدامات به هیچ وجه درست و کارشناسی نیست، در شرایط کنونی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، از خانه های خالی مالیات های بسیار سنگین اخذ می شود.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از مالکان در این کشورها به خاطر وضع مالیات های سنگین و فرار از این موضوع، خانه های خود را حتی به پایین ترین قیمت می فروشند.

سود ۳۱ هزار میلیاردی دولت از ساماندهی خانه‌های خالی

وی گفت: در شرایط کنونی بر اساس آمارها بیش از ۲ و نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، حال اگر دستگاه های مربوطه از جمله وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی قانون این حوزه، اقدام به اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی مصوب سال ۹۴ کند، بر اساس برآوردها، دولت ماهانه به درآمدی بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان دست خواهد یافت و دیگر کشور به درآمدهای نفتی نیازی نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در فرانسه و بسیاری از کشورها دیگر، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر خانه های خالی پس از ارائه اخطار دوم به مالک، توسط دادگاه مصادره می شود. وی افزود: قطعا اگر ۲ و نیم میلیون خانه خالی ساماندهی شود، معادل میزان تولید مساکن مهر، مسکن به بازار تزریق خواهد شد، در شرایط کنونی سرمایه بسیار زیادی در حوزه خانه های خالی حبس شده و مالکان با سوء استفاده از خلاء نظارتی، منتظر گران شدن مسکن و فروش آن در زمان گرانی هستند.