شناسهٔ خبر: 158590 - سرویس سایر حوزه‌ها

برترین کاربردهای هولوگرام چیست و چگونه مورد استفاد

هولوگرام

برترین کاربردهای هولوگرام

برترین کاربردهای هولوگرام در مواردی همچون برچسب های شناسایی محصولات، ذخیره داده ها، ایجاد مدل های مجازی و حتی مسائل پزشکی می باشد، در این مقاله هدف این است که هولوگرام را به خوبی توضیح داده و شما را با بیشترین کاربردهای هولوگرام آشنا کنیم. قبل از هر چیز می رویم به سراغ تفاوت هولوگرام با هولوگرافی تا بدانید که چه فرق و یا شباهتی بین آنها وجود دارد.

هولوگرام و هولوگرافی و برترین کاربردهای هولوگرام

اگر بخواهیم هولوگرام را توصیف کنیم که چیست باید بدانید که ثبت یک تصویر به صورت عمیق و سه بعدی می باشد که با استفاده از فرایندهای پیچیده انجام می پذیرد که استفاده های گوناگونی دارد. همان طور که در بالاتر اشاره شد برخی از برترین کاربردهای هولوگرام معرفی شد که همان طور که مشخص است دارای کاربردهای مختلفی در تمامی صنایع می باشد. پس توصیف خود هولوگرام ایجاد تصویری سه بعدی در یک صفحه می باشد که با استفاده از نور لیزر انجام می پزیرد که یک فرایند پیچیده است.

و اما هولوگرافی بیشتر عملکردی را دارد که  عکاسی و در کل عملیات عکاسی دارد، البته دقیقا شبیه به عکاسی نیست و در ساختار ابزارها تفاوت هایی وجود دارد. هولوگرافی به گونه ای است که شما با تغییر زاویه دید خود می توانید در یک تصویر تصاویر دیگری را ببینید و یا حالت مختلفی از یک تصویر، در هولوگرافی برجستگی تصویر آن گونه که در هولوگرام قابل تشخیص است دیده نمی شود و می توان در کلیت تفاوت اصلی بین هولوگرام و هولوگرافی را همین مورد دانست.

برترین کاربرد هولوگرام در استفاده برای محصولات اورجینال

یکی دیگر از کاربردهای هولوگرام استفاده در محصولات اورجینال است چرا که هولوگرام فقط یک بار تولید می شود و دیگر قابلیت کپی برداری از یک هولوگرام وجود ندارد و برای همین شرکت هایی که محصولات خود را می خواهند از کپی حفاظت کنند از هولوگرام برای مشخص کردن محصولات اورجینال و غیر اورجینال در بازار استفاده می کنند. این محصولات را به عنوان محصولات هولوگرام دار می شناسند. به همین دلیل یکی از برترین کاربردهای هولوگرام استفاده در محصولات و برای تفکیک محصولات در بازار است.

یکی دیگر از برترین کاربردهای هولوگرام در تبلیغات است

از کاربردهای دیگر هولوگرام استفاده از  آن برای تبلیغات است. همیشه از گذشته تاکنون شرکت های تبلیغاتی به دنبال ایجاد جذابیت بالا برای تبلیغات بوده اند که استفاده از تصاویر برجسته همیشه موفق تر عمل کرده است، با توجه به فناوری هایی که امروزه شاهد آنها هستیم ایجاد تصاویر هولوگرام بر روی هوا و مستقل از مانیتور به راحتی امکان پذیر است و البته فناوری تازه ای می باشد که در اختیار کشورهای بسیار پیشرفته است. ولی هم اکنون شرکت های مختلفی برای استفاده از هولوگرام برای تبلیغات سرمایه گذاری کرده اند که می توانید با یک جستجو برای تبلیغات هولوگرام اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید. بنابراین یکی از برترین کاربردهای هولوگرام که رفته رفته بیشتر هم خواهد شد استفاده در تبلیغات و معرفی محصولات و یا خدمات شرکت های بزرگ خواهد بود.

کاربردهای امنیتی ،یکی دیگر از برترین کاربردهای هولوگرام

از دیگر کاربردهای هولوگرام که امروزه در حال تدوین شدن است، استفاده در مسائل امنیتی مانند کارتهای شناسایی می باشد. اگر از فناوری هولوگرام در کارتهای شناسایی استفاده شود، این چنین ابزارهای تشخیص هویتی دیگر قابلیت کپی برداری و ایجاد کارتهای جعلی را نخواهند داشت و به همین دلیل امنیت اطلاعات افراد به شدت بالاتر می رود. بنابراین در آینده ای نه چندان دور شاهد استفاده از هولوگرام در کارتهای هویتی خواهیم بود.

استفاده از هولوگرام در امنیت کارتهای اعتباری

یکی دیگر از ابزارهایی که در خطر سوء استفاده هستند کارتهای اعتباری می باشد. کارتهای اعتباری بانکی امروزه امنیت خوبی دارند ولی دیگر به صورت 100 درصدی نمی توانند امن باشند و نیازمند فناوری امنیتی جدیدی هستند. در این میان هولوگرام یکی از کاربردهای خود را نشان می دهد که استفاده در افزایش امنیت کارتهای اعتباری است که  امروزه وارد مرحله عملی شده و در کشورهای بسیاری کارتهای اعتباری جدید هولوگرام های مخصوص خود را دارند تا امنیت بالایی داشته باشند و قابلیت کپی بردای نداشته باشند.

استفاده از هولوگرام در اسناد و مدارک مهم

اسناد و مدارک همیشه در دسته اسنادی بوده اند که در معرض جعل و سوء استفاده قرار دارند، سازمان های مربوطه کارهای مختلفی را برای جلوگیری از کپی برداری تاکنون انجام داده اند که خب کار را برای کپی برداری غیر قانونی سخت کرده است ولی امنیت کامل را برقرار نکرده اند، با استفاده از فناوری هولوگرام می توان امنیت اسناد مهم قانونی را نیز افزایش داد، به دلیل این که عکس برداری از هلوگرام کاری بسیتر سخت و حتی غیر ممکن است پس می توان به راحتی اسناد اصلی را از کپی برداری های غیر مجاز محافظت کرد. برای همین امروزه از برترین کاربردهای هولوگرام می توان به استفاده در اسناد و مدارک مهم اداری و قانونی دانست.

استفاده از هولوگرام در مسائل صنعتی

یکی دیگر از برترین کاربردهای هولوگرام استفاده های صنعتی می باشد.انواع صنایع برای محصولات خود میتوانند از هولوگرام استفاده کنند تا به محصولات غیر اورجینال اجازه سوء استفاده ندهند. به عنوان مثال صنعت خودروسازی، خودروها همیشه نیازمند تعویض قطعات و استفاده از قطعات جدید و نو هستند تا امنیت آنها بالاتر برود در این بین شرکت های مختلفی هم اقدام به تولید قطعات غیر اورجینال و بی کیفیت برای خودروها میکنند که گاه از نظر ظاهری ،اندازه و حتی بسته بندی دقیقا شبیه قطعات اورجینال است.

پس شرکت های تولید کننده اصلی باید از فناوری های مختلفی برای تفکیک محصولات با کیفیت خود با محصولات بی کیفیت استفاده کنند که هولوگرام یکی از گزینه های خوب است چرا که هر چیزی هم قابلیت کپی برداری داشته باشند هولوگرام ندارد و در شناسایی محصولات اورجینال و غیر اورجینال به مشتریان کمک می کند. به همین دلیل استفاده در محصولات صنعتی و دیگر بخش های صنایع مختلف از دیگر کاربردهای هولوگرام است.

خب تا اینجا به برخی از کاربردهای مهم هولوگرام و میتوان گفت برترین کاربردهای هولوگرام اشاره شد و توضیحاتی در مورد هر یک داده شد. به صورت جمع بندی اگر بخواهیم نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که برترین کاربردهای هولوگرام بیشتر در زمینه های امنیت بوده است و فقط نوع به کارگیری متفاوت بود. به عنوان مثال برای افزایش امنیت کارتهای اعتباری و یا ابزارهای هویتی و یا محافظت اسناد مهم و حتی تفکیک محصولات مختلف اصلی و غیر اصلی .

حالا به جنبه دیگری از هولوگرام هم می پردازیم که متفاوت از مسائل بالا بوده و در دسته برترین کاربردهای هولوگرام قرار دارد و آن هم نمایش و معرفی و یا تبلیغات پیشرفته و بزرگ است. در گذشته نمایش هولوگرام فقط با استفاده از عینک های مخصوصی انجام می شد، یعنی باید افرادی که قرار بود یک هولوگرام را به صورت تصویر برجسته و زنده مشاهده کنند باید عینک هایی را می زدند و تصویر به صورت واقعیت افزوده به تصویر واقعی صحنه اضافی میشد،ولی امروزه شاهد فناوری های هولوگرام پیشرفته ای هستیم که دیگر نیازمند عینک نیست و شرکت های مختلف برای معرفی محصولات خود تصاویر هولوگرافی و هولوگرام آن را در هوا و به صورت بزرگ و با جزئیات بالا به مشتریان نمایش می دهند. پس می بینید که هولوگرام استفاده های زیادی دارد و رفته رفته شاهد کاربردهای بیشتری خواهیم بود.