شناسهٔ خبر: 158498 - سرویس مجلس
منبع: فارس

ادبیات دولت درباره یارانه معیشتی کارشناسی نیست/ دولت اگر بانک اطلاعاتی داشت چرا یارانه ثروتمندان را قطع نکرد؟

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید پاسخ دهد اگر توانسته اطلاعات ۶۰ میلیون ایرانی را از ۸۵ میلیون نفر دیگر جدا کند چرا تاکنون این کار را نکرده و یارانه ثروتمندان را در سال های گذشته قطع نکرده بود؟

به گزارش «نماینده» محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر اطلاعات دولت درباره دسته بندی خانوارها برای دریافت یارانه معیشتی از قبل وجود داشته است و ادعای دقیق بودن آن را دارد چرا پیش از این و به ویژه در سال گذشته برای حذف یارانه ثروتمندان اقدامی نکرد.  

وی افزود:‌ اگر دولت در سال‌های گذشته یارانه ثروتمندان را قطع می‌کرد خیلی سریع‌تر می‌توانستیم اصلاحات لازم را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور عملیاتی کنیم.  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در حالی که دولت در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته تاکید کرده بود که امکان شناسایی دهک‌های پردرآمد و کم درآمد را از یکدیگر ندارد باید توضیح دهد دسته‌بندی ایرانیان و جداسازی ۶۰ میلیون نفر از آنها برای دریافت یارانه معیشتی به چه صورتی انجام شده است.

پورابراهیمی گفت: به نظر می‌رسد که جداسازی ۶۰ میلیون ایرانی از ۸۵ میلیون نفر دیگر بر اساس اطلاعات دقیق  صورت نگرفته و به نظر می‌رسد دولت با روش‌های معکوس در حال حرکت است.

وی افزود: دولت می‌تواند با استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی و بررسی جزئیات مردم و حساب‌های آنها بر اساس کد ملی نحوه عملکرد مالی هر فرد و خانوار مشخص است؛ وقتی اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد دولت باید پاسخگو باشد چرا در طول سال‌های اخیر سامانه‌هایی که باید در این زمینه در زیرساخت دولت ایجاد می‌شده عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه دولت نتوانسته اطلاعات اقتصادی خانوارها، بنگاه‌ها را استخراج کرده و در یک بانک تجمیع کند.

پورابراهیمی افزود:‌در هیچ کجای دنیا به افراد نمی‌گویند که در مورد اطلاعات مالی و اقتصادی و بنگاه و شرکت تولیدی‌اش خود اظهاری داشته باشد بلکه هر جا که این اطلاعات در مسیر ابتدایی شکل بگیرد بلافاصله به صورت خودکار در یک بانک تجمیع می‌شود و به محض اینکه یک شماره حساب باز می‌شود در مرکز اطلاعات اقتصادی آن کشور، آن عدد و میزان تراکنش و ورود و خروج منابع ذخیره خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر دولت در جداسازی ۶۰ میلیون ایرانی از بقیه ایرانیان کاری من در آوردی بوده و برای درگیری کردن افکار و اذهان عمومی بوده است گفت: می گویند هر کسی اعتراض دارد باید اجازه دهد حساب‌هایش بررسی شود در حالی که این روش به هیچ وجه منطقی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد:‌ ادبیاتی که دولت درباره پرداخت یارانه معیشتی و بعد از گران شدن نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن به کار می‌برد به هیچ وجه کارشناسی نیست در حالی که روش کارشناسی ایجاد سامانه‌های دقیق اطلاعاتی و اقتصادی افراد و خانوارها و بنیادهای اقتصادی است.

پورابراهیمی گفت:‌ اگر دولت ۲ سال در زمینه راه‌اندازی زیرساخت‌های بانک‌های اطلاعاتی وقت گذاشته بود تمامی جزئیات اطلاعات وجود داشته و می‌توانست به راحتی دسته‌بندی‌ها را انجام دهد.

وی گفت: دسته‌بندی ۶۰ میلیون ایرانی از دیگران غیرمنطقی و غیرکارشناسی است و بهتر است دولت این تناقض را حل کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت:‌ دولت باید پاسخ دهد اگر می‌تواند اطلاعات ۶۰ میلیون ایرانی را جدا کرده و ۲۵ میلیون ایرانی را از آن خارج کند چرا تاکنون این موضوع را محقق نکرده و اگر هم در این زمینه گامی برداشته چرا موجب نارضایتی در بین عموم مردم شده است.