شناسهٔ خبر: 158486 - سرویس اقتصاد
منبع: فارس

نماینده مجلس: مبنای پرداخت یارانه معیشتی مشخص نیست

یارانه نماینده مردم بندرلنگه در مجلس با انتقاد از عدم تدبیر دولت در نحوه و زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت:‌ پرداخت یارانه معیشتی هم مکانیزم خاصی نداشته و مبنای این کار هم مشخص نیست.

به گزارش «نماینده»، ناصر شریفی نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن گفت: اینکه بگوییم بنزین 300 درصد گران شود و قیمت کالاها تکان نخورد امکان پذیر نیست اما باید دستگاه‌های نظارتی با کنترل دقیق خود مانع از افزایش غیرمنطقی در بازار شود. 

وی افزود: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور اینکه افرادی بخواهند باز از افزایش قیمت بنزین سوء‌ استفاده کنند و باعث تلاطم در بازار شوند اقدام‌شان در این شرایط مصداق خیانت است و باید با این فرصت طلبان و سوء استفاده کنندگان به عنوان یک خائن برخورد شود.

نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گذشته از وضعیت بازار واقعیت این است که گرانی بنزین فشار زیادی را به مردم به ویژه در مناطق محروم تحمیل کرده و مردم با فشار و سختی مضاعفی در معیشت خود مواجه شدند.

شریفی خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه پیش از افزایش قیمت بنزین تدابیر لازم برای مناطق مختلف کشور اندیشیده نشد، امروز ما شاهد این هستیم که گرانی بنزین و سهمیه‌بندی آن فشارهای زیادی را به مردم تحمیل می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه انتخابیه من روستاهایی است که اگر مردم بخواهند بیمار خود را به بیمارستان برسانند باید 180 کیلومتر مسافت را طی کنند و این در شرایطی است که نه آمبولانس در اختیار آنها گذاشته می‌شود و نه وسیله نقلیه عمومی و مسافربرهای شخصی به خاطر عدم افزایش سهمیه بنزین برای حمل و نقل دیگر مثل گذشته فعال نیستند. در چنین وضعیتی فرد روستایی چگونه بیمار خود را به بیمارستان برساند.

نماینده مردم بندرلنگه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این بخش قابل توجهی از مردم حوزه انتخابیه من با صیادی امرار معاش می‌کردند و به دلیل عدم تخصیص سهمیه بنزین برای صیادان امروز شاهد هستیم که معیشت آنها با مشکلات جدی مواجه شده و دیگر نمی‌تواند برای صید به دریا بروند. باید از پیش از سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن این موارد پیش‌بینی و سازوکارهای مناسب برای آن در نظر گرفته می‌شد.

شریفی خاطرنشان کرد: مردم روستاهای دوردست ناچارند برای تامین مایحتاج‌شان مسافت طولانی را طی کرده و به شهر بیایند. مردم این مناطق که بی‌آرتی و مترو و امثال آن را در اختیار ندارند و با گران شدن و سهمیه‌بندی بنزین هم استفاده از خودروها و مسافربرهای شخصی برای آنها با چالش جدی مواجه شده است.

وی افزود:‌ یارانه معیشتی که به دنبال افزایش قیمت بنزین و از محل درآمد این افزایش قیمت به تعدادی از مردم پرداخت شده به دست نیازمندان اصلی نرسیده و با افراد مستاصل و گرفتاری مواجه می‌شویم که عنوان می‌کنند یارانه معیشتی به آنها تعلق نگرفته است.

نماینده مردم بندرلنگه در مجلس در پایان گفت: واقعیت این است که پرداخت یارانه معیشتی هم مکانیزم خاصی نداشته و مبنای این کار هم مشخص نیست.