شناسهٔ خبر: 158460 - سرویس سایر حوزه‌ها

تور چهارشنبه سوری

چهارشنیه سوری چهارشنبه سوری نیز از جشن های مهم ایرانیان از گذشته تا به امروز محسوب می شود که در غروب سه شنبه، شب قبل از آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود و اولین جشن و پایکوبی برای استقبال از بهار می باشد

شب یلدا و عید نوروز از جمله جشن های مهم ایرانیان باستان می باشد. چهارشنبه سوری نیز از جشن های مهم ایرانیان از گذشته تا به امروز محسوب می شود که در غروب سه شنبه، شب قبل از آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود و اولین جشن و پایکوبی برای استقبال از بهار می باشد که تور چهارشنبه سوری نیز این روز اجرا میشود.. با بررسی تاریخچه چهارشنبه سوری می توان دریافت که این جشن آمیزه ای از رسوم کوچک و بزرگ می باشد. از سنت های اصلی در شب چهارشنبه سوری روشن کردن آتش و پریدن از روی آن می باشد. همچنین در زمان پریدن از روی آتش افراد شعر "زردی من از تو، سرخی تو از من" را زمزمه می کنند. این شعر در واقع برای ایرانیان باستان نوعی دعا محسوب می شده است که برای آتش می خواندند. از آتش می خواستند تا نگرانی ها و بیماری های سال قبل را از آن ها بگیرد تا سال جدید را با سلامت و شادی شروع کنند.

پیشینه چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از دو کلمه درست شده است که کلمه اول روزی از روزهای هفته است و کلمه دوم شکل دیگری از کلمه سرخ است. ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی در کتاب تاریخ بخارا به این جشن باستانی اشاره کرده است. قسمتی از این کتاب که به چهارشنبه سوری اشاره شده است به شرح زیر می باشد:

و چون امیر منصور بن نوح به مُلک بنشست، اندر ماه شوال سال سیصد و پنجاه، به جوی مولیان، فرمود تا آن سرای را دیگر بار عمارت کردند و هر چه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آن‌گاه امیر به سرای بنشست و هنوز سال تمام نشده بود که چون «شب سوری» چنان که «عادت قدیم» است، آتشی عظیم افروختند. پاره‌ای از آن بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت

آیین اصلی چهارشنبه سوری

در گذشته مردم چند روز قبل از فرا رسیدن چهارشنبه سوری به جمع کردن هیزم در کوه و دشت می پرداختند.  قبل از غروب و تاریکی هوا دسته های هیزم را با فاصله از هم در حیاط خانه و کوچه قرار می دادند. بعد از غروب و تاریک شدن هوا، آتش را روشن می کردند و همه اهل خانه از روی آتش می پریدند. به هیچ وجه نباید آتش را فوت می کردند. در نهایت برای خاموشی آتش یا روی آن آب می ریختند و یا آن را به حال خود رها می کردند تا خودش بتدریج خاموش شود.

آیین فرعی چهارشنبه سوری

غیر از روشن کردن آتش و پریدن از آن در چهارشنبه سوری، یکسری آیین و رسومات فرعی نیز وجود دارد که در هر شهری ممکن است این رسومات متفاوت باشد. برای مثال در تبریز چهارشنبه بازاری برگزار می شود که این بازار با چراغ و شمع تزیین شده است و بسیار زیباست. هر خانواده برای سال نو از بازار کوزه، آینه و دانه های اسفند را خریداری می کند. در شیراز پخت آش رشته در این روز مرسوم است. در برخی نقاط نیز مردم در این روز به خانه تکانی میپردازند.

کوزه شکنی یکی از آیین مرسوم در این روز است که در بیشتر شهر بعد زا پریدن از روی آتش کوزه را می شکنند. دلیل این امر اینست که ایرانیان باستان معتقد بودند با پریدن از روی آتش بد یمنی ها وارد کوزه می شود و شکستن کوزه بد یمنی ها را از بین می برد.  در شهر های مختلف نحوه شکستن کوزه فرق دارد. برای مثال در تهران مردم چند سکه را درون کوزه قرار می دادند و به بالای بام خانه می رفتند و کوزه را به درون کوچه پرت می کردند تا بشکند و بد یمنی ها زا بین برود. تا اوایل دوره پهلوی مردم تهران به نقاره خانه می رفتند و همزمان با نواختن نقاره کوزه ها را پرت می کردند تا بشکند.

کوزه شکنی- چهارشنبه سوری

رسم جالب دیگری که در روز چهارشنبه سوری در برخی مناطق وجود داشت این بود که بعد از اجرای مراسم آتش افروزی، همه خانواده دور هم جمع می شدند و دانه های نباتی که در خانه داشتند را روی آتش بو می دادند و می خوردند. اعتقاد بر این بود که مصرف این دانه ها موجب بهبود خلق و خو و از بین رفتن کینه و حسد می شود. این دانه ها معمولا شامل تخمه کدو، هندوانه، خربزه، فندق، پسته، بادام، نخود و شاهدانه بود.شما در تور طبیعت گردی آرامش سفر میتوانید به اقدام به خرید تور شب یلدا با شماره 02154034000 اقدام نمایید.