شناسهٔ خبر: 158424 - سرویس جامعه
منبع: فارس

بدهی 12 میلیون یورویی آموزش و پرورش به معلمان مدارس ایرانی در خارج/ نباید به برخی کشورها معلم اعزام شود

معلمان عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش 12 میلیون یورویی به معلمان خارج از کشور بدهی دارد گفت: اصلاً به اینگونه کشورها نباید معلم اعزام شود، چرا که می‌توانیم با سیستم‌های آموزش از راه دور و مجازی به کودکان درس دهیم.

به گزارش «نماینده»، قاسم احمدی لاشکی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره عدم پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور، گفت: حقوق ارزی معلمان خارج از کشور از سوی وزارت آموزش و پرورش به ریال تبدیل شده و فقط یک‌سوم آن پرداخت شده است، این در حالی است که این اقدام هم بعد از سیزده ماه تأخیر صورت گرفت. 

وی افزود: بدهی وزارت آموزش و پرورش در طول سالهای اخیر به معلمان خارج از کشور بیش از 12 میلیون یورو است که فقط 4 میلیون آن پرداخت شده است، هر چند که قول داده‌اند بقیه این مطالبات از طریق سازمان برنامه و بودجه پرداخت شود. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: 678 معلم ایرانی در خارج از کشور وظیفه تدریس به کودکان کشورمان را برعهده دارند، ولی اینکه همه افراد در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی حقوق خود را در ابتدا و انتهای هر ماه دریافت کنند و نگاه تبعیض‌آمیزی نسبت به معلمان وجود داشته باشد اصلاً شایسته نیست. 

احمدی لاشکی گفت: اگر قرار است که وزارت آموزش و پرورش نسبت به عدم اجرای وظایف خود به معلمان خارج از کشور بی‌توجهی کند و حقوق و مطالبات آنها را پرداخت نکند، بهتر است مانع اعزام معلمان و فرهنگیان به خارج از کشور شود. 

وی با بیان اینکه در 54 کشور جهان مدارس ایرانی وجود دارد، افزود: مدارس ایرانی کوچک در برخی کشورهای خارجی که شاید 10 دانش‌آموز داشته باشند زیاد است، ولی من معتقدم که اصلاً به اینگونه کشورها نباید معلم اعزام شود، چرا که می‌توانیم با سیستم‌های آموزش از راه دور و مجازی و یا برخی اقدامات دیگر به کودکان درس دهیم. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس افزود: عمده مدارس بزرگ ایرانی در خارج از کشور در دبی و شهرهای مختلف امارات، کویت و ابوظبی است که بیش از 300 دانش‌آموز دارند. 

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد:‌ معلمان خارج از کشور نارضایتی بسیار جدی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش دارند و حتی گلایه‌های خود را هم در تماس‌های تلفنی با نمایندگان مجلس در میان گذاشته‌اند. 

وی درباره امیدواری نسبت به پرداخت کلیه مطالبات معلمان خارج از کشور تا پایان سال جاری، گفت: باید با آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره صحبت کنیم، ولی خیلی امیدوار به حل این مشکل نیستم و شرمنده این دسته از فرهنگیان هستم.