شناسهٔ خبر: 158421 - سرویس مجلس
منبع: مهر

سوءتدبیر دولت به ایجاد آشوب کمک کرد/نظارت مجلس بر دولت ضعیف است

امیر حسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ناکارآمدی دولت، عدم نظارت مجلس و طراحی‌های دشمنان خارجی دو لبه قیچی در آشوب‌های اخیر بودند.

سید امیرحسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد راهبردهای خطرناک دشمن در آشوب های اخیر، گفت: طراحی که دشمن برای آشوب های اخیر انجام داد، طراحی مکمل سایر آشوب ها در کشورهای عراق و لبنان بود. مداخلات با فعالیت هایی که در آشوب ها در عراق، لبنان و ایران توسط دشمنان ساماندهی شد نقشه مشترکی بود.

وی افزود: دشمن برای آشوب در ایران، عراق و لبنان سلسله برنامه ریزی داشت و در پی اجرای پروژه کلان خود جهت ایجاد آشوب های مدنی در محور مقاومت و ناکارآمد سازی حکومت مرکزی در این کشورها بود. آمریکا تلاش دارد تا کشورهای حوزه مقاومت را به سمت تجزیه طلبی سوق داده و تعارضات قومی و اجتماعی را پررنگ کنند.

دشمن به دنبال تجزیه ایران است

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه برنامه ریزی اصلی دشمنان، تجزیه ایران است گفت: دشمنان تلاش دارند تا یکپارچگی و استقلال کشور ایران را از بین ببرند. برنامه دشمن فقط براندازی جمهوری اسلامی نیست بلکه دشمنان به دنبال تجزیه ایران هستند.

قاضی زاده هاشمی در خصوص عملکرد سیاسیون به خصوص دولتی ها در مواجه با این توطئه خطرناک، تاکید کرد: متاسفانه در میان سیاسیون، رجال ملی که «استراتژیست» باشند و به نظام اسلامی به صورت یکپارچه نگاه کنند و منافع ملی را در نظر بگیرند، کمتر وجود دارد.

وی با بیان اینکه دعواها در میان رجال سیاسی کشور در حد رقابت بین دو جناح برای گرفتن مسئولیت های کشور است، اظهار داشت: بنابراین در سطح احزاب و گروه های سیاسی، مجلس و دولت کسانی که به منافع ملی به صورت عمومی فکر کنند و بر اساس مصالح نظام اسلامی و انقلاب اسلامی عمل کرده و حرف بزنند کمتر وجود دارند.

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم در میانه جنگی که میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا وجود دارد افراد و جریانات مختلف به دنبال پیدا کردن مقصران داخلی هستند.

قاضی زاده هاشمی افزود: این بدان معنا نیست که در کشور مقصری وجود ندارد بلکه مقصران در داخل وجود دارند، بی تدبیری، ساختارهای معیوب، نفوذ، عدم کارآمدی و دلدادگی به بیگانه همگی مقدمات حضور و نفوذ دشمنان خارجی است که چشم به کیان و یکپارچگی این کشور دارند.

دولت درباره «بنزین» مردم را اقناع نکرد

وی در مورد عملکرد دولت در فتنه اخیر، تاکید کرد: دولت در مورد اصل تصمیم گیری، انتخاب سناریو، نحوه اجرا و اقناع افکار عمومی عملکرد مناسبی نداشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: دولت در زمینه شناخت محیط، شناخت جریان عملیاتی دشمن در شهرهای بزرگ و کوچک و سهم آسیب های اجتماعی دچار اختلال بود و طراحی مناسب برای برخورد با عوارض حاشیه ای اجرای این تصمیم و اقدام به موقع مثل مسدود سازی اینترنت و حضور میدانی نیروی انتظامی نداشت و در بسیاری از نقاط کشور دستگاه های اجرایی از آشوب ها جا ماندند و این به آن معناست که دولت برای پیامدهای اجرای این طرح هیچ فکری نکرده بود.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: شورای تامین و نیروهای میدانی توجیه نشده بودند.

وی گفت: در مشهد که فرمانداری در حوزه میدانی در کف میدان بود با کمترین تلفات و مشکلات موضوع جمع شد. نوع عملکرد دستگاه های اجرایی و انتظامی، اداره کل اطلاعات سپاه، فرمانداری و نیروی انتظامی در شهرستان ها در اوج گرفتن فتنه و یا سرد شدن آن مهم بود.


نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: این نشان می دهد دولت نه تنها با افکار عمومی صحبت نکرده بود و افکار عمومی را اقناع نکرده بود بلکه دستگاه های متولی را توجیه نکرده بود و این دستگاه ها آمادگی در مورد آشوب ها نداشتند.

دشمن با اجرای طرح لانه زنبور دنبال ناهمسان سازی منطقه بود

قاضی زاده هاشمی در خصوص ابعاد توطئه دشمن و ارتباط شکست های چند ماهه دشمنان در منطقه با حوادث اخیر در ایران نیز،  گفت: دشمنان انقلاب در منطقه در حوزه کشورهای مقاومت با اجرای طرح لانه زنبور مشغول برنامه ریزی برای ناهمسان سازی کشورهای این منطقه بودند. در این راستا قانون اساسی معیوب به این کشورها تحمیل کرده و ساختار سیاستی قومیتی را در لبنان و عراق برنامه ریزی کردند که این امر موجب ناکارآمدی در این کشورها شد و طبیعتا سطح فساد و ناکارامدی اداری در این کشورها افزایش یافت.

وی ادامه داد: این امر موجب افزایش نارضایتی های مدنی در این دو کشور شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در ادامه دشمنان برای ایجاد آشوب ها و نارضایتی های مدنی در این دو کشور نیروهایی را تربیت کردند و همزمان برای جمهوری اسلامی ایران هم چنین برنامه ریزی هایی صورت گرفت.

قاضی زاده هاشمی گفت: از یک سو با ایجاد فشار اقتصادی همه جانبه باعث ایجاد اختلال در روند صحیح اداره کشور شدند و از سوی دیگر با سازماندهی آشوبگران، اغتشاشگران و ضدانقلاب و ایجاد هسته های اغتشاشات در کشور زمینه آشوب را فراهم کردند.

سوء تدبیر دولت به اغتشاشات کمک کرد

وی با بیان اینکه سوءتدبیر دولت و عدم توجه دقیق مجلس به عملکرد دولت به این ماجرا کمک کرد، تصریح کرد: مجلس به وظیفه خود در هدایت و برخورد با دولت عملکرد نکرد و در مقابل وزرای ناکارآمد نایستاد و به آنها رای اعتماد داد و به راحتی از کنار سوتدبیر وزرا گذشت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: دولت هم پر از افراد پیر و خسته و بیمار بود که به لحاظ جسمی توانایی اداره کشور را نداشتند. آقای روحانی نیز هیچ تصمیمی برای ترمیم کابینه نگرفت و این دو امر دو لبه قیچی بود که زمینه ساز ناآرامی های مدنی و تبدیل ناآرامی های مدنی به اغتشاش میدانی شد.