شناسهٔ خبر: 158372 - سرویس پارلمان شهری
منبع: فارس

مرمت نمای قجری حسن‌آباد تا عید

حسن آباد بنای قجری حسن آباد تیر امسال در آتش سوخت. مرمت داخلی آغاز شد اما هنوز دستی به نمای بیرونی آن کشیده نشده است، مسؤولان شهری وعده دادند تا پایان سال نما مرمت خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، 26 تیر امسال میدان تاریخی حسن آباد که پیش از این به میدان ملک المتکلمین یا میدان هشت گنبد و یا میدان 31 شهریور شهرت داشت در آتش سوخت.

میدان حسن‌آباد با 4 ساختمان و 8 گنبد به گونه‌ای منحنی‌شکل و قرینه ساخته شده است. در این میدان که بیشتر بورس سیسمونی‌فروشی‌ها، کاموا فروشی، ابزار و یراق است چندین بار طعمه حریق شده و آسیب‌هایی به آن وارد شده است. میدان حسن‌آباد تاکنون چندین بار دست‌خوش حریق شده است. این میدان تاریخی که در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان حافظ و وحدت اسلامی قرار دارد توسط میراث فرهنگی ثبت‌ ملی شده  است و از بافت‌های قجری تهران محسوب می‌شود. 

بعد از اینکه در تیر ماه سال جاری میدان حسن‌آباد طعمه حریق شد پیروز حناچی در پیامی توئیتری گفت: در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن‌آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیبا است نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبارهای  پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. 

مسئولین مدام به این مکان‌ها سر زده و تاکید بر بازسازی این میدان قجری کردند. در ابان امسال خبر رسید که بازسازی میدان حسین‌اباد متوقف شده است.همچنین پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در این باره گفت: قرار است شهرداری تهران به عنوان مجری وارد عمل شود و اداره کل میراث هم به عنوان ناظر ا ست و امیدواریم که با سرعت بیشتری کار بازسازی دو گنبد میدان حسن‌آباد که دچار حریق شده پیش رود. 

بلافاصله شهرداری تهران توقف بازسازی حسن‌آباد را رد کرد و اعلام کرد کار در داخل سازه است و در نما فعلا کاری انجام نشده است. 

نمای سازه قجری تا عید مرمت می‌شود

یاسر جعفری معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت: طبق توافقات صورت گرفته قرار است که مالک داخل سازه را زیر نظر شهرداری و دانشگاه تهران که به عنوان مشاور طرح است بازسازی کند. 

وی با تاکید بر این موضوع که بخش‌های داخلی ساز در حال مرمت است گفت: شهرداری قرار است نمای بیرونی را انجام دهد اما انجام نمای بیرونی منوط به  اتمام فعالیت‌های داخلی است. 

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه در آتش سوزی نمای سازه هم آسیب دیده است، گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم این سازه به در طول سال‌ها به طرز ناایمنی آسیب دیده و باید برای نمای آن کار اساسی صورت گیرد. 

جعفری با بیان اینکه این بنا قجری است گفت: در طول سال‌ها این بنا دستخوش تغییراتی شده است و تا پایان سال جاری نماسازی ساختمان حسن‌آباد انجام شده و پیش‌بینی‌ و برآوردهای آن صورت گرفته است. 

به گفته معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مالک اعلام آمادگی کرد تا سرمایه‌گذاری کند و خودش سازه را مستحکم کند. 

آسیب به سازه طی سال های قبل/توسعه دور از چشم ناظران

وی به زیرزمین سازه حسن‌آباد اشاره کرد و گفت: توسعه‌ای در زیرزمین این سازه صورت گرفته بود که از چشم ناظران دور مانده بود اقدامات غیراصولی صورت گرفته بود که موجب اسیب به استحکام سازه شده بود. 

مرمت با کمترین مداخله انجام می‌شود

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر این موضوع که مرمت براساس اصول میراثی انجام می‌شود گفت:  سعی می‌کنیم با کمترین مداخله مرمت را انجام دهیم. 

نا ایمنی برخی ساختمان های تاریخی تهران

بیش از 320 ساختمان قدیمی ثبت شده در پایتخت وجود دارد که برخی  از آنها ناایمن است و تاکنون دستورالعمل ایمنی از سوی سازمان میراث صادر نشده است. اخیرا سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران کارگروهی برای درخصوص ا یمنی  اماکن ایمنی تشکل داده است. 

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری امروز به خبرنگار فارس گفت: این کارگروه مدتی است تشکیل شده است بیش از 320 ساختمان ثبت شده تاریخی در تهران وجود دارد که به دنبال این هستیم که مسائل ایمنی آنها را پیگیری کنیم. 

وی با بیان اینکه برخی کاربری‌ها در اماکن تاریخی با شرایط سازه همخوانی ندارد گفت: مثلا یک بنای تاریخی را تبدیل به انبار کردند این در حالی است که وقتی ما می‌خواهیم انباری داشته باشیم باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود. 

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران همکاری‌های لازم را با سازمان‌ها و نهادهای مختلف انجام داده‌ایم وهمچنین شورای شهر هم در این زمینه ورود کرده است. 

اعلام ضوابط ایمنی تا یک ماه آینده

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران تاکید کرد که سازمان آتش‌نشانی بیشتر بر روی ایمنی سازه‌ها در برابر حریق ورود می‌کند. 

وی گفت: ضوابط در این کارگروه طراحی شده و نقطه نظرات را با سایر سازمان‌ها در میان گذاشته‌ایم و تا یک ماه دیگر این ضوابط را اعلام می‌کنیم.

منطقه یازده شهرداری تهران جزو مناطقی است که آثار تاریخی در آن زیاد است و تا کنون شهرداری تهران برای بازسازی این اماکن برنامه‌هایی اجرا کرده است.

علی‌اصغر طاهری شهردار ناحیه یک منطقه یازده در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت: بیش از یک سال است که پیگیر احیای بافت‌های تاریخ در منطقه هستیم و همچنین مالکان و ذی‌نفعان هم در این زمینه با ما همکاری کرده‌اند. 

سقف بنای حسن آباد برداشته شد

وی درخصوص آخرین اتفاقات رخ داده در بنای حسن‌آباد گفت: در حال حاضر مالک سقف را برداشته و نصب داربست چادر را انجام داده است. 

به گفته طاهری سقف کامل برداشته شده و بقیه اقدامات نیز در حال انجام است. 

شهردار ناحیه یک منطقه یازده  با بیان اینکه در طول سال‌های قبل دخل و تصرف‌هایی در بهره‌برداری این ساختمان صورت گرفته است گفت: در حال حاضر مالک علاقمندی به بازسازی نشان داده و همچنین اعلام کرده که این مکان در حوزه فرهنگی و گردشگری استفاده شود . 

وی به تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان زیباسازی دانشگاه تهران، منطقه یازده،‌ میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت:‌قرار است اقدامات با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام شود. 

شهردار ناحیه یک منطقه یازده  ادامه داد: مالک گفت که می خواهد انبار پشت ملک را هم به  سازه اختصاص دهد و ما هم چون دیدیم قرار است کار ارزشمندی در محله حسن آباد انجام شود اجازه دادیم و شهرداری همکاری‌های لازم را در احیای این بافت تاریخی انجام داده است. 

براساس این گزارش، 5 ماه از حریق حسن‌آباد می‌گذرد  و فعلا در نمای بیرونی آن مرمتی صورت نگرفته است. مالک فعلا در حال بازسازی داخل این بنای قجری است و در صورت اتمام کار مسئولین شهری وعده دادند نماسازی انجام می‌شود البته چندی پیش کسبه خبر دادند که بازسازی متوقف شده است اما این موضوع را مسئولین شهرداری رد کردند.