شناسهٔ خبر: 158239 - سرویس مجلس
منبع: فارس

ایران براساس سیاستی منطقی کاهش تعهدات برجامی‌ را پیش برده است

جمالی نوبندگانی/2 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاستی منطقی، کاهش تعهدات برجامی‌اش را پیش برده است.

به گزارش «نماینده»، محمد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت: این گام بسیار اساسی است و هر چه گام‌های خود را پیش بردیم اقدامات مؤثرتری را انجام داده‌ایم.

وی افزود: گام‌های اولیه کاهش تعهدات برجامی هشداردهنده بود اما گام چهارم، گامی کاملاً عملی بوده و طرف مقابل پیامش را دریافت کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاستی منطقی، کاهش تعهدات برجامی‌اش را پیش برده است و نباید تیر آخر را در ابتدا پرتاب کنیم.

جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: ما با جامعه جهانی روبرو هستیم و باید بر همین اساس پیام جمهوری اسلامی ایران جزء به جزء به گوش جهانیان رسانده شود تا آنها بر همین اساس حرف جمهوری اسلامی را مطلع شده و با ایران همگام و همسو شوند.

وی تصریح کرد: باید در گام‌های برداشته شده در گذشته و یا در آینده جامعه جهانی را از نظر حقوقی قانع کنیم تا آنها ما را همراهی کنند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بعد از اینکه ترامپ یک و نیم سال پیش از برجام خارج شد اما ما همچنان در برجام حضور داشته و تعهداتمان را انجام دادیم تا اینکه گام‌های کاهش تعهدات را آغاز کردیم و البته ما تمامی اقدامات را بر اساس مواد 26 و 36 برجام پیش برده و جامعه جهانی را از کاهش تعهداتمان آگاه کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی بسیار هوشمندانه برداشته شد و ترتیبات خاصی را بر همین اساس انجام داده‌ایم. 

جمالی نوبندگانی گفت: نباید در کاهش تعهدات برجامی شتاب‌زده و هیجانی از برجام خارج می‌شدیم تا جامعه جهانی ما را هم‌سنگ ترامپ و آمریکا قرار دهد.

وی گفت: برای اجرای برخی گام‌های کاهش تعهدات برجامی نیازمند زمان‌بندی خاصی بودیم تا آن اقدام را به مرحله عملیاتی رسانیم چرا که اجرای برخی اقدامات مربوط به مسائل فنی با تکنولوژی بالا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در طول 4 گام برداشته شده، جامعه جهانی را متوجه حق و حقوق جمهوری اسلامی در برجام کرده‌ایم و بر همین اساس بی‌تعهدی آمریکا نسبت به برجام را نشان دادیم و هم اروپایی‌ها را در انفعال قرار دادیم.

جمالی نوبندگانی گفت: اظهارات اخیر دولتمردان اروپایی و فشارهای آنها از سر انفعال بیان شده است و به نظرم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی به خوبی توانست از اجزای حق و حقوق خود استفاده کند.

وی بیان داشت: هر چه گام‌های کاهش تعهدات برجامی جلوتر برود ما به سمت و سوی پایان برجام نزدیک خواهیم شد به طوری که کم‌کم به غنی‌سازی 20 درصد خواهیم رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وقتی به مرحله آغاز برجام برسیم دیگر دلیلی ندارد به تعهدات ذیل آن عمل کنیم.

جمالی نوبندگانی افزود: کشورهای منصف در جامعه جهانی بر حق و حقوق جمهوری اسلامی در برجام و کاهش تعهدات ذیل آن به دلیل بدعهدی طرف مقابل اذعان دارند.