شناسهٔ خبر: 158221 - سرویس مجلس
منبع: فارس

اخلال در گازرسانی به سیستان با کاهش قُطر لوله‌ها نابخشودنی است

دهمرده نماینده زابل در مجلس با اشاره به اینکه فقط 2 شهر سیستان گاز دارند، گفت: در گازرسانی به علت کاهش قطر لوله‌های گاز اخلال صورت گرفته که نابخشودنی است.

به گزارش «نماینده»، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی،‌ درباره آخرین وضعیت گازرسانی به مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان گفت: بحث انتقال گاز این استان از مصوبات دولت احمدی‌نژاد بود که قرار بود در سال 87 به بهره‌برداری برسد و این در حالی است که 11 سال از آن زمان می‌گذرد و ما فقط شاهد گازکشی به ایرانشهر و زاهدان هستیم.

وی افزود: 11 سال پیش مصوب شد که به تمام شهرهای سیستان و بلوچستان گازکشی صورت گیرد.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خط انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان از ایرانشهر به عسلویه به صورت برعکس و در دوران استانداری من احداث شد.

وی افزود: لوله‌های خط انتقال گاز به طول 900 کیلومتر با قطر 56 اینچ بود که هر تریلی می‌توانست 41 لوله را منتقل کند.

دهمرده گفت: بعد از آنکه من از استانداری سیستان و بلوچستان رفتم، کل پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تعطیل شد و بعد از من، استانداران دیگر کار خاصی را در این باره انجام ندادند.

نماینده زابل در مجلس گفت: بعد از آنکه دولت آقای روحانی بر مسند کار قرار گرفت و من هم نماینده مردم زابل در مجلس شدم، با پیگیری و فشارهای مختلف تلاش کردم این کار مجدداً احیا شود، اما ما شاهد خیانتی در این قضیه بودیم.

وی درباره جزئیات این خیانت گفت: سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی برای انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر آن هم با لوله‌های 56 اینچی با اعمال نفوذ و سوءاستفاده برخی افراد، منجر به کم شدن قطر این لوله به میزان 36 اینچ شد که بهانه آنها صرفه‌جویی در مصرف ورق بوده است.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هدف انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر با قطر لوله 56 اینچی به منظور ادامه پیدا کردن این خط به زابل و زاهدان و حتی صادرات به پاکستان بوده است و حتی برنامه صادرات به هندوستان، افغانستان و عمان را در دستورکار داشتیم، ضمن اینکه بنا داشتیم تا در مسیر این خط لوله، پتروشیمی احداث کرده و نیروگاه‌های تولید برق با استفاده از گاز هم احداث کنیم.

وی ادامه داد: نباید کاری کنیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس و آل‌سعود از گاز میادین مشترک بهره‌مند شوند، اما به دلیل ندانم‌کاری و به بهانه کاهش قُطر ورق، قطر این لوله‌ها کمتر شد.

دهمرده گفت: در زمانی که من در استانداری سیستان بودم، از برخی منابع،‌ اعتباراتی را جذب کرده و بین 50 تا 80 درصد از لوله‌کشی شهری در شهرستان‌های زاهدان، خاش، زابل و برخی دیگر از شهرها را انجام دادم.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فقط بخش‌هایی از شهرهای زاهدان هم‌اکنون دارای گاز است و ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس، با زنگنه وزیر نفت و بخش‌های مختلف دولت به صورت مرتب پیگیر این موضوع بوده و به این اهمال صورت گرفته انتقاد داریم.

دهمرده افزود: باید دولتمردان به خیانت انجام شده در کاهش قطر لوله انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر را کاهش دادند و عملاً باعث شدند تا انتقال گاز به دیگر شهرهای این استان را با اخلال مواجه کنند.

وی گفت: یقین دارم که توسعه گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان در دولت روحانی رخ نخواهد داد.