شناسهٔ خبر: 158189 - سرویس مجلس
منبع: فارس

افزایش درصد غنی‌سازی و لغو اجرای پروتکل الحاقی را در دستورکار قرار دهیم

ابراهیم آقامحمدی/2 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفت: باید در گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی، به سمت افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم و ملغی کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی برویم که پیام خاصی برای طرف غربی دارد.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس نهم، درباره اجرای گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: اجرای این گام نسبت به دو گام اول بهتر بوده است.

وی افزود: ما در اجرای گام سوم پژوهش و تحقیق در حوزه هسته‌ای را آغاز کردیم و اگر کاری براساس گام سوم صورت پذیرد برگشت‌پذیر نیست و در حقیقت اندوخته و دانش به حساب می‌آید.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای گام چهارم به شرطی که صحیح برداشته شود می‌تواند به طرف مقابل پیام‌های خاصی را ارسال کند ضمن اینکه باید با اجرای قاطع این گام درصد غنی‌سازی خود را به 5 برسانیم و نیازهای خود را در این باره برآورده کنیم.

آقامحمدی اظهار داشت:‌ نباید طوری رفتار کنیم که برای مثال فقط 2 روز غنی‌سازی 5درصد انجام دهیم و چند سو به نحوه ذخیره اورانیوم خود بیفزاییم و بعد اجرای این گام را کنار بگذاریم.

وی افزود: اجرای گام چهارم جدی بوده و طرف مقابل متوجه خواهد شد که اگر در اجرای تعهداتش نسبت به جمهوری اسلامی کوتاهی کند گام بعدی را هم برخواهیم داشت.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: قرارداد برجام طبق نظر کارشناسان وزارتخارجه و سازمان انرژی اتمی به برگه‌ای تهی تبدیل شده و عملاً نفعی برای جمهوری اسلامی ندارد. این در حالی است که ما تعهدات خود را در قبلا برجام انجام داده‌ایم اما همه تحریم‌ها برعلیه کشورمان بازگشته است.

آقامحمدی گفت: ما پیش از اجرای برجام غنی‌سازی 20 درصد انجام می‌دادیم و در آن زمان حلقه تحریم‌ها به تنگی شرایط فعلی نبوده است و افراد و شرکت‌های ایرانی چنین مشکلی نداشتند. 

وی افزود:‌ تحریم‌های فعلی چندین برابر قبل از برجام است و نباید طوری باشد که جمهوری اسلامی از برجام هیچگونه نفعی نبرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت:  باید حداقلی منافعی که در برجام برای جمهوری اسلامی دارد نصیب کشورمان شود وگرنه ما گام‌های بعدی را هم برخواهیم داشت.

آقامحمدی بیان داشت: باید در گام‌های بعدی به سمت افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم برویم و نیازهای کشورمان را در این باره برطرف کنیم ضمن اینکه می‌توانیم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ملغی کرده و به طرف غربی این پیام را بدهیم که وقتی اجرای این موضوع برای کشورمان نفعی ندارد چرا باید این اقدام را انجام دهیم.