شناسهٔ خبر: 158171 - سرویس مجلس
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اروپا در برابر گام‌های برجامی ایران عاقلانه برخورد کند

نقوی حسینی/21 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: بهتر است که اتحادیه اروپا در برابر گام های کاهش تعهدات برجامی ایران عاقلانه برخورد کند.

به گزارش «نماینده» سیدحسین نقوی حسینی  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ،  با اشاره به اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: مطابق با مواد ۲۶ و ۳۶ برجام،  جمهوری اسلامی ایران گام‌های کاهش تعهدات خود را برنامه‌ریزی کرده و برای هر گام هم دو ماه به طرف مقابل مهلت داده بود.

او با اشاره به بدعهدی‌های طرف غربی، ادامه داد: با وجود اینکه اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام صراحتاً در بیانیه‌ای اعلام کردند که  ۱۱ تعهد خود را به ایران انجام خواهند داد؛ بعدها هم وعده اجرای SPV و  اینستکس را ارائه کرده و سرانجام هم وعده احداث خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری را ارائه کردند، اما شاهد بودیم که تا امروز هیچ گام عملی در جهت انجام تعهدات خود برنداشته اند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران هم متقابلا گام چهارم را طراحی کرد و اعلام که در این گام، گازدهی به سانتریفیوژهای سایت فردو و افزایش غنی‌سازی تا سطح ۵ درصد را مد نظر دارد.

نقوی حسینی سایت فردو را دارای اهمیتی استراتژیک دانست و گفت: با تمامی اقدامات صورت گرفته از جانب ایران، اما بازهم اگر  جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را حاصل کند که اروپا می‌خواهد به تعهدات خود را عملی کند، تمامی گام‌های خود را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد؛ اما این اراده را در طرف غربی ندیده‌ایم به همین دلیل هم جمهوری اسلامی ایران گام چهارم خود را برداشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به واکنش طرف اروپایی در برابر اجرای گام چهارم ایران تاکید کرد: بهتر است که اتحادیه اروپا در  برابر اقدامات ایران عاقلانه برخورد کرده و با زبان منطق و قانون با جمهوری اسلامی ایران صحبت کند، زیرا در هیچ منطقی نمی‌گنجد که طرف مقابل دو سال و نیم به هیچ یک از  تعهدات خود عمل نکند، اما در مقابل همواره از ایران طلبکار باشد که چرا تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم ورامین اظهار کرد: امروز اکثر مجامع بین‌المللی و  کشورهای مستقل جهان این حق را به ایران می‌دهند که وقتی غربی‌ها به تعهد خود عمل نمی‌کنند دلیلی ندارد که ایران بر سر تعهدات خود باقی بماند.

او با اشاره به مواضع سایر کشورها درباره اقدامات ایران گفت: چین و روسیه که هم عضو ۵+۱ بوده و هم عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، هر دو این حق را به ایران داده و اعلام کردند که نمی‌شود طرف مقابل همچنان بر تعهدات خود عمل نکند، ولی در عین حال طالب این باشد که ایران دست به اقدامی نزند؛ بنابراین امروز ایران گام چهارم را برداشته و اگر همچنان اقدام عملی صورت نگیرد حتما گام پنجم خود را هم برخواهد داشت.

نقوی حسینی در پایان تاکید کرد: فعال‌سازی سایت فردو به این معناست که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد اقدامات اساسی خود را در حوزه هسته‌ای انجام دهد و در این راستا حتی از سایت فردو که برای غربی‌ها بسیار مهم و تأثیر گذار است، هم نخواهد گذشت.