شناسهٔ خبر: 158159 - سرویس مجلس

محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» :

عملکرد مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبل ضعیف‌تر بود/ کاندیداهای انتخابات مجلس از ریخت‌وپاش و جایگزین کردن ثروت به‌جای عقلانیت پرهیز کنند/ در کشور افراد باسوادی داریم که به دلیل سنگین بودن هزینه‌ها نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند/ الزام نماینده‌ها به شفافیت هم برای نماینده خوب است و هم برای مردم

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان گفت:کاندیداها از از تجمل گرایی و ریخت و پاش ها در ایام انتخابات و جایگزین کردن ثروت و پول به جای عقلانیت پر هیز کنند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبل مجلس اظهار داشت: اینکه ما به‌صورت کلی بگوییم مجلس در همه موضوعات ضعیف یا قوی بوده است، طبیعتاً دقیق نیست؛ مجلس دهم در بعضی موارد عملکرد خوبی داشته و در بعضی اوقات متوسط و در بعضی موضوعات نیز ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: شاید از جهت موضوعات مهمی که در حوزه‌های مختلف پیش آمده، انتظار از مجلس این بود که بتوانیم تحولاتی ایجاد کرده و موضوعات ساختاری را در جریان قانون‌گذاری در دستور کار مجلس قرار بدهیم؛ اما چیزی که مورد انتظار بود رقم نخورد و نتیجه چیزی شد که مشاهده می‌کنید و خروجی مجلس است.

وی گفت: با توجه به اینکه مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبل، خیلی از وجود افراد باتجربه برخوردار نبود، اما در کنار اینها افراد جوانی وارد مجلس شدند و همانطور که ریزش‌هایی داشت رویش‌هایی هم داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه عملکرد مجلس در سال‌های گذشته اذعان داشت: به طور کلی مجلس را با توجه به اقداماتی که انجام داده می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: سال‌های اول مجلس که عمدتاً ادبیات نمایندگان به دلیل شرایطی که در کشور حاکم  بود -به‌ویژه  بازۀ زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری- به شکلی بود که بسیاری از نمایندگان به‌دلیل همسو بودن با دولت نه‌تنها به‌طور جدی مطالبه‌گری از دولت نمی‌کردند، بلکه حتی اقداماتی که منجر به ناراحتی دولت شود را نیز انجام نمی‌دادند.

پورابراهیمی ادامه داد: با توجه به فضای به‌وجود آمده در سال‌های اول مجلس،  اکثریت نمایندگانی که منتقد دولت بودند و یا به دنبال مطالبه‌گری از دولت بودند تا حدی منزوی شدند.

نماینده کرمان و راور با اشاره به تشکیل فراکسیون مستقلین گفت: این فراکسیون هم  به سمت و سویی می‌رفت که بیشتر حامی دولت بود تا منتقد و مطالبه‌گر. لذا فضا در سال‌های ابتدایی مجلس دهم به شکلی شد که اقدامات افرادی هم که به دنبال مطالبه‌گری از دولت بودند خیلی پررنگ و پرفروغ نبود.

رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: پس از مدتی جنس رفتار مجلس و نمایندگان تغییر پیدا کرد و همین مجلس که اجازه پیدا نمی‌کرد نسبت به رئیس‌جمهور کوچک‌ترین انتقادی داشته باشد طرح سؤال از رئیس‌جمهور را ارائه کرد و چند کارت زرد هم به روحانی داد. مجلس وزرای اقتصادی دولت را مورد سؤال قرار می‌داد و همچنین اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی در خصوص تخلفات بانک مرکزی را به دستگاه قضایی فرستاد.

نماینده کرمان و راور ادامه داد: اگر بخواهیم عملکرد این مجلس را نسبت به دوره‌های قبل مقایسه کنیم، عملکرد این مجلس ضعیف‌تر بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه انتخابات دوره یازدهم مجلس در پیش است افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در کشور وجود دارد انتخابات مجلس است و کاندیداها باید در آن سعی کنند از تجمل‌گرایی و ریخت‌وپاش‌ها در ایام انتخابات و جایگزین کردن ثروت و پول به‌جای عقلانیت پرهیز کنند.

وی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات -یا همان استانی شدن انتخابات- مطرح کرد: در این طرح آمده بود که کاندیداها باید شفافیت مالی داشته باشند؛ اما چون کلیت استانی شدن دارای اشکالاتی بود، بندهای خوب طرح در کلیت آن قلب شد ولی این نباید مانعی باشد برای اینکه هزینه‌ها شفاف نشود.

پورابراهیمی با توجه به نقش دستگاه‌های نظارتی در انتخابات آینده پیشنهاد داد: شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی باید افراد را ملزم کنند که ریز اقدامات انتخاباتی خود را گزارش دهند، به این صورت که شرط نهایی تأیید صلاحیت در مجلس منوط به این باشد که اول گزارشی از عملکرد و ریز هزینه‌های انتخاباتی خود ارائه دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: اگر نماینده‌ها را ملزم به شفافیت کنیم هم برای نماینده خوب است و هم برای مردم. اگر مطالبه‌گری مردم به این صورت باشد که اولین مطالبۀ آن‌ها از منتخبشان، ریز هزینه‌کرد انتخابات و معرفی افرادی باشد که از آن‌ها حمایت کرده‌اند، یقیناً اگر تخلفی در هزینه‌ها باشد مطمئناً با این شفاف‌سازی‌ها آشکار می‌شود.

نماینده کرمان و راور ادامه داد: کاندیداهای مجلس نباید به خودشان این اجازه را دهند که با پول و ابزار مادی بخواهد یک جایگاه شرعی و قانونی را تصاحب کنند. در کشور افراد باسوادی وجود دارد که می‌خواهند وارد عرصه شوند ولی به دلیل سنگین بودن هزینه‌ها نمی‌توانند وارد شوند و محروم می‌مانند.

وی گفت: افرادی که قصدشان خدمت به مردم است نباید خودشان را به مردم تحمیل کنند، بلکه باید خود را به مردم ارائه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: انتخابات به‌صورت پوستری و کاغذی دیگر جایگاهی در میان مردم ندارد، باید از رسانه ملی کمک بگیریم تا مانند انتخابات ریاست‌جمهوری که فرصت پخش تبلیغات داده می‌شود، برای تبیین موضوعات و دیدگاه‌های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

پور ابراهیمی افزود: اگر بتوانیم به سمتی برویم که در شهرستان‌ها هزینه‌ها کمتر شده و تبلیغات از جانب رسانه ملی پوشش داده شود، بسیاری از هزینه‌های تبلیغات کاهش پیدا می‌کند و حق کسانی که می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند تا بتوانند وارد عرصه شوند و توانایی خودشان را عرضه کنند تضعیف نخواهد شد.