شناسهٔ خبر: 158088 - سرویس مجلس
منبع: روزنامه رسالت

انقلاب علیه آمریکا

پیرهادی سخنان رهبری در آستانه ۱۳ آبان، حاوی نکاتی بسیار عمیق و به زبانی بسیار ساده بود، سخنانی که اگرچه در جمعی که اغلبشان دانش‌آموز بودند ایراد شد، اما باید موردمطالعه و مداقه نخبگان و زمامداران قرار گیرد.

«نماینده» /محسن پیرهادی*: سخنان رهبر معظم انقلاب در آستانه ۱۳ آبان، حاوی نکاتی بسیار عمیق و به زبانی بسیار ساده بود، سخنانی که اگرچه در جمعی که اغلبشان دانش‌آموز بودند ایراد شد، اما باید موردمطالعه و مداقه نخبگان و زمامداران قرار گیرد.

یک. مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و به فرمایش رهبری، اگرچندی پیش که دولت آمریکا تلاش داشت از طریق واسطه‌ها، جمهوری اسلامی را به میز مذاکره بکشاند، دولتمردان ما به آن تن می‌دادند، این کار «ساده‌لوحی» بود. دلیل هم روشن است، مذاکره در ایران و در آمریکا دو نوع مختلف تفسیر می‌شود، تفسیر ایرانیان از مذاکره، گفت‌وگویی برای ایجاد گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌هاست، اما طرف آمریکایی، نفس حضور دیپلمات‌های ایرانی بر سر میز مذاکره با آمریکا را به‌زانو درآمدن ایران می‌داند و این گزاره را برای جهانیان هم همین‌طور جا می‌اندازد. ما تا زمانی که در بر همین پاشنه بچرخد، هیچ مذاکره موفق و حتی مؤثری با آمریکا نمی‌توانیم داشته باشیم، چراکه مذاکره، دادوستد حول دو خواست مختلف بر سر یک فهم مشترک از موضوع است، درحالی‌که ما و آن‌ها از مذاکره، نه‌تنها دو خواست مختلف، بلکه دو فهم مختلف داریم و امکان هیچ تفاهمی وجود ندارد و از روز روشن‌تر است که مذاکره‌ای که افقی برای تفاهم نداشته باشد، مذاکره نیست.

دو. درست به‌عکس آنچه برخی پیش‌ازاین گفته‌اند، در جمهوری اسلامی تقابل دو نظر و دو دیدگاه پیرامون رابطه با غرب وجود ندارد. چندی پیش، برخی که شکست افکار و سیاست‌هایشان بر همگان روشن‌شده، اعلام کرده بودند که ۴۰ سال است یک عده به دنبال تنش و درگیری با آمریکا و غرب هستند و عده‌ای دیگر اهل تعامل و کم کردن هزینه‌ها و منع درگیری با دنیا، گویی دو نگاه وجود داشته باشد که یکی کاملا ایدئولوژیک، معنوی و مبتنی بر تقابل حداکثری با دشمنان و نگاه دیگر، مبتنی بر تعامل و کوتاه آمدن از مبارزه با استکبار و آباد کردن دنیا باشد. نمی‌دانم بگویم خوشبختانه یا متأسفانه، همان‌ها که سال‌هاست مدافع نظریه دوم‌اند، چندی در قدرت هم بوده‌اند و عملکردشان به‌وضوح نشان داده که همان‌ها که از مبارزه حداکثری با استکبار کوتاه آمده‌اند، بدترین لگد را از دشمن خورده‌اند، درواقع امروز، اگر هم دو نگاه و اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، تفاوت در رویکرد دنیوی و اخروی نیست، بلکه برخورد دو موضع و دو منطق است که یکی دنیا و آبادانی و پیشرفت از یک‌سو و ایستادگی و مقاومت و معنویت از سوی دیگر را توأمان دارد و دیگری، هیچ‌یک را ندارد.

سه. سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب این حقیقت را به دست می‌دهد که تقلیل انقلاب اسلامی مردم ایران به حرکتی که صرفا در برابر رژیم پهلوی بوده باشد، جفای در حق انقلاب است. ایشان، روز گذشته چند بار تأکید کردند که انقلاب اسلامی سال ۵۷ که به رهبری امام و با حضور عامه مردم پیروز شد، «اساسا علیه آمریکا» بود. انقلاب اسلامی، به فرموده امام راحل، انفجار نور بود و از همان ابتدا، دشمن اصلی خود را باطل مطلق یعنی دولت شیطان بزرگ معرفی کرد. ملت ما رژیم پهلوی را ساقط کرد، چون دست‌نشانده آمریکا بود و امروز همچنان بعد از ۴۱ سال، هیچ‌گونه گرایش و تمایل به آمریکا را نمی‌پذیرد.

مدیر مسئول روزنامه رسالت