شناسهٔ خبر: 158058 - سرویس جامعه
منبع: مهر

۹۴ درصد خودروها از سهمیه ۲۰ روزه خود استفاده نمی کنند

طرح ترافیک رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، دلایل مدیریت شهری برای مخالفت با تغییرات طرح جدید ترافیک را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» یوسف حجت در پاسخ به پرسشی در خصوص درخواست پلیس برای تغییر ساعات طرح ترافیک جدید و ایجاد تغییرات در این طرح براساس مذاکرات انجام شده در شورای ترافیک تهران گفت: این طرح چندماهی است که اجرایی شده و آمارها نشان می دهد بر مدیریت استفاده از خودرو در میان شهروندان تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: از ۳.۵ میلیون خودرویی که در شهر تهران وجود دارد، تنها ۲۰۰ هزار نفر از ۲۰ روز سهمیه خود به طور کامل استفاده کردند و حدود دو میلیون نفر، ۲ تا ۳ روز از این سهمیه استفاده کردند یعنی نزدیک به ۹۴ درصد خودروها از ۲۰ روز سهمیه خود استفاده نکردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه خودروهای پایتخت در سامانه تهران من ثبت نام کرده اند، اظهار داشت: تاکنون ۲.۵ میلیون خودرو در این سامانه ثبت نام کردند اما ما تمام خودروهایی که در این محدوده تردد می کنند را مشاهده کرده ایم، عوارض آنها ثبت شده و هر زمان که ثبت نام در سامانه تهران من انجام شد، بدهکاری آنان اعلام می شود.

حجت تصریح کرد: عدم استفاده از سهمیه ۲۰ روزه نشان می دهد تردد در این محدوده توسط شهروندان مدیریت شده و این یعنی همان هدفی که ما در اجرای طرح به دنبال آن بودیم. اینکه ترددهای خود رابه گونه ای مدیریت کنند که استفاده از خودروی شخصی به حداقل برسد. بنابراین چرا ما باید در طرح جدید ترافیک که به هدف خود رسیده است، بازنگری کنیم. آمارها نشان می دهد اجازه تردد کافی است و حتی امکان اجرای سیاست های سختگیرانه تر نیز وجود دارد اما ما به دنبال سخت گیری بیشتر نیستیم.

رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که پلیس می گوید طرح جدید ترافیک در چند روز ابتدایی باعث افزایش ترافیک در بیرون حلقه طرح و کاهش ترافیک در داخل حلقه محدوده طرح شده اما پس از مدتی داخل محدوده نیز افزایش ترافیک داشته است، گفت: همین اظهار نظر نشان می دهد نباید اجازه تردد بیشتری را داد. هرچه ما سیاست هایمان برای استفاده از خودروهای شخصی آسان تر باشد، بر ترافیک شهر اضافه می کنیم. به نظر می رسد وضعیت فعلی به تحقق اهداف طرح، نزدیک تر است.

وی در خصوص اینکه اخیراً نامه ای از پلیس به شهرداری در خصوص طرح جدید ترافیک ارسال شده و اشکالات طرح بیان شده، خاطرنشان کرد: این نامه از سوی پلیس به مدیریت شهری ارسال شده و شاید پلیس علاقه مند نباشد جزئیات آن از سوی شهرداری اعلام شود اما در مجموع انتقاداتی داشتند و پیشنهاداتی نیز مطرح کردند که برخی از انتقادات درست است و برای برخی استدلال هایی داریم. چند پیشنهاد در این نامه بیان شده که پیشنهادات منطقی و درستی است اما ما هنوز نمی توانیم آن را  اجرایی کنیم. یکی از آن پیشنهادات این است که ساکنان محدوده طرح ترافیک بتوانند یک بار ورود و یک بار خروج آزاد داشته باشند و ساعت این ورود و خروج محدودیتی نداشته باشد. در حال حاضر ساکنان این محدوده می توانند ساعت ۸:۳۰ از محدوده خارج و در ساعت تعیین شده نیز بازگردند. این به آن دلیل است که ما پلاک این خودروها را با فاصله رصد می کنیم و پس از ساعت تعیین شده تردد این خودروها در داخل طرح ثبت می شود.

رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در حال حاضر ساختار لازم برای کنترل این خودروها در هر ساعتی را نداریم. امیدواریم به امکاناتی مجهز شویم که این درخواست منطقی را اجرایی کنیم.