شناسهٔ خبر: 158035 - سرویس مجلس
منبع: فارس

انتساب هر موضعی به رهبر انقلاب خارج از چارچوب سخنانشان خلاف واقع است

کریمی نماینده اراک در مجلس گفت: آنچه که مبنای قضاوت‌ها درباره موضع رهبر انقلاب در قبال FATF است، بیاناتشان در دیدارهای عمومی است و اگر خارج از این چارچوب چیزی بخواهد به رهبر انقلاب منتسب شود، خلاف واقع است.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تایید لوایح مرتبط با FATF از سوی مقام معظم رهبری گفت: از این نوع موضع‌گیری و اظهارنظر متاسفم. مواضع و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در باره موضوع برجام و لوایج مرتبط با FATF شفاف و روشن در جلسات عمومی به مردم اعلام شده است.

وی افزود: آنچه که مبنای قضاوت‌ها درباره موضع رهبر معظم انقلاب در قبال FATF و برجام است، بیانات ایشان در دیدارهای عمومی است و قاعدتاً اگر خارج از این چارچوب چیزی بخواهد به رهبر انقلاب منتسب شود، خلاف واقع است.

نماینده مردم اراک در مجلس اظهار داشت:‌ جریانی در دولت تلاش دارد از رهبری برای اهداف خود خرج کند.

کریمی خاطرنشان کرد: این جریان برای توجیه مسائل و مشکلاتی که به واسطه تصمیمات گذشته آنها برای کشور پیش آمده، نمی‌توانند پاسخگوی مشکلات پیش‌آمده باشند و می‌خواهند سایر ارکان نظام را در این موضوع شریک کنند و به جای دفاع از تصمیم خودشان بگویند این تصمیم نظام و رهبری بوده است.

وی افزود: این جریان همچنین در صدد است تا با فشار بر ارکان نظام شرایطی را به وجود آورد تا مواردی که درباره آینده کشور مدنظرش است را در ارکان مختلف نظام به تصویب برساند. چهار لایحه مرتبط با FATF که علیرغم مخالفت‌ها در مجلس به تصویب رسید، در شورای نگهبان مورد ایراد واقع شد و نهایتا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

نماینده مردم اراک در مجلس اظهار داشت:‌ این جریان این روند را این‌گونه تعبیر می‌کند که  مجلس و دولت یک چیز را تصویب کردند، چرا یک عده‌ می‌خواهند جلوی آن بایستند؛ حال آنکه همانطور که مجلس و دولت شان و منزلت قانونی دارند، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم شان قانونی دارد. این جایگاه قانونی در فرایند تصویب قوانین نقش دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: حذف یک بخش از روند تصویب قانون کار درستی نیست و باید روند تصویب قوانین به طور کامل طی شود و شایسته نیست که برخی افراد اهداف خودشان را بخواهند این‌گونه به پیش برند.

وی افزود: با توجه به حساسیت FATF باید نهایت دقت در باره آن صورت گیرد تا ما خساراتی را که به خاطر عجله در ماجرای برجام متحمل شدیم و این به خاطر عدم دقت در تدوین و مذاکرات و تنظیم متون انجام نشد، در ماجرای FATF تکرار نشود.

نماینده مردم اراک در مجلس در پایان گفت: به خاطر عدم دقت و عجله در ماجرای مذاکرات و تدوین متن برجام،‌ بعد از تدوین و تصویب برجام، طرف آمریکایی این موضوع را به عنوان نقطه ضعف دیپلمات‌های ما مطرح می‌کردند که دیپلمات‌های ایرانی فرق بین اصطلاحات انگلیسی را نمی‌دانند و ... که اینها برای شان دیپلماسی دولت و مجموعه نظام جمهوری اسلامی مناسب نیست. به همین خاطر باید نهایت دقت در امور بین‌المللی صورت گیرد و عجله‌ای که در ماجرای تصویب FATF در دولت وجود دارد امری غیرعادی و غیرقابل پذیرش است و در این باره باید با نهایت تامل و دقت کار به پیش رود تا بهترین تصویب اتخاذ شود.