شناسهٔ خبر: 157949 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

خدابخشی: بودجه ۹۹ بدون اتکا به درآمدهای نفتی است / دخل بودجه با مالیات پر می‌شود

خدابخشی43 سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است با کاهش معافیت‌های مالیاتی منابع مورد نیاز برای حذف درآمدهای نفتی از بودجه فراهم می‌شود.

به گزارش «نماینده» محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،   با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بودجه ۹۹، گفت: سقف بودجه عمومی سال ۹۹ کمتر از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی و مقرر شد؛ موضوع یارانه‌های پیدا و پنهان در بودجه سال آینده شفاف شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بودجه سال آینده، بودجه اداره دولت، مستقل از درآمدهای نفتی خواهد بود و این درآمدها صرفا برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود:مقرر شد جدول جداگانه ای برای تکالیف فرا بودجه‌ای دولت ارائه شود.

اجرای طرح های عمرانی، تولید و اشتغال با برنامه‌ای دو ساله در بودجه سال ۹۹

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۹ برنامه‌ای دو ساله برای اجرای طرح های عمرانی، تولید و اشتغال ارائه می‌شود، اظهار کرد: بودجه شرکت های دولتی حداکثر تا ۱۵ آبان در قالب لایحه ای به مجلس ارائه می شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در بودجه سال ۹۹ پیوستی برای بودجه استانی در نظر گرفته شده، اضافه کرد: در بودجه سال آینده جداول ۸ گانه‌ای در نظر گرفته شده که در جدول شماره (۱) جزئیات منابع و مصارف، در جدول (۲) درآمدها، جدول (۳) اعتبارات هزینه‌ای- بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد، جدول (۴) جزئیات برش استانی اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی، جدول (۵) اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان‌ها، جدول (۶) برش استانی اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه‌ای ملی، جودل (۷) طرح‌های ملی استانی شده و جدول (۸) طرح مربوط به مشارکت عمومی-خصوصی درج می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم درباره مستقل شدن بودجه ۹۹ از درآمدهای نفتی، توضیح داد: بودجه عمومی کشور شامل درآمدهای مالیاتی، منابع حاصل از فروش نفت و میعانات گازی و سایر دارایی و املاک مازاد دولت و اوراق قرضه است و از آنجایی که قرار است در سال آینده بودجه کشور از درآمدهای نفتی مستقل شود باید منابع موردنیاز از سایر راه‌ها تامین شود.

خدابخشی با تاکید براینکه بازنگری در معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌تواند منابع موردنیاز جایگزین درآمدهای حاصل از فروش نفت باشد، گفت: اگر معافیت‌های مالیاتی مورد بازنگری‌  قرار گرفته و از فرار از مالیاتی جلوگیری شود، منابع جدیدی برای کشور خلق می‌شود زیرا در حال حاضر ۴۰ درصد از ۱۰۰ درصد اقتصاد کشور مشمول معافیت‌های مالیاتی است.

ضرورت اخذ مالیات از خانه‌های خالی

این نماینده مردم در مجلس دهم در توضیح چگونگی خلق منابع جدید در بودجه ۹۹ به تشریح مثالی پرداخت و افزود: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که با توجه اینکه متوسط قیمت هر خانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است اگر برای هر یک از آنها یک درصد مالیات اخذ شود، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع جدیدی به بودجه کشور افزوده می شود.

خدابخشی ادامه داد: به هر میزان که درآمدهای نفتی محقق شود، منابع حاصله صرف طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای خواهد شد و از آنجا که منابع نفتی مربوط به نسل‌های آینده است هرچه این منابع صرف ایجاد زیرساخت‌هایی مانند ساخت جاده‌ها شود، برای کشور مطلوبتر است.

مناطق محروم با بهانه اصلاح ساختار بودجه از یاد نرود

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در بودجه سال آینده، استان‌های کمتر توسعه یافته بیشتر مورد توجه قرار گیرند و با بهانه اصلاح ساختار بودجه این مناطق از یاد نرود و تلاش هایی که برای برقراری توازن در حال انجام بود، تداوم داشته باشد.

بودجه سال ۱۴۰۰ صرفا جهت ارائه تصویری از بودجه به مجلس ارائه می‌شود

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نحوه ارائه بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰، گفت: بودجه سال ۹۹ در مجلس بررسی و تصویب می‌شود اما بودجه سال ۱۴۰۰ صرفا جهت ارائه تصویری از بودجه به مجلس ارائه شده و در اواخر سال آینده، با توجه به تغییرات و نوسانات، تصویب می‌شود در واقع بودجه غلتان است، زیرا قانون محاسبات عمومی اجازه تصویب بودجه دوسالانه را نمی‌دهد.