شناسهٔ خبر: 157918 - سرویس مجلس
منبع: ماهنامه نماینده

مروری کوتاه بر حاشیه‌های خواندنی صحن علنی

حضور نمایندگان مجلس با لباس سبز پاسداری در صحن علنی متن و حواشی صحن مجلس شورای اسلامی از نگاهتان می‌گذرد.

وقتی دولت طرفدار «لُپ‌سرخ‌ها» می‌شود!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه  ۲۹ بهمن‌ماه و در جریان بررسی لایحۀ بودجۀ ۹۸، بند الحاقی یک تبصرۀ ۲ ماده‌واحده بودجه که دربارۀ واگذاری باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی بود را مورد بحث و بررسی قرار دادند که رسیدگی به این موضوع با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

«نادر قاضی‌پور» نمایندۀ ارومیه در مجلس در جریان بررسی این بند گفت: «استقلال و پرسپولیس دارای طرفداران بسیاری هستند، اما طرفدارانشان به‌اندازۀ طرفداران تیم تراکتورسازی تبریز نمی‌رسد!»

سپس «حمیدرضا فولادگر» نمایندۀ مردم اصفهان نیز در پاسخ به قاضی‌پور گفت: «ضمن احترام به آقای قاضی‌پور و مردم تبریز، لازم است بگویم فعلاً تیم سپاهان قهرمان لیگ برتر است.»

همچنین «حسن کامران» نمایندۀ اصفهان گفت: «گویا طرفداران لپ سرخ‌ها در دولت بیشتر است.»

«علی لاریجانی» رئیس مجلس هم در ادامه خطاب به نمایندگانی که پیشنهادهای متعددی دربارۀ این بند داشتند، اظهار کرد: «بودجۀ کل کشور حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است، اگر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی واگذار شوند، نهایتاً رقم ناچیزی شاید در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای دولت درآمد داشته باشد که رقم ناچیزی در برابر بودجۀ ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی کشور است؛ لذا از نمایندگان می‌خواهم از مطرح کردن ادامۀ پیشنهادهایشان دربارۀ این بند الحاقی منصرف شوند.»

درگیری 2 نماینده دربارۀ تقدیر از دولت

در انتهای جلسۀ علنی صبح روز چهارشنبه یکم اسفند 97 مجلس شورای اسلامی نامۀ مربوط به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس قرائت شد.

پس از قرائت این نامه که خطاب به رئیس‌جمهور بود، «محمدرضا تابش» نمایندۀ مردم اردکان خواستار ارائۀ تذکری در مورد شیوۀ قرائت این نامه شد.

«علی مطهری» که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اعلام کرد که در ابتدای نامه، تقدیر و تشکری هم از دولت شده بود که قرائت نشد.

اظهارات مطهری باعث نشد که تابش از ارائۀ تذکرش منصرف شود و این نماینده با حضور مقابل جایگاه هیئت‌رئیسه نسبت به قرائت نشدن بخش تقدیر و تشکر اعتراض کرد.

در این بین درگیری لفظی میان احمد امیرآبادی فراهانی و محمدرضا تابش صورت گرفت و پس از مدت کوتاهی نمایندۀ مردم قم خطاب به تابش گفت: «تو وکیل‌الدوله هستی؛ مگر دولت برای تو چه کرده است؟»

اعلام نام لاریجانی به‌عنوان نمایندۀ تاخیرکننده!

 احمد امیرآبادی در ابتدای جلسه علنی نوبت شب روز شنبه 4 اسفند 97 مجلس برای بررسی جزئیات بودجۀ ۹۸ در بخش درآمدی اسامی نمایندگان تاخیرکننده را قرائت کرد که نام علی لاریجانی رئیس مجلس نیز آورده شد.

در این هنگام مسعود پزشکیان رئیس جلسه تأکید کرد که لاریجانی جزو تاخیرکنندگان نیست. موضوعی که با واکنش مجدد امیرآبادی روبه‌رو شد که او توضیح داد اسامی نمایندگان تاخیرکنندگان بر اساس لیستی که سیستم به او می‌دهد، قرائت می‌شود.

پزشکیان تأکید کرد که سیستم اشتباه کرده است.

همچنین «بهروز نعمتی» سخنگوی هیئت‌رئیسۀ مجلس در تذکری اظهار کرد: «با توجه به اینکه کار هیئت‌رئیسه بین رئیس و نواب رئیس تقسیم می‌شود، اقدام آقای امیرآبادی مبنی بر قرائت نام آقای لاریجانی به‌عنوان تأخیر کننده، سؤال‌برانگیز است؛ این کارشان شأن و جایگاه مجلس را زیر سؤال می‌برد.»

پزشکیان رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: «شما درست می‌گویید، رئیس مجلس هم‌اکنون در جلسه است و وقتی در صحن علنی مجلس حضور ندارد به معنای نبودن در مجلس نیست؛ بلکه ایشان در جلسه است و ادارۀ جلسه با نواب رئیس است.»

اعتراض نمایندگان مازندران به انتقال آب دریای خزر

در جلسۀ علنی نوبت صبح روز چهارشنبه 8 اسفند قوه مقننه و در جریان بررسی پیشنهادهای الحاقی به تبصره 15 لایحۀ بودجۀ سال 1398، «علی ادیانی» نمایندۀ قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی، پیشنهادی دربارۀ ممنوعیت انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ارائه کرد.

علی مطهری، که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت، اجازۀ طرح پیشنهاد به وی نداد و گفت: «پیشنهاد شما ماهیت بودجه‌ای ندارد.» به‌دنبال این موضوع نمایندگان استان مازندران با حضور کنار جایگاه هیئت‌رئیسه به این موضوع اعتراض کردند.

با درخواست علی مطهری نمایندگان حاضر نشدند تا به جایگاه‌های خود بازگردند و درنهایت مطهری اعلام کرد: «پیشنهاد آقای ادیانی نوعی قانون‌گذاری دائمی است. پیشنهاد بودجه‌ای نباید این‌گونه باشد، به‌عنوان مثال وی می‌توانست بگوید ردیف‌های انتقال آب خزر به فلات مرکزی صرف محل‌هایی دیگر شود؛ اما این‌گونه که وی مطرح کرد که انتقال آب ممنوع است، تصمیمی است که شورای عالی آب می‌گیرد و اصلاً ماهیت بودجه‌ای ندارد.»

در ادامه نمایندگان مازندران جایگاه هیئت‌رئیسه را ترک کرده، قصد ترک جلسه علنی را داشتند. چند عضو هیئت‌رئیسه تلاش کردند تا مانع آنها شوند. سپس با رایزنی چند تن از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس، نمایندگان به جایگاه خود بازگشتند.

علی مطهری که ریاست جلسۀ علنی را به‌عهده داشت، اعلام کرد: «در جنجالی که دوستان شمالی ایجاد کردند ممکن است اسائۀ ادبی به آقای دامادی نماینده ساری شده باشد که من عذرخواهی می‌کنم؛ ولی شما نیز گاهی مانند دیوار دور ما را می‌گیرید. از سوی دیگر حذف تبصره‌های انتقال آب خزر در ردیف‌های بودجه قابل طرح است.»

در ادامه مجدداً نمایندگان مازندران جلوی درب خروجی تجمع کرده خواهان خروج از جلسه علنی بودند.

علی مطهری خطاب به آنها گفت: «علت بی‌نظمی شما چیست؟ همان‌طوری که گفتم شما این پیشنهاد را می‌توانید پس از پایان بررسی تبصره‌ها مطرح کنید؛ ولی پیشنهاد آقای ادیانی قابل طرح نیست.»

تریبون یکطرفۀ نایب‌رئیس سابق در دفاع از سران فتنه

در جلسه علنی روز دوشنبه 20 اسفند 97، اخطار «محمدعلی وکیلی» نمایندۀ مردم تهران باعث ایجاد حواشی زیادی در مجلس شد.

ساعت ۱۱:۴۵ بود که محمدعلی وکیلی خواستار ارائۀ اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۷۵ شد که میکروفن این نماینده روشن شد و وی شروع به انتقاد از نطق محمدمهدی زاهدی نمایندۀ اصولگرای مجلس کرد.

«محمدمهدی زاهدی» در بخشی از نطق خود در اعتراض به دیدار اعضای فراکسیون امید با یکی از سران فتنه گفته بود: «دیدار جمعی از اهالی مجلس با فردی که در فتنه ۸۸ یاغی انقلاب بوده است، حمایت از طغیان است و انتظار این است که نمایندگان مجلس منافع ملی را بر منافع جناحی و سیاسی ارجح دانسته و همراهی کامل با امام و انقلاب داشته باشند. از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود که اقدام مقتضی را دراین‌باره انجام دهند.»

وکیلی دراین‌باره گفت: «زاهدی ادعای خلافی را مطرح کرد که دیداری انجام شده و آن را خلاف منافع ملی قلمداد کرد که باید به عرض وی برسانم که آقای زاهدی خلاف منافع ملی آن جایی انجام گرفت که با تنگ‌نظری و فتنه‌نمایی بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی این کشور را به حاشیه بردید. خلاف منافع ملی آن جایی انجام گرفت که رئیس‌جمهور هشت ساله‌ای همچنان در گوشه و کنار کشور حرکت می‌کند، سفر و سخنرانی آزاد دارد و تمام مرزهای رسمی کشور را زیر سؤال می‌برد؛ اما کسی به وی معترض نیست، نه رئیس‌جمهوری که با نجابت سال‌ها در گوشه‌ای نشسته و جز دعوت به رحمت و وحدت حرفی ندارد.»

اظهارات وکیلی در حمایت از رئیس دولت اصلاحات منجر به فریاد دو-دو نمایندگان اصولگرای مجلس شد، به‌گونه‌ای که مجتبی ذوالنور به‌سمت جایگاه هیئت‌رئیسه دوید و سعی کرد که از میکروفن وکیلی برای بیان مخالفتش با اظهارات این نماینده استفاده کند؛ اما وکیلی همچنان به اظهارات خود ادامه می‌داد.

علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، همچنان به وکیلی اجازه داد که به ادامۀ اظهاراتش بپردازد که این مسئله منجر به عصبانیت اصولگرایان مجلس شد و جمعی از نمایندگان این طیف ازجمله مجتبی ذوالنور، احد آزادیخواه، محمدمهدی زاهدی، عباس گودرزی، جواد کریمی قدوسی، محمدجواد ابطحی و … فریاد می‌زدند که هیئت‌رئیسه نباید فتنه‌نمایی کند و باید بی‌طرف باشد.

نمایندگان اصولگرای مجلس که میکروفن‌هایشان خاموش بود و فریادشان به جایی نمی‌رسید، سعی کردند که از میکروفن هیئت‌رئیسه برای بیان اظهارات خود استفاده کنند. ذوالنور چند لحظه‌ای از میکروفن مطهری استفاده کرد و گفت: «چطور ما گلو پاره می‌کنیم اما به ما اجازۀ بیان تذکر و اخطار نمی‌دهید و تذکرات ما را قطع می‌کنید؟! که مطهری میکروفن خود را خاموش کرد و اجازه نداد این نماینده به ادامۀ اظهاراتش بپردازد.»

«کریمی‌قدوسی» هم فریاد اعتراض خود را هر لحظه بلند و بلندتر کرد و دربارۀ رئیس دولت اصلاحات و سران فتنه گفت: «آنها این‌همه فتنه کرده‌اند و خون ریخته‌اند.» همچنین «عباس گودرزی» نمایندۀ مردم بروجرد هم در آن میان یک لحظه توانست از میکروفن مطهری استفاده کند و گفت: «فتنه خط قرمز ماست.»

در این میان که جایگاه هیئت‌رئیسه مملو از نمایندگان بود، علی مطهری به‌جای بی‌طرفی از وکیلی دفاع کرد و گفت: «تذکر وکیلی وارد بود. آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست، بلکه ممنوع‌التصویر است که خودِ این هم مبنای قانونی ندارد.» وی خطاب به زاهدی گفت: «شما صحبتی کردید و تلویحاً به برخی از نمایندگان توهین شد و وکیلی هم جواب شما را داد.»

پس از اظهارات مطهری، نمایندگان اصولگرای مجلس کم‌کم از جایگاه هیئت‌رئیسه پایین آمدند؛ اما فریاد می‌زدند که این‌گونه اقدامات فتنه‌نمایی است.

عکس یادگاری نمایندگان در مجلس با لباس سبز پاسداری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتهای نشست علنی صبح روز سه‌شنبه20 فروردین خانۀ ملت درحالی‌که لباس‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تن داشتند، عکس یادگاری گرفتند.

نمایندگان پس از عکس یادگاری، برای اعلام انزجار از اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

آنها همچنین درحالی‌که لباس سپاه پاسداران را به تن داشتن ضمن سردادن شعار مرگ بر آمریکا انزجار خود را از استکبار جهانی و آمریکا اعلام کردند.

نمایندگان همچنین اقدام خصمانۀ آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم و از سپاه پاسداران حمایت کردند.

وزیر دفاع «سپاهی» شد

جلسۀ علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت بعدازظهر روز سه‌شنبه، 20 فروردین درحالی آغاز شد که در مهم‌ترین بخش‌ها، بررسی دو فوریت طرح حمایت از سپاه پاسداران و مقابله با اقدامات آمریکا در منطقه در دستور کار بهارستان‌نشینان قرار داشت.

بر اساس این گزارش، این جلسه با حاشیه‌ای همراه بود، به‌طوری‌که «امیر سرتیپ حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان بررسی طرح «حمایت از سپاه» با لباس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحن پارلمان حاضر شد.

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از امرای ارتش جمهوری اسلامی است؛ اما در حمایت از سپاه پاسداران و نیز به مناسبت روز پاسدار با لباس سپاه در پارلمان حضور پیدا کرده بود.

حواشی سیلابی مجلس در یک روز!

 نمایندگان مجلس در جلسۀ علنی روز (یکشنبه 25 فروردین)، میزبان وزرای راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و رؤسای سازمان‌های هلال‌احمر و هواشناسی برای بررسی وضعیت سیلاب‌های اخیر در کشور بودند که این جلسه با حواشی همراه بود.

پس از حضور وزرا در مجلس برای ارائۀ گزارش، نمایندگان با حضور در مقابل میز آنها به خوش و بش می‌پرداختند و برخی نیز برگه‌هایی در دست داشتند و از وزرا امضاهایی را می‌گرفتند.

پس از تجمع نمایندگان در مقابل میز وزرا نادر قاضی‌پور، نمایندۀ ارومیه در مجلس با نشان دادن کتاب آئین‌نامه داخلی مجلس به هیئت‌رئیسۀ مجلس خواستار ارائۀ تذکر دربارۀ تجمع نمایندگان شد؛ اما پس از اینکه هیئت‌رئیسه متوجه این موضوع نشد، نمایندۀ ارومیه به جایگاه هیئت‌رئیسه رفت و حضوری تذکری را داد که پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس نیز سخنان اردکانیان را برای دقایقی قطع کرد و به نمایندگان اعلام کرد تا بر روی صندلی خود مستقر شوند.

هنگامی که «پیوندی» رئیس سازمان هلال‌احمر در حال ارائۀ گزارش خود به نمایندگان بود، تعدادی از نمایندگان اصفهان با حضور در کنار صندلی «رضا اردکانیان» با وی به صحبت پرداختند؛ اما به یک‌باره صدای فریادهای «اکبر ترکی» نمایندۀ فریدن و فریدون‌شهر در فضای مجلس خطاب به وزیر نیرو شنیده شد.

ترکی نسبت به برخی عملکرد وزرات نیرو دربارۀ سدهای که در اصفهان وجود دارد معترض بود. پس از این اعتراض‌های نمایندۀ فریدن معاون وزیر نیرو و برخی از نمایندگان اصفهان تلاش کردند تا ترکی را آرام کرده، وی را به گوشه‌ای بردند و معاون وزیر نیرو دقایقی را با وی به صحبت پرداخت.

زمانی که وزیر نیرو در جایگاه قرار گرفت تا گزارش خود را ارائه کند، در حین سخنان خود به اقداماتی که وزارتخانه متبوعش در سیلاب‌های اخیر انجام داده، اشاره کرد و به برخی از مواردی که باید انجام شود نیز اشاره کرد که در حین ایراد سخنان وزیر، بهروز نعمتی نمایندۀ تهران که بر روی صندلی خود نشسته بود با فریاد خطاب به وزیر نیرو گفت: «آقای اردکانیان پس کی می‌خواهید انجام دهید.»

همه ماندند جز مطهری!

مهم‌ترین دستورکار جلسۀ علنی مجلس شورای اسلامی که صبح روز یکشنبه 5 خرداد 98 برگزار شد، برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسۀ جدید مجلس بود که طی آن علی لاریجانی با 155 رأی، مجدداً به‌عنوان رئیس اجلاسیۀ چهارم مجلس دهم شورای اسلامی انتخاب شد.

همچنین از مجموع 280 رأی مأخوذه، مسعود پزشکیان با 148 رأی و عبدالرضا مصری 143 به‌عنوان نواب اول و دوم هیئت‌رئیسه جدید مجلس دهم انتخاب شدند.

از میان 14 کاندیدا برای تصدی پست دبیری هیئت‌رئیسۀ مجلس دهم، محمدعلی وکیلی با 153 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با 160 رأی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با 151 رأی، علیرضا رحیمی با 126 رأی، احمد امیرآبادی‌فراهانی با 132 رأی و اکبر رنجبرزاده با 138 رأی از مجموع 277 آرای مأخوذه به‌عنوان دبیران هیئت‌رئیسه مجلس انتخاب شدند.

نهایتاً اعضای هیئت‌رئیسۀ جدید اجلاسیۀ چهارم مجلس دهم شورای اسلامی در جایگاه هیئت‌رئیسۀ مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و سوگند یاد کردند.

نکتۀ حائز اهمیت این انتخابات، شکست مطهری در مقابل مصری بود. مطهری نتوانست جایگاه نایب‌رئیسی دوم را برای خود حفظ کند و جایش را به مصری از فراکسیون نمایندگان ولایی داد.