شناسهٔ خبر: 157887 - سرویس مجلس
منبع: فارس

همتی: پروژه برقی کردن قطار تهران ـ مشهد نیازمند پیگیری است

همتی/2 نماینده سمنان در مجلس گفت: اگر قوای مجریه و مقننه به برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد با تردد روزانه 100 رام قطار اولویت بدهند ضمن به دست آوردن علوم پیشرفته و بین‌بخشی می‌توانیم تکنولوژی آن را بومی کرده و به دیگر مسیرها تسری دهیم.

به گزارش «نماینده»،احمد همتی نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، گفت: مسیر تهران - مشهد پرترددترین مسیر ریلی کشور است به طوری که روزانه بیش از 80 رام قطار مسافری و حدود 20 رام قطار باری از این مسیر عبور می‌کند لذا مسیری مهم و استراتژیک برای ایران به حساب می‌آید.

وی افزود: پیش از تحریم‌های جدید قراردادی با چینی‌ها برای برقی کردن قطارهای این مسیر منعقد کرده بودیم که اگر این موضوع به طور کامل محقق می‌شد شاهد پیشرفت مناسبی در رفع مشکلات تردد ریلی در این مسیر بودیم.

نماینده سمنان در مجلس تصریح کرد: با برقی کردن قطارهای مسیر تهران - مشهد سرعت قطارها بالغ بر 250 کیلومتر بر ساعت می‌رسید اما متأسفانه با آغاز تحریم‌های جدید، شرکت چینی که با جمهوری اسلامی برای برقی کردن قطارهای تهران - مشهد قرارداد داشت پروژه را رها کرده و از ایران رفت.

همتی خاطرنشان کرد: روابط آن شرکت چینی با آمریکا و یا هراس آنها از فشار و تحریم‌های واشنگتن باعث شد تا آنها زیر قرارداد خود با ایران بزنند.

وی گفت: با توجه به دانش،‌ علم و فناوری موجود در کشورمان و همچنین تعهد جوانان ایرانی در شرکت‌های دانش‌بنیان که در چند وقت اخیر توسعه خوبی پیدا کرده است می‌توانیم بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی و نگاه به داخل این پروژه را کلید زده و به سرانجام برسانیم.

نماینده سمنان در مجلس با بیان اینکه برقی کردن قطارهای تهران - مشهد در زمره طرح‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن محسوب می‌شود که با توجه به تراکم موجود در این مسیر می‌تواند تأثیرات مثبتی برای کشورمان داشته باشد.

همتی خاطرنشان کرد: تأثیرات زیست محیطی و بومی شدن علم و دانش برقی کردن قطارها می‌تواند الگوی مناسبی برای بسط این اقدام در سایر نقاط کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رشد چشمگیری در تولید برق و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورمان، می‌توانیم در زمینه برقی کردن قطارها گام‌های مؤثری برداریم.

نماینده سمنان در مجلس افزود: بالا رفتن سرعت قطارها پس از برقی شدن منجر به صرفه‌جویی در زمان و افزایش تعداد مسافران و رونق گردشگری و همچنین کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی شود.

همتی گفت: اگر دولت و مجلس پیگیری جدی‌تری برای اجرای این اولویت داشته باشند و بتوانیم از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کنیم تا این طرح عملیاتی شود ضمن به دست آوردن علوم پیشرفته و بین‌بخشی می‌توانیم تکنولوژی آن را بومی کرده و به دیگر مسیرها تسری دهیم.